Gravyr FAQ
Mitt försök till gravyr FAQ
Tänkte nu ta och försöka skriva ihop en liten FAQ angånde gravering
1. Var får jag tag i plexi till mina gravyrer?
Plexiglas kan man oftast köpa hos en den lokala glasmästaren. Plexiglas är dock dyrt tex 1 kvadratmeter 8mm kostar ca 1200:- +moms men det är ju sällan man behöver så mycket. Man kan köpa mindre bitar billigt hos tex Clas Ohlsson http://www.clasohlson.se/ Spillbitar brukar också finnas hos glasmästaren och då blir det betydligt billigare.Jag vet dock inte så mycket om att köpa plexi då jag fått allt mitt via kompisar och aldrig har köpt i butik.
2. Vilken maskin ska jag ha?
Den eviga frågan Dremel eller kopia? Detta beror helt på hur mycket man har tänkt att använda den. Enligt mina erfarenheter så är orginal Dremeln helt klart bäst.En orginal Dremel kostar runt 1000:- och det är mycket pengar för att göra ett par gravyrer,men om man tänker använda den flitigt så är det värt pengarna för dom håller väldigt hög kvalitet.
Sedan finns det en hel uppsjö av betydligt billigare multiverktyg av olika fabrikat från ca 300:- dessa funkar med fint men kvaliten kan vara lite sämre. För mig som misshandlar min maskin till det yttersta så finns det bara ett val Jag kör själv med Dremel orginal rakt utan några extra tillbehör men det finns ju en del tillbehör som gör livet lite enklare som tex Böjlig axel
(clas art nr:20-4069)

Denna underlättar mycket vid långa gravyrpass
3. Hur får jag över min bild till plexit?
Om man har en bild färdig och utskriven så är det enklast att bara lägga bilden under glaset och följa linjerna först med en tuschpenna så att man får klara fina linjer att gå efter tänk bara på att om det är text i bilden så spegelvänd den annars blir det inte så kul att komma på detta i efterhand är ingen höjdare : Och naturligtvis alltid gravyren på insidan av rutan
4. Vilka stift använder man till Linjer, Frostning mm
Vilket stift man använder beror helt på vad man är ute efter för effekt. Man kan köpa ett helt vanligt glasgravyr set

(clas art nr:30-7512 69:-)
Detta fungerar utmärkt till vanliga gravyrer men det är svårt att få djup i gravyren med dom stiften, dock fungerar de stora stiften bra till att frosta små ytor med och de små stiften om man vill göra riktigt små detaljer. Vill man dock ha lite mera djup i linjerna så är det andra stift som gäller.
Då ska man ta till dessa

Dessa stiften använder jag själv till 99% En sak som kan vara bra att tänka på när man kör med dessa stift är att det är lätt att köra för djupt speciellt om man graverar mot sig. För att få bäst resultat så är det att föredra att köra Dremeln bort ifrån sig det blir betydligt enklare att få det jämt då. Dessa stift kan man även använda för att få till olika texturer när man graverar.
Tex:
Punkter gjorda med Stift 107

Cirkelrörelser med stift 107

Här kan man variera i all oändlighet med storlekar på stift och rörelse
tex att dra grova linjer bredvid varandra

eller att helt enkelt gnugga med ett litet stift (105 el 106)

Som bilderna visar kan man även använda klarlack på sin gravyr för att åstakomma "Badrumsfönster" looken här kan man med experimentera friskt med olika färger eller uv-lack
För att ta sig an att frosta större områden krävs lite större stift såvida man inte vill sitta i ett dygn för att göra
10x10cm frost När det handlar om större ytor så kan man avända denna typen av stift. När man frostar med slipstift är det bara att köra som om man skulle färglägga ett fält med tuschpenna, men i stället för färgad blir ytan ruggad.

även här ger olika grovlek och storlek olika texturer
Sen lite mera allmänt om gravering. Att använda sig av olika texturer ger betydligt mer liv åt gravyren tex du har en färgbild som du vill gravera då kan du naturligtvis måla gravyren med färg vilket ger en cool effekt. Dock ser det betydligt snyggare ut om man har använt sig av textur istället för färg tex Röd=Punkter Blå=linjer Grön=Frost. Ska man dessutom belysa gravyren så har man även djupet på linjerna att ta till, en djupare linje fångar mer ljus och syns mer än en grund linje.
Till sist kan jag bara säga att ju bekvämare man sitter när man kör ju bättre blir resultatet. Stressande är gravyrens fiende nummer ett eftersom ett enda misstag räcker för att förstöra flera timmars jobb (talar av egen erfarenhet) Man kan ju inte ångra sig, när linjen väl är gjord så sitter den där.
Alla mina tips är riktade mot motivgravyr så om man ska frosta tex hela rutor så finns det bättre metoder än att sitta med gravyrpenna men detta ämne vet jag inget om så det överlämmnar jag till dom som kan det. Allt jag har skrivit här är baserat på mina erfarenheter och är inga absoluta sanningar det finns garanterat massor av andra sätt att göra det på men såhär gör jag Jag hoppas att mina tips har hjälpt lite iallafall
|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR