Permalänk
Hedersmedlem

Köpa högtalare, hjälp tack.

Hej!

Kan direkt säga att jag inte på nått sätt är insatt i högtalar, mm på basar eller ohm

Det är så att jag tills nu har suttit med några vanliga små pc-sateliter med tillhörande subwoofer. Jag spelar en del, men högtalarnas främsta syfte är att spel musik, högt och med bra kvalite (vilket jag inte får med mina creative 5.1 surround ).

Vad jag har förstått så behöver man förutom själva högtalarna en förstärkare (samma sak som reciever?). Jag vill ha saker av god kvalite till ett bra pris.

Jag har nu kollat på Jamo E370 på siba.se, de verkar "bra" i mitt noob-öga kostar 1800kr/par, sen behöver jag som sagt en förstärkare också för att kunna spela upp från datorn.

Ni som är insatta kan väl komma med bra förslag på en bra förstärkare, helst inte över 1 500kr om det är möjligt. Jag vill ha ett rejält tryck i mina högtalare iafl

tack på förhand!

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Några frågor:

1. Dunk-dunk eller finlir?

2. Snygg och diskret eller stort och "häftigt"?

3. Maxpris?

Permalänk
Medlem

Re: Köpa högtalare, hjälp tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge

Jag har nu kollat på Jamo E370 på siba.se, de verkar "bra" i mitt noob-öga kostar 1800kr/par,

kostar förövrigt 995:- nu..tänkte köpa såna själv men min arbetskollega sa att det inte va superbas i den..men den dög..så ja väntar nog (2st 6 tums basar)

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

nu kommer väl folk skratta. men jag som inte har alls mkt pengar att röra mig med (mkt pga av att man bara är 15, fyller 16 7/7) gör att jag köpte Megaworks THX 5.1 som jag är väldigt nöjda med. Kanske att basen beter sig konstigt när jag spelar högt och gör att det uppstår konstiga "luftljud" men det har väl med portningen att göra, aight?

// Yakke

Permalänk
Medlem

En reciever är en förstärkare med inbyggd radiodel. Själv har jag funderat på en Cambridge-förstärkare från Hifi-klubben, dock saknar den fjärr och andra lyxdetaljer, men den sägs vara prisvärd iaf:

http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|143|143|890|pdetail

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ny förstärkare. Det blev en NAD C320BEE i titan-färg (snyggare än den gråa).

Skillnaden i ljudkvalitet mellan den och Cambridge Azur 640A (deras dyraste) var enorm. Medans NAD:en lät rent, luftigt och med bra djupbas, så lät Cambridgen som loudness med sänkt diskant eller kudde framför högtalaren ungefär, blev riktigt besviken. Men och andra sidan blev man desto mer imponerad av NAD:en. För de priset låter den riktigt, riktigt bra.

Denna är det:
http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|143|143|1194|pdetail

När det gäller högtalare så lyssna på B&W, deras billigare modeller har rätt bra ljud om man inte är ute efter "dunka-dunka".

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamite
Några frågor:

1. Dunk-dunk eller finlir?

2. Snygg och diskret eller stort och "häftigt"?

3. Maxpris?

1: Både och, du vet festmusik och... ja mycket dunk, men jag vill ju ha bra diskant osv också..

2: Utseendet spelar ingen roll, jag tycker dock att E370 är snygga

3: MAXPRIS 4000 kr (Ett par högtalare + förstärkare)

just nu lutar det år E370 (par) för 1900kr på siba, sen en Sony STRDE197

Sony STRDE197:

Mycket prisvärd stereoreceiver på
2x100watt (DIN)
RDS-radio med 30 snabbval
Möjlighet att ansluta två par
högtalare(A+B).
Bas- och diskantkontroll
Hörlursutgång

På högtalarna står det Max 200w, och på förstärkaren står det 2x200W - Vad betyder allt detta egentligen? Ska förstärkaren vara lika eller mer som högtalarna eller?

Hitta en annan högtalare, Proson C66, vad är Proson för ett märke? bra kvalite? vet att jamo är bra..

proson 66:
Baselement - 6½"
Diskant - 1"
Frekvensomfång - 28-32 000 Hz
Känslighet - 92db
Max effekt - 180W
Mellanregister - 6½

Vad är ett mellanregister?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

du ska helst ha från 20000 till 55000hz iaf (mer bas)

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Hedersmedlem

typ den här? fast det är 22-32k. Dyrare kan jag inte gå. Någon som vet om Proson gör bra saker?

Proson C88:

Baselement - 2x8
Diskant - 1" Dome
Frekvensomfång - 22-32000 Hz
Känslighet - 92db
Max effekt - 250W
Mellanregister - 5 1/4”
Pris - Per Par

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

-Jag har hittat dom perfekta högtalarna åt dej!
http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|177|177|4429|pdetail

Billiga å bra!

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk
Hedersmedlem

seriöst...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr3am3R
-Jag har hittat dom perfekta högtalarna åt dej!
http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|177|177|4429|pdetail

Billiga å bra!

kul..........

men grymma högtalare

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
just nu lutar det år E370 (par) för 1900kr på siba, sen en Sony STRDE197

På högtalarna står det Max 200w, och på förstärkaren står det 2x200W - Vad betyder allt detta egentligen? Ska förstärkaren vara lika eller mer som högtalarna eller?

Hitta en annan högtalare, Proson C66, vad är Proson för ett märke? bra kvalite? vet att jamo är bra..

Den Sony-förstärkaren låter, dock inte särskilt fint

Sen har den tyvärr inte någon uteffekt på 2x100W. Kollar man på deras amerikanska hemsida så gäller det vid 40Hz - 20kHz, tydligen ska man aldrig spela bas med den, för då hamnar den väl på 2x20w istället

Denna förstärkaren är däremot på 2x100W, kostar 19.998:-
http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|143|143|1228|pdetail

En uteffekt på 2x50w (8 ohm, 20Hz - 20KHz) är oftast mer än tillräckligt.

Denons näst minsta modell, låter bättre än Sonyn:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=52097

edit: skrev fel.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Våga köpa begagnat!
Exempelvis två NAD 3020B för 1400kr ( http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20538 )
Toppa med ett par Jamo Classic 8 ( http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20520 )

Ta en titt på hifimagasinet, du får så mycket mer för pengarna trots att grejerna är ett par år gamla.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att du ska kolla in begagnatmarknaden. Jag köpte en 5.1 uppsättning högtalare som går för ca 11500:- nya för 6500:- (ungefär vad frontarna kostar där jag bor ). Sen köpte jag visserligen en ny reciever men om jag hittat något bra begangnat då jag skulle köpa så skulle jag inte tvekat. När du köper så tänk på att du behöver sladdar också, mina gick totalt på 1000:- kronor, något jag inte hade räknat med och då köpte jag ändå billiga sladdar om än många och långa visserligen köpte jag även banankontakter :).

Här hittade jag mina högtalare http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showforum=7.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, ok. men det ni föreslagit är för dyrt, känns som Proson C88 är det jag är ute efter i högtalarväg. Den hade 22-32000 Hz, Max 250 W.

Vad för watt-grej, Hz-grej ska en förstärkare ha för att jag ska få ut maximalt av högtalarna?

OBS. Högtalarna kostar 1900kr/par vilket ger mig 2000 kr över till förstärkare... någon som kan rekomendera en _ny_ till det priset (som funkar max med högtalarna) ??

Fråga 2: kan någon förklara Hertzen, vad betyder det (mer än frekvens osv)

Kollade på den billigare varianten av Denon: Onkyo A-9211, 2300kr

den hade 2x80w@4ohm, 2x55w@8ohm
15-55khz

den verkar väl bra? eller?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Onkyo är ingen billigare variant av Denon utan det är ett eget märke. Har själv inte provat den modellen men Onkyo brukar göra bra grejor och jag tror nog att den modellen är ett mkt bättre val än att köpa Sonyn du tidigare pratade om. Proson C88orna kostar dessutom 995kr paret på Siba.

Jag måste dock fråga varför fortfarande denna hysteri med watt och frekvensomfångsangivelserna? Dessa siffror brukar bara vara löjliga lögnsiffror i denna prisklass på grejor, om man inte tittar på de mer seriösa tillverkarna. Att sitta och titta på vad en högtalare har för maxeffekt och jämföra med andra är ju helt ointressant, den angivelsen säger ju bara hur mkt effekt högtalarens talspole tål innan den bränns men det händer ju aldrig. Det brukar vara att man spelar för högt så att talspolen bottnar eller att man har för dålig förstärkare som börjar leverera en för distad signal som den brinner. Att jämföra en t.ex. Kia med 150hk och en BMW med 150hk säger ju inte vilken bil som har bäst komfort, köregenskaper och prestanda bara av att titta på effekten, eller hur? Det är mer intressant om högtalaren är lättdriven (brukar då också få en lägre effektålighet) så man inte behöver mata in så mkt effekt, anges som t.ex. 92dB/W, hur många dB den låter vid en Watts inmatad effekt. Om den var jämn frekvensgång, en högtalare som har frekvensgången 20-20.000 Hz +- 1dB är ju betydligt bättre än 20-20.000Hz +-6dB. Den sistnämda kan ju ha en frekvensgång som är som en berg & dalbana och det vill man ju inte ha. De billigare märkena brukar skryta med sina frekvensomfång men inte variationen i dB inom detta område.

Du vill inte ha en flerkanalsreciever för framtida hemmabio? Jag tänkte att du kanske framöver vill kunna komplettera med flera högtalare för flerkanals ljud. Isåfall så skulle jag iaf valt Yamahas RX-V440 reciever för ca 2500kr och ett par Proson Conquest för ca 1500kr som låter mkt bra för de pengarna, som säljs på Fyndborsen.se som fraktskadade (vilket de egentligen inte är). Dår du iaf ett bra "nybörjarsystem" med bra ljud för en skaplig peng för du kan iaf glömma att du skall få ett skapligt tryck och bra ljud i en anläggning för totalt 4000kr, då får du skaffa begagnat.

Det är bättre att skaffa ett par välljudande högtalare för att sedan skaffa en sub som återger de lägsta frekvenserna än att köpa ett par billiga JWS/Proson/Sonab från Siba för ca 1000kr och sedan lyssna på burkljud, en diskant som är fruktansvärt tröttande i längden och en ljudkaraktär som gör att all musik låter otroligt ointressant. Jag tycker att du skall bygga en anläggning bit för bit och inte köpa billigt krafs för alla pengarna på Siba, vilket du garanterat kommer att ångra. Jag har själv haft ett antal av dessa "billighets" högtalare under årens lopp men alla har haft samma usla ljudkaraktär så jag talar av egen erfarenhet.

Vill du ha en riktigt bra, väljudande och kraftig två-kanals förstärkare som du kan njuta av en lååååång tid framöver så skall du köpa denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=1899 och senare införskaffa ett par bra högtalare, det kan jag lova dig.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W