Får ingen bild på skärmen med Asus A7V133-C!

Permalänk
Medlem

Får ingen bild på skärmen med Asus A7V133-C!

Hej.

Igår försökte jag installera ett nytt operativsystem på min gamla dator som används som server.
Det började med att jag flyttade den till mitt rum, kopplade in allt och startade datorn och den bootade upp FreeBSDs installationsprogram. Men efter bara några sekunder så startade den om sig. Konstigt tänkte jag, och försökte igen. Samma resultat igen.

Ibland kom jag längre in på installationen, ibland kortare. Så jag gick in i BIOS för att titta så att inte CPUn var överhettad eller så, men icke. Den låg på 43 grader så det var ju inga problem.

Jag testade att underklocka den till 93*12=1080MHz för att se iaf det hjälpte, men icke. Då stannade den bara i BIOS. Jag gick in igen, och satte på standardklockningen. (12*100). Sen slog jag även på Normal på Preformance, i BIOS, för det stod att den skulle bli mer stabil om jag tog Normal istället för Optimal. Så, sagt och gjort startade jag om datorn, men då kom problemet som jag nu sitter och blir galen på. Datorn startar, fläktarna surrar och så, men jag får ingen bild på skärmen. Lampan på skärmen blir orange, som den inte får någon signal ifrån grafikkortet kunde man ju tänka sig.

Jag har fått exakt samma problem förut, när jag använde den datorn som min WS när jag överklockat för mycket, och då så tog jag bara ur batteriet för att rensa CMOS, och då startade den fint igen. Jag har försökt att ta ut batteriet, kortsluta de två lödningspunkterna som man ska för att rensa CMOS på moderkortet, men icke. Samma resultat hela tiden. Jag har även testat med ett annat grafikkort iaf det var det som var trasigt, men även där, samma resultat.

Datorn är som följer. Asus A7V133-C, AMD Duron 1200, GeForce 4 MX/GeForce 2 Pro, o.s.v.

Jag hoppas att den ska gå att få igång igen, för den har ju som sagt funkat helt fint förut. Jag måste väl ha gjort något fel när jag försökt rensa CMOS, för annars skulle den väl gett bild?

Tacksam för svar!

mvh,
Håkan.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Prova med att ta ur grafikkortet och sätt tillbaks det vilket kan funka då jag har haft liknande problem själv.

Har prövat det. Troligen är det grafikkortet eller AGP-sloten som är knasig. För när jag testade lite nu, så fick jag bild, fast det var helt konstigt. Färgerna var helt mysko, och texten var söndrig. Då måste det väl bero på antingen grafikkortet eller AGP-sloten.

Jag får väl testa kortet i en annan dator och se.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu har jag testat grafikkortet i en annan dator, och där funkar det perfekt. Sitter just nu och skriver med det. Så det var ju skönt att det inte var det som var sönder. Då är det väl något med AGP-porten. Blir att köpa nytt moderkort då.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Kolla på ett kort från Asusrock i så fall eftersom dom kan fås mycket billigt. Ok det är Sis chipset på dom men ska den användas som server så funkar det säkert bra ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla på ett kort från Asusrock i så fall eftersom dom kan fås mycket billigt. Ok det är Sis chipset på dom men ska den användas som server så funkar det säkert bra ändå.

Mmm, men då måste jag också köpa nya minnen, och då går det på en ganska bra slant. Det billigaste är att köpa ett PCI-grafikkort, och det är det vad jag ska göra. Hittade ett billigt på komplett.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=117551&cks=PRL

Visa signatur

must!