Permalänk
Medlem

Hur orkar ni?

Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Just nu sitter jag och måste installera om Windows på en burk som av någon anledning (antagligen ett virus för Anti-Virusprogrammet säger att det inte behagar fungera just nu) är slöare är en död hamster på lugnande.

Är det bara så att ni inte vet om att det finns andra operativsystem som till skillad från Windows inte är dåliga? Typ Linux, Valfri BSD, Mac OS X.

Jag la på Windows på min dator (jag skulle på ett LAN) som jag vanligtvis kör linux på en gång. Efter att ha kört Linux i typ ett halvår, så märkte jag hur ofantligt ointuitivt Windows är. Efter cirka 1 timme så orkade jag inte med skiten längre.

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Varför jag använder windows är nog för att jag saknar ork till att lära mig något annat operativ.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

jag använder endast windows för att de program jag vill köra ej funkar under linux...

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Men massor av program till Windows funkar under linux. Har du kollat på Wine, WineX och CrossOver Office?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Med rätt hårdvara och drivrutiner så är windows stabilt är min erfarenhet. Att linux är stabilt, visst en miniräknare är stabil också.
Största fördelen är no spelen som man kan glömma under nix

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Stabilt? So what?

Det är ointuitivt, ologiskt och dessutom sprängfyllt med säkerhetshål, för att inte tala om dess rent ut sagt idiotiska säkerhetsmodell.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Stabilt? So what?

Det är ointuitivt, ologiskt och dessutom sprängfyllt med säkerhetshål, för att inte tala om dess rent ut sagt idiotiska säkerhetsmodell.

Ologisk? Windows är inte onödigt krångligt som linux de flesta kan nyttja det direkt ut box.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller, linux är så lätt. Ska man installera nått så är det bara att lösa några deps, kompilera om kärnan om man har otur, och lösa några deps till

http://www.ubergeek.tv/switchlinux/

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte kan köra alla program med linux, eller ta fram ett trevligt spel för den delen, är linux inget alternativ.

Liksom många andra längtar jag också efter det där nya operativsystemet. Det där stabila, win32 kompabitabla systemet. Systemet där allt som fungerar i windows fungerar. Dock finns detta inte, och kommer troligen aldrig att finnas!
Det enda man kan göra är att "confa" windows så gott man kan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Därför att Windows har fungerat perfekt för mig. Det kan jag inte säga om Linux precis.
Jag skulle nog vilja säga: Hur orkar ni köra Linux?

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Varför skall man köra linux när windows funkar ypperligt? sug på den karamellen... dessa trådar är ju helt meningslösa...

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem

För att windows inte funkar ypperligt?

Förvisso anser jag att linux är enkelt att använda, intuitivt, logiskt och allt vad det heter.

Men annars kan man köra Mac OS X som om möjligt är ännu enklare att använda, intuitivare, och ännu mer logiskt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har inga som hellst problem med Windows, så jag ser ingen anledning till att byta.

Ganska enkelt, eller hur?

Edit: "annars kan man köra Mac OS X". Ja, det är ju verkligen ett alternativ. Bara att slänga bort sin nuvarande hårdvara, köpa svinigt dyr ny, och köra MacOS. Här har du verkligen tänkt till.

Köra MacOS... Varför tänkte jag inte på det tidigare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns säkert dom som kan göra det också, men för dom som inte kan det så finns ju som tidigare sagt linux.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
För att windows inte funkar ypperligt?

Förvisso anser jag att linux är enkelt att använda, intuitivt, logiskt och allt vad det heter.

Men annars kan man köra Mac OS X som om möjligt är ännu enklare att använda, intuitivare, och ännu mer logiskt.

Varför fungerar det inte ypperligt?
Jag menar, varför ska man behöva lära sig ett nytt operativsystem när det redan finns en behaglig sådan.

Det fungerar alldeles utmärkt till dom saker jag gör på datorn.
Och mycket mer logiskt än windows kan man nog inte uppnå, dvs. Linux är totalt oanvändbart (iallafall för sånna som aldrig har hållt på med linux förrut)

Som tjarven sa i denna tråd: De flesta kan nyttja det direkt ut box.
Det kan man därimot inte med Linux.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Windows Vs Linux, hehe ja det var väl bara en tidsfråga innan en sådan tråd skulle dyka upp. (igen?)

Men altså, man har ju ett val, valet man har är inte antingen eller utan man har även en gråzon. Se på mig tex, ja, jag kör linux. Men endast på min server, jag har inga problem med linux, jag fullkomligt älskar operativsystemet och det fungerar ypperligt. Disten jag kör på min server är gentoo så mycket confande blir det...

Men hör och häpna gott folk... jag kör WINDOWS på min workstation, varför gör jag det? Jo, för det första orkar jag inte confa upp en linuxdist, för det andra fungerar inte viss programvara samt spel jag spelar i linux. Och nej, kom inte och rekommendera Wine eller WineX. Jag vet redan att det inte fungerar.

Slutsats: jag kör BÅDE Linux / Windows och är mycket nöjd med båda två.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Varför kan man det?

Sätter man Agda, 93 som aldrig ens tittat på en dator tidigare framför en windowsdator, med möjligtvis en handbok också så kommer hon inte bli mycket klokare. Det har baskemig gjorts studier på det här ämnet.

Anledningen till att det flesta kan nytja det direkt ur box är att de redan är vana vid Windows.

Har för mig att det var på det här forumet jag hörde om nån som hade kört solaris hela sitt liv och sen blev satt framför en windowsdator nån gång, och inte förstod ett dugg.

Men det är lungt, M$ är på väg att duka under för linux.

First they ignore you,
Then they laugh at you,
Then they fight you,
Then you win.

Vi är på steg tre nu.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag besöker visserligen inte "Övriga operativsystem"-forumet så ofta, men jag vågar dra slutsatsen att alla 'Windows vs Linux'-trådar har uppkommit i Windows-forumet.

Är detta bara en slump, eller är det helt enkelt så att Linux-folket av någon anledning måste hävda sig, och för att försöka provocera skapar liknande trådar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, det är nog för att dom inte kan existera i sitt Linux-utopia, eftersom massvis av människor som inte vet att dom faktiskt kan göra ett val kör Windows.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det är nog för att dom inte kan existera i sitt Linux-utopia, eftersom massvis av människor som inte vet att dom faktiskt kan göra ett val kör Windows.

Eller för att de inte tål att människor faktiskt vet att de kan göra ett val, och att de redan har gjort ett?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag installerar om windows vid byte av moderkort. Det är inga probelm alls att få en installation att hålla i 2 år eller mer, det handlar bara om sunt förnuft. Hur folk lyckas sabba sitt OS varje vecka förstår jag inte, måste handla om okunskap.

Antivirus + brandvägg och kör windows update en gång i veckan. Inga problem.

Permalänk
Medlem

Jo precis, kostymnissen på siba som är deras legitimerade dator "expert", har antagligen informerat familjen Svensson om att det finns något ANNAT operativsystem än Windows, och att om dom vill så behöver dom inte betala ~1000kr för ett operativsystem.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Jag kör windows för att det funkar bra!

så det så

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvorak
Jag installerar om windows vid byte av moderkort. Det är inga probelm alls att få en installation att hålla i 2 år eller mer, det handlar bara om sunt förnuft. Hur folk lyckas sabba sitt OS varje vecka förstår jag inte, måste handla om okunskap.

Så sant. Hemma kör jag en W2k-installation som är nästan tre år gammal. Fungerar som om den vore ny. På den burk jag sitter på nu är W2k-installationen ca 2.5 år gammal.

Permalänk
Medlem

Dom flesta här vet antagligen att Windows inte är det enda operativsystemet, men alla här har garanterat inte provat Linux. Att det kan finnas de som vill köra Windows är väl självklart möjligt. Jag kan bara själv inte förstå det. Det jag mest menar (iaf nu på slutet) är att de flesta Windowsanvändare inte har en aning om att de inte behöver köra Windows. Att dom faktiskt kan köra Linux istället om dom skulle vilja det.

Edit: Från början var det här inte alls tänkt som en Windows vs. Linux-tråd, men av någon anledning blev den det.

Edit2: Eller som det sades i ett annat forum jag ofta besöker (obs, ej skrivet av mig)

Citat:
Citat:

Mycket talande statistik, varför använder folk ms-produkter?

En majoritet av befolkningen är dum i huvudet.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jo precis, kostymnissen på siba som är deras legitimerade dator "expert", har antagligen informerat familjen Svensson om att det finns något ANNAT operativsystem än Windows, och att om dom vill så behöver dom inte betala ~1000kr för ett operativsystem.

1000kr för ett operativsystem e det nog långt ifrån alla som betalar.....oavsett vad det råkar heta...

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2000+ | GA-7VA-C ATX KT333 | 2x256MB DDRAM | Geforce4 MX440 64MB | XP Pro SP2 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
[B]Dom flesta här vet antagligen att Windows inte är det enda operativsystemet, men alla här har garanterat inte provat Linux. Att det kan finnas de som vill köra Windows är väl självklart möjligt. Jag kan bara själv inte förstå det. Det jag mest menar (iaf nu på slutet) är att de flesta Windowsanvändare inte har en aning om att de inte behöver köra Windows. Att dom faktiskt kan köra Linux istället om dom skulle vilja det.

[/B]
Sköter man sitt operativsystem med noggranhet så kan man inte påstå att Windows är dåligt. Jag använder WinXP 90% utav min datortid, men kör FreeBSD resten för att vidga vyerna. Det enda jag blir trött på är folk som är av typen: "Jag kör hypercoola Linux och är värsta hackern, jag hatar Microsoft för att alla andra gör det."

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

MICROSOFT WINDOWS XP HOME EDITION ENG CD 1-2 dagar 2,368.75 Köp
MICROSOFT WINDOWS XP HOME EDITION ENG CD UPG 1-2 dagar 1,243.75 Köp
MICROSOFT WINDOWS XP HOME EDITION SVE CD I lager 2,368.75 Köp
MICROSOFT WINDOWS XP HOME EDITION SVE CD UPG I lager 1,118.75 Köp
MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL ENG CD I lager 3,618.75 Köp
MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL ENG CD UPG I lager 2,368.75 Köp
MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL SVE CD I lager 3,618.75 Köp
MICROSOFT WINDOWS XP PROFESSIONAL SVE CD UPG I lager 2,368.75 Köp

Priser från dustin.se

All antydan på innehav av piratkopierat material är förbjudet enligt regel 7 på forumet.

Apanson: Iaf jag tycker att det är mycket jobbigare att sköta sin installation av Windows än Debian (Vilket är det jag använder).

Jag kan dessutom säga att anledningen till att den här tråden skapades är att jag just nu (fortfarande) sitter och fixar en windowsburk som spontant slutade fungera normalt.

Är lagom glad på windows just nu.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på Linux. Men att påstå att vanliga Svensson borde byta från windows är skrattretande. En sak som är lätt att glömma är hur OTROLIGT lite Svensson kan om datorer och att de inte vill lära sig något nytt även om de blir informerade om alternativen.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att dom borde byta, bara att dom borde få bli informerade om alternativen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs