Sämre klass på spelen idag? RPG?

Permalänk
Medlem

Zeilon, Man utvecklas som tränare. Åldras, dialogerna med spelarna kan förändra mycket och att köpslå ingår också när man skall handla spelare, kontraktsförhandlingar med mera. Vet inte vilka managerspel du spelat men dom 2 senaste i CM serien har iaf innehållit mer rollspelar känsla än många "rpg klassade spel"

Visa signatur

Den som säger att sex är skönt har aldrig varit riktigt skitnödig

Permalänk
Medlem

Anga, så må det vara spelet är i så fall ett manager spel med mycket rpg i det men det är fortfarande inte ett rpg spel (mina åsikter iallafall)

ps. varför debbaterar vi CMs vara eller inte vara ett rpg?

Visa signatur

att onanera är som att kitla sig själv, det funkar. Men det går så fan mycket enklare när nån annan gör det

Permalänk
Medlem

Atena, För att ni motsäger er att ett spel som inte innehåller det man i första hand förknippar med ett rpg kan vara just ett rpg.

Visa signatur

Den som säger att sex är skönt har aldrig varit riktigt skitnödig

Permalänk
Medlem

mycket möjligt att jag motsäger mig, men jag tycker forftfarande inte att CM är värt att klassifiseras som ett rpg spel, sen att det kan finnas rpg delar i det gör det inte till ett rpg spel

Visa signatur

att onanera är som att kitla sig själv, det funkar. Men det går så fan mycket enklare när nån annan gör det

Permalänk
Medlem

Bästa med Diablo II är speakerrösten

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Det låter mer som att ditt typiska rpg måste innehålla dom klassiska sakerna som jag nämt 10 gånger nu, men dom är lätt översatta när spelet får en annan huvuduppgift. Exempelvis anser jag att det iprincip inte bör finnas något slut på ett rpg. Detta finns dock i dom flesta spel du kallar rpg men mig veteligen finns det inget slut på CM du kan hålla på tills du blir gråhårig.

Visa signatur

Den som säger att sex är skönt har aldrig varit riktigt skitnödig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anga
Tro mig du har mycket mer valmöjligheter än många andra spel som klassas som rpg. Bara för att det ej innehåller döda, levla, samma dialoger som i det du vill kalla rpg osv. betyder inte att det inte kan vara ett rpg.

Det handlar inte bara om valmöjlighet även om det är viktigt. Samtidigt så behöver det inte handla om att döda någonting även om det är det vanligaste.

Så som jag ser det så krävs det en del för att jag ska kalla någonting för ett riktigt rollspel.

1. Du ikläder dig en roll som t.ex. äventyrare, jonglör, fiskmånglare eller något annat spännande. (Detta stämmer överens på de flesta spel där det finns någon form av karaktär du spelar dvs du har ett namn eller liknande)

2. Du utvecklas under spelets gång & blir bättre på vad du är/kan, starkare, smidigare, smartare osv beroende på vilken roll du har. För att utvecklas så tvingas du utnyttja dina existerande färdigheter till att lösa diverse problem och/eller besegra eventuella faror/hinder på vägen. Kort & gott du har diverse egenskaper/färdigheter som du använder under spelets gång som leder till att de blir bättre.

3. Du har valmöjligheter & kan välja lite själv hur du vill att din karaktär ska utvecklas, vad han/hon/det ska göra & hur h/h/d ska lösa olika problem/svårigheter som uppstår under spelets gång. Jag anser att man SKA kunna lösa saker & ting på lite olika sätt vilket gör att de mest linjära spelen går bort.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anga
Zeilon, Man utvecklas som tränare. Åldras, dialogerna med spelarna kan förändra mycket och att köpslå ingår också när man skall handla spelare, kontraktsförhandlingar med mera. Vet inte vilka managerspel du spelat men dom 2 senaste i CM serien har iaf innehållit mer rollspelar känsla än många "rpg klassade spel"

I Diablo, Baldurs Gate etc etc så har man en karaktär på datorskärmen som visar "Jaha, nu fick jag +1 i styrka. Och POFF där var det +2 i Int. också. Gött".

Men i CM så finns det ingen karaktär på skärmen vars siffor ökar/minskar etc etc.
Det är Du, som sitter framför datorn, som utvecklas. Och Du väljer vilka val som ska göras.
Man talar om för spelare att de spelar dåligt, att de spelat bra, att man vill förlänga kontraktet med dem, att man inte vill förlänga kontraktet.
Man går ut i media och talar om att man är intresserad av vissa spelare, etc etc.
Jag och min polare spelar Cm på helt olika sätt.
Min polare satsar på 11 spelare, dessa får alltid spela om de är friska, no matter what.
Jag själv har 11 stycken som är stommen i laget. När man möter kassa lag så släpper jag in avbytare/ungdomar för att se hur de spelar (min polare däremot köper bara in spelare som han vet är bra, istället för att odla fram egna talanger).
Vi har två olika roller i CM.
Så på ett vis är det et rollspel, helt klart (men olika speltekniker kan tillämpas på nästan alla spel).

Permalänk
Medlem

Zeilon, allt detta finns med i CM fast du får översätta det lite eftersom du åtar dig rollen som manager. Sen att vissa bitar behöver förbättras är ju mer eller mindre signifikativt för alla spel.

Edit: Obfleur, du kan gå in på DIN info och se DIN statistik och kapacitet med mera där. Det sista var en utmärkt poäng i olika karraktärer, fast man väljer dom istället allt eftersom under spelets gång och har man väl börjat på en linje så är det inte för sent att ändra sig.

Visa signatur

Den som säger att sex är skönt har aldrig varit riktigt skitnödig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anga
Zeilon, allt detta finns med i CM fast du får översätta det lite eftersom du åtar dig rollen som manager. Sen att vissa bitar behöver förbättras är ju mer eller mindre signifikativt för alla spel.

Hehe smårolig diskussion...

Man kan säkert vinkla det jag sa till att passa in på en del olika spel, men precis som Obfleur sa så utvecklas inte din karaktär direkt. Du har inte en karaktär som du kan titta på som förändras/förbättras.

Rätta mig om jag har fel, men den enda skillnaden mellan 2 olika managers är väl att man måste ha spelat en viss tid för att få tillgång till de bästa spelarna (dvs man måste ha skaffat sig lite rykte)

CM är imho inte så värst långt ifrån att kunna bli ett rollspel, men det krävs en del till.

Det jag menar är att om du t.ex. hade köpt/sålt många spelare så hade du till sist blivit bättre på det. Om du ägnar dig mycket åt PR så hade du blivit bättre på det.

Edit: Ett rollspel handlar alltid primärt om DIG. Om CM hade varit ett rollspel så hade DU stått i centrum, DU hade utvecklats/förändrats. I CM står laget i centrum och du styr det bara...som jag ser det är det faktiskt mer likt ett strategispel där du är en general som övervakar slagfältet & dina trupper än ett rollspel.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anga
Edit: Obfleur, du kan gå in på DIN info och se DIN statistik och kapacitet med mera där. Det sista var en utmärkt poäng i olika karraktärer, fast man väljer dom istället allt eftersom under spelets gång och har man väl börjat på en linje så är det inte för sent att ändra sig.

Jo, statistiken (vunna matcher, förlorade matcher, gjorda mål) stämmer ju alltid.
Men saker som "Prefered playingstyle; Attacking 4-4-2. Mentality: Patient" tycker jag aldrig stämmer.
Fast vi är överens iallafall.

Citat:

Rätta mig om jag har fel, men den enda skillnaden mellan 2 olika managers är väl att man måste ha spelat en viss tid för att få tillgång till de bästa spelarna (dvs man måste ha skaffat sig lite rykte)

Skillnaden mellan två managers är enorma.
Om båda tar över ett litet lag så kanske den ena satsar alla pengar på att försöka värva "halvkända spelare" med höga löner, för att snabbt ta sig till toppen av tabellen = snabb vinst, men kommer han inte högt i ligan får han inga prispengar/får inte spela i europa = inga pengar = sparken = dåligt rykte.
Den andra managern kanske satsar på egna talanger, som han sedan säljer för dyra pengar och tjänar pengar på, samtidigt som han långsamt bygger upp laget för att komma högt i ligan inom fyra - fem säsonger. Detta tar längre tid, kräver mer tålamod, och ens chefer ställer högre och högre krav hela tiden.

Sen kan man ta över ett svenskt division två lag, för att kämpa sig upp till division ett. Och sedan bli erbjuden ett jobb i allsvenskan.
Väl i allsvenskan så kämpar man på och lyckas vinna allsvenskan, och spela hyfsat ute i Europa.
Då plötsligt kan man kanske få jobb i engelska ligan = ett tålmodigt spel, som kräver taktiska kunskaper bla bla bla.
En annan manager kanske hoppar rakt in i engelska ligan, misslyckas brutalt, och de enda som vill anställa honom är svenska division två lag.

Permalänk
Medlem

Obfleur, det jag försökte säga var att oberoende på hur man spelar så är det 2 saker som skiljer de 2 åt, pengar & rykte.

Beroende på hur jag har spelat så har jag (min karaktär) INTE blivit bättre än någon annan på något speciellt eller hur?

Det finns väl inget som just DIN manager är bättre på bara för att du har spelat honom lite annorlunda eller?

Har han blivit bättre på att köpslå? Bättre på att göra PR? Bättre på att få media att tro på honom dvs dölja eventuella problem? Bättre på att skaffa sig sponsorer (och nu pratar jag inte bara rykte utan som en ren färdighet)?

Känns som det handlar bara om vilka färdigheter DU har som spelare...inte din karaktär.

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem

Håller med om att det finns en del jag saknar med CM. Tex kunde dialogerna med spelare, klubbar, media och andra managers förbättras ännu mer. Samtidigt som jag vill att spelet skall vara realistiskt och verkligen få en att känna att man är manager. Ett exempel på att CM lyckats så bra är att de har inriktat sig väldigt mycket på vad MANAGERJOBBET innebär och inte tagit med en massa trams som hör hemma i något tycoon spel.

Visa signatur

Den som säger att sex är skönt har aldrig varit riktigt skitnödig

Permalänk
Medlem

För mig är iallafall ett rollspel där man kan gå upp i lvl och göra en massa quest och de enda jag nog lyckats fassna för är BG 1&2, IWD 1&2 och NWN och jag tycker me RPG spelen har blevit sämmre. Nu för tiden görs det ju bara hack n slash :/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

hack n slash är ju kul också

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 4.4 | EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0 4 GB | ASUS Z87-Pro | Corsair Vengeance 8 GB DDR3 | Samsung 840 EVO SSD |

Permalänk
Medlem

Ursprungligen skrivet av mig tidigare i tråden:
Om man bara kör på bokstavliga betydelsen av RPG så är nära nog alla spel RPGn.. inte så praktisk genre då dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=BT=-Demo
Och det är din definition utav ett rollspel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varland
Jag spelar en roll i Doom också. Och i Street Fighter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeilon
Hehe om det är din enda definition så är Duke Nukem ett rollspel

Det jag menade var att det är då helt värdelöst att prata om rollspel om man ska definera det så.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Har också lite svårt att hitta rollspel som passar mig. Försöker lista de jag kört..

Fallout I & II: Mina favoriter lätt, tvåan är det rollspel jag kört mest, har allt man behöver, grym miljö, roliga och varierande quests, humor, nästan oändliga valmöjligheter hur man vill klara spelet m.m.

Diablo: Nog det jag spelat mest nästefter Fallout, är väl inget att hänga i granen nu kanske men fyfan vilka LAN(långt innan vi visste vad lan var) jag och min polare hade när vi gick på lågstadiet. Vi hjälptes åt att bära hem min dator till honom sen satt vi där veckor i streck, bara åt och spelade Diablo. Sjukt jävla kul i co-op, speciellt på den tiden när det var det första rollspelet man kört.

Diablo II: Körde upp en level 70-barbar nånting, hade dock modem på den tiden och lyckades aldrig fastna i bnet, tycker det är ett jävligt bra spel men vill ha lite mer dialoger och rpg.

Baldurs Gate: Fastnade jag också i rejält, tyckte det var perfekt blandning av dialog och mosa, dock inte heller MP.

Baldurs Gate II: Drog nog igång det vid fel tillfälle, blev arg i fängelset i början och sen var första stan enorm och jag hade nog dåligt tålamod just den dagen, men är grymt sugen på att dra igång det och testa igen.

Arcanum: Också jävligt roligt spel, precis lagom blandning av dialoger, quests och slash för min del. Man kunde även köra roliga kemiska saker genom att blanda massa. Inte testat MP-delen men tror inte den är nåt speciellt, kanske i co-op(kanske är enda som går?)

Nox: Också jävligt kul men alldeles för kort, varvade det med alla karaktärerna på ca 2 veckor.

Neverwinter Nights: Körde bara till Act II, minns inte riktigt varför jag la ner det men kändes inte som det hade så mycket nytt att komma med, var ganska enformigt tycker jag.

Sacred: Körde nån vecka sen märkte jag att det var helt fucking obalanserat, spelade ingen roll alls hur man satte statsen, skulle kunnat satt altl på luck och varvat det hur lätt som helst ändå. Får se om en framtida patch kan lösa det.

Dungeon Siege: Var roligt till en början men alldeles för enformigt, i princip inga dialoger.. och nja, för tråkigt.

Pool of radience: Körde det en stund men tyckte inte det heller hade nåt nytt, som inget annat spel hade så la ner det.

Är de jag kan komma på nu.. får fan hoppas det kommer nåt riktigt bra snart, älskar känslan av att vara helt torsk på ett rollspel

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Baldurs Gate II: Drog nog igång det vid fel tillfälle, blev arg i fängelset i början och sen var första stan enorm och jag hade nog dåligt tålamod just den dagen, men är grymt sugen på att dra igång det och testa igen.

Det bör du! Yum yum det spelet är guld.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Vänta tills Guild Wars har kommit ut om du gillar diablo 2 och PvP.

Det är skaparna av diablo som bröt sig loss från blizzard och arbetar på Guild Wars nu

www.guildwars.com

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeilon
Jag glömde bort att forumet mest består av pubertala småungar vilket gör att man träffar en öm tå bara man nyser åt deras håll...

Du glömde att berätta vad som är fel på dig, mentalt huvud fel skulle vi tro. Jag är lång ifrån att vara en pubertal småunge, jag är gammal nog att vara din farsa så var tyst.

Permalänk

Lira aion as kul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duehackadnu
Lira aion as kul

5 år senare..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duehackadnu
Lira aion as kul

... Va?!? Du drog upp en 5 år gammal tråd för att skriva nåt som inte verkar ha nån anknytning till topic förutom att Aion är ett rollspel... Va?!?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)