Permalänk

Hur fungerar en brandvägg?

Funderar på att installera en brandvägg på datorn, har nu endast antivirus program men det verkar inte hindra allt. Så en brandvägg vore kanske på sin tid.

Hur fungerar det här med brandvägg?
Om jag hört rätt så kan brandväggen ibland påverka vissa funktioner på datorn, tex sända filer över icq kan sluta fungera .

När man väl installerat en brandvägg (typ norton firewall) kan man stänga av den för tillfället och sen sätta på den igen eller måste man avinstallera det?

Eller hur fungerar detta med brandvägg?

Kanske någon kan berätta vilken brandväggsprogram som är bäst? Är Norton firewall bra elller rekommenderar ni något annat?

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Mjukvarubarandväggar får du en förfrågan på om du vil tillåta anslutningen när du skickar filer. de jag testat går att avaktivera för tillfället.. personligen så kör jag med keiro för tillfället och jag har inte hittat något att klaga på än. Men så sitter jag bakom NAT också.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
Mjukvarubarandväggar får du en förfrågan på om du vil tillåta anslutningen när du skickar filer. de jag testat går att avaktivera för tillfället.. personligen så kör jag med keiro för tillfället och jag har inte hittat något att klaga på än. Men så sitter jag bakom NAT också.

Är det inte lite overkill att både köra NAT och mjukvarubrandvägg?
Fast iofs, du har kanske rätt, det går ju inte direkt hindra program på ens dator att gå ut på internet (ex. trojaner) med NAT.. Hmm kanske ska installera en mjukvarubrandvägg här med

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Är det inte lite overkill att både köra NAT och mjukvarubrandvägg?
Fast iofs, du har kanske rätt, det går ju inte direkt hindra program på ens dator att gå ut på internet (ex. trojaner) med NAT.. Hmm kanske ska installera en mjukvarubrandvägg här med

Kanske lite overkill, jag har blivit kallad korkad/paranoid och lite annat kul av mina kompisar :p.. Men det är ju väldigt bra att ha koll på vad man släpper ut ur burken också. Sen så har jag som regel att inte släppa ut något program som inte talat om för mig att det tänker gå ut och hämta/ladda ner något. Även om jag vet att det är ett säkert program.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk

Re: Hur fungerar en brandvägg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
Funderar på att installera en brandvägg på datorn, har nu endast antivirus program men det verkar inte hindra allt. Så en brandvägg vore kanske på sin tid.

Hur fungerar det här med brandvägg?
Om jag hört rätt så kan brandväggen ibland påverka vissa funktioner på datorn, tex sända filer över icq kan sluta fungera .

När man väl installerat en brandvägg (typ norton firewall) kan man stänga av den för tillfället och sen sätta på den igen eller måste man avinstallera det?

Eller hur fungerar detta med brandvägg?

Kanske någon kan berätta vilken brandväggsprogram som är bäst? Är Norton firewall bra elller rekommenderar ni något annat?

Precis som Geil säger kommer mjukvarubrandväggen att fråga dig varje gång ett nytt program försöker komma åt internet, om du vill tillåta denna trafik.
Det gör inte en hårdvarubrandvägg, därför är de svårare att konfigurera.

Alla dina program kommer att fortsätta fungera så länge du tillåter dess trafik, vilket är mycket lätt. Jág tror inte att du kommer ha några problem med brandväggen, ICQ kommer att fungera som tidigare osv.
Alla brandväggar jag har testat går att stänga av tillfälligt om man vill det, inga problem.

Norton firewall vill du nog inte använda, den är känd för att belasta processorn ordentligt. En kompis med BBB 10/10 kunde inte tanka i full hastighet för Norton firewall gick upp i 100% processorutnyttjande. Jag fick honom att byta till Sygate Personal Firewall, processorn ligger nu på 2-3%, surfandet går snabbare och min kompis är mycket nöjdare. Med andra ord så rekommenderar jag Sygate.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Re: Re: Hur fungerar en brandvägg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Precis som Geil säger kommer mjukvarubrandväggen att fråga dig varje gång ett nytt program försöker komma åt internet, om du vill tillåta denna trafik.
Det gör inte en hårdvarubrandvägg, därför är de svårare att konfigurera.

Alla dina program kommer att fortsätta fungera så länge du tillåter dess trafik, vilket är mycket lätt. Jág tror inte att du kommer ha några problem med brandväggen, ICQ kommer att fungera som tidigare osv.
Alla brandväggar jag har testat går att stänga av tillfälligt om man vill det, inga problem.

Norton firewall vill du nog inte använda, den är känd för att belasta processorn ordentligt. En kompis med BBB 10/10 kunde inte tanka i full hastighet för Norton firewall gick upp i 100% processorutnyttjande. Jag fick honom att byta till Sygate Personal Firewall, processorn ligger nu på 2-3%, surfandet går snabbare och min kompis är mycket nöjdare. Med andra ord så rekommenderar jag Sygate.

Okey, tackar.
En fråga bara. Jag var inne på sygates hemsida.
Där finns två versioner av deras firewall. Sygate Personal Firewall Pro och Sygate Personal Firewall.

Sygate Personal Firewall är gratis , den andra kostar pengar. Tror du det räcker med den som är gratis?

(här är en liten jämförelse dem emellan: http://smb.sygate.com/products/pspf/summary_pspf.htm

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk

Gratisvarianten räcker. tycker jag iaf

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Citat:

Gratisvarianten räcker. tycker jag iaf

har nu inastallerat sygate. Men jag har problem, jag kan inte surfa när jag har firewallen igång. Om jag stänger av den så kommer jag ut.
Vad ska jag görA?

Visa signatur

Permalänk

Tillåta att din browser får använda internet förmodligen.

Visa signatur

I'm #171

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
har nu inastallerat sygate. Men jag har problem, jag kan inte surfa när jag har firewallen igång. Om jag stänger av den så kommer jag ut.
Vad ska jag görA?

[list="1"][*]Öppna ett IE-fönster, skriv in en adress och tryck på enter
[*]Öppna brandväggens GUI genom att dubbelklicka på uppochnedpilarna vid klockan i högra nedersta hörnet.
[*]I brandväggens fönster: högerklicka på IE-ikonen och välj "Allow"
[*]Surfa[/list=1]

Ett tips för framtiden:
När program försöker nå internet kommer brandväggen fråga vad den ska göra i form av en sådan här ruta:

I den här fallet vill programmet iexplorer.exe (internet explorer) nå sweclockers.
Bocka för rutan och klicka på yes för de programmen du vill ska alltid ha tillgång till internet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
[list="1"][*]Öppna ett IE-fönster, skriv in en adress och tryck på enter
[*]Öppna brandväggens GUI genom att dubbelklicka på uppochnedpilarna vid klockan i högra nedersta hörnet.
[*]I brandväggens fönster: högerklicka på IE-ikonen och välj "Allow"
[*]Surfa[/list=1]

Ett tips för framtiden:
När program försöker nå internet kommer brandväggen fråga vad den ska göra i form av en sådan här ruta:
http://www.rautermods.net/swec/sygatepopup.gif
I den här fallet vill programmet iexplorer.exe (internet explorer) nå sweclockers.
Bocka för rutan och klicka på yes för de programmen du vill ska alltid ha tillgång till internet.

tackar, nu fungerar det.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett till tips.

Om brandväggen på något sätt skulle hindra något program, trots försök att konfiguera brandväggen, kan du öppna alla portar genom att högerklicka på brandväggens ikon vid klockan och välja Allow all.
För att återgå till brandväggens normala skyddande läge väljer du Normal.

Visa signatur

Permalänk

Rauter: snyggt förklarat, pedagogiskt! och vilka bilder sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Rauter: snyggt förklarat, pedagogiskt! och vilka bilder sen

Man tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Användbar tråd! Tackar!