Permalänk
Medlem

TFT till Linux

I slutet av sommaren tänkte jag investera i en TFT skärm(Samtitigt som jag konvertera till Linux på heltid), närmare bestämt en http://www.samsung.com/au/products/monitors/tft/172x.asp?page... ,Samsung 172X. Men på Samusngs hemsida står det: "Mac Compatibility Operating Systems No"
Men jag antar att skärmen kommer fungera i ett Mac System ändå, för en skärm kan väl inte vara beroende av Operativsystemet? Skärmen styrs väl ända av grafikkortet som i sin tur måste stödjas av OS:et? Hur som helst så fick det mig att tänka på om DVI utgången på mitt Radeon 9700 np har stöd för Linux?
När jag ändå tar upp mitt Radeon kan jag ju passa på och fråga om ATI lyckas fixa en drivrutin som gör det lättare att få igång DRI än tidigare?

Gentoo är disten som känns mest lockande nu, men funderar även på Debian. Gentoo för att deras dokumentation och forum verkar hur bra som helst. Något att invända? Funkar ATI bättre eller sämmre i någon av distarna?

EDIT: Kan även tilläga(Som står i min signatur) att jag anävnder ett Abit NF7-S 2.0

Visa signatur

| Abit NF7-S 2.0 | Athlon XP 2500+ | 512Mb TwinMos Winbound PC3200 DDR400 | ATI Sapphire Radeon 9700np 128Mb @ 324*310| 2*120Gb WD hdd | Chieftec Dragon FullTower | WinXp Pro SP1, Debian |

Permalänk
Medlem

jag har ett geforce4 ti 4200 och jag kör med tft skärm under mitt linux <system, inga vidare problem

Permalänk
Avstängd

Ati fungerar bra i gentoo, drivrutinen finns med i portage så det är bara att emerga den. Hur det är med skärmen däremot har jag ingen aning om.

Visa signatur

"Seeing hole swedish families carrying tons of booze along the ferry germany - sweden is hilarious - however, when we saw their prices we understood"

Permalänk

Kör en Samsung 172s, funkar prima=)

Permalänk
Medlem

Jag har problem med DVI i linux med ett Radeon 9200-kort. Jag får den inte att fungera i maximal upplösning (1280*1024) men 1024*768 fungerar.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Har för mig det finns några skärmar som kräver Windows-programvara för att kunna ställas in, men denna ska nog inte vara några problem.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Det där med mackompabiliteten har nog att göra med Macs hade en annan sorts kontakt innan dom gick över till DVI.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

Jag kör TFT under Debian. Funkar ganska bra fkatiskt. Lite strul med anti aliasing, men det har nog inte frömst med skärmen at göra

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Ditt val av dist kan jag inte klaga på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har då alldrig hafft problem med TFT skärmar varken på mina 2 laptops eller mina tre 17TFT skrämar i linux. Ska fungerar fattar inte varför. Graffet bör varea störrsta problemet om något vad det gäller det grafiska och efter det moderkortets chipset om det inte stödjs i kerneln så man inte kan acktivera agp stöd, kan ställa till det med. Såna problem är mer vanliga. Skärmen bör fungera utan problem. Samsungs skärmar går ofta att stryra via mjukvara men allt det fins eller fans i alla fall på skärmens panel på mina 959NF från samsung gammla 19 CRT skrämar.

Permalänk
Medlem

Jag har en 172x och är inget mystiskt alls med den så den funkar perfekt. Är som de tidigare sa nog bara för att vissa Apple datorer använde en annan sorts skärmutgång som det står att den inte är kompitabel med Macintosh datorer.

Är nog Ati kortet som kan vara jobbigare att få till. Ifall du senare väljer att endast köra Linux eller ifall du spelar mycket i just det så ska du ju nästan fixa ett gammalt begagnat Geforce4 (räcker för att köra alla spel som finns portade just nu i hyffast upplösning med allt på max). Visserligen kanske Ati förbättrar sina drivrutiner framöver.

Fast, med lite piller så får du nog till kortet.

btw, 172x är en riktigt bra skärm, hemskt bra på att skala ner i upplösningarna utan att allt ser ut som gröt. Samt att den är ljus, riktigt ljus. Och ingen ghosting.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svaren. Jag har nästan bestämt mig för att köpa skärmen. Tänker försöka med Gentoo och mitt nuvarande Grafikkort, får jag inte igång det så blir det till att få tag på ett billigt Nvidia kort.

Visa signatur

| Abit NF7-S 2.0 | Athlon XP 2500+ | 512Mb TwinMos Winbound PC3200 DDR400 | ATI Sapphire Radeon 9700np 128Mb @ 324*310| 2*120Gb WD hdd | Chieftec Dragon FullTower | WinXp Pro SP1, Debian |