Permalänk
Medlem

DV-Videokamera, överföra video via USB?

Kameran är en Panasonic NV-GS11.

Någon som vet om det finns något sätt för att överföra film via usb utgången, eller kan det endast ske via DV-Utgången?
Någon som är bra på detta? Hade tänkt slippa köpa videokort, men det kanske e det som krävs?

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk
Medlem

Du måste ha Firewire/DVutgång för att föra över video till datorn.
USBn används för att föra över stillbilder till datorn.

Permalänk
Medlem

Re: DV-Videokamera, överföra video via USB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av purity
Kameran är en Panasonic NV-GS11.

Någon som vet om det finns något sätt för att överföra film via usb utgången, eller kan det endast ske via DV-Utgången?
Någon som är bra på detta? Hade tänkt slippa köpa videokort, men det kanske e det som krävs?

Du behöver inget "videokort", som UHD skrev så drar du över filmen via firewire, har du inget stöd för detta på moderkortet så duger http://www.mycom.se/produkter/847163/ alldeles utmärkt, 199kr.

Visa signatur

Krydda köttbulle!!
http://www.tachansen.nu

Permalänk
Medlem

Men DV-Utgången på kameran, går det med en vanlig firewire kabel? eller behöver jag någon speciell?

Tack ska ni ha, då vet jag

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk
Medlem

Re: Re: DV-Videokamera, överföra video via USB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av microdot
Du behöver inget "videokort", som UHD skrev så drar du över filmen via firewire, har du inget stöd för detta på moderkortet så duger http://www.mycom.se/produkter/847163/ alldeles utmärkt, 199kr.

Jag kan inte se i min text att jag har skrivit att man behöver ett "videokort"..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av purity
Men DV-Utgången på kameran, går det med en vanlig firewire kabel? eller behöver jag någon speciell?
Tack ska ni ha, då vet jag

Du kan använda en vanlig Firewire-kabel, bara kontakterna i ändarna passar i kameran och datorn.

Permalänk
Medlem

UHD, Han menade att du menade att det _inte_ behövdes något videokort utan att man drar över det via firewire om du läser det noga ser du, jag blev också lite konfunderad först. Hehe.

Tack ska ni ha, ska jag fixa mig ett firewirekort bara.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara nämna att det går att föra över på USB2, till och med bätre än Firewire... dock inte alla cam:s

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Bättre än firewire? På vilka kameror då, MPEG4-kameror med minneskort eller? Ska man pyssla med DV ska man köra firewire, det är alla bättre programvaror skrivna och optimerade för. Betvivlar att ex Premiere Pro eller Vegas skulle acceptera DV-video via USB.

Permalänk
Medlem

Firewire och USB är ju bara ett gränssnitt med vilken man för över filmen från kameran till datorn... Det påverkar ju inte kvalitén något överhuvudtaget. Men vad jag vet så finns det inga kameror där man för över filmen via USB, endast bilder tagna på minneskort. Sant är att programvarorna som används idag är utformade för att användas med firewire, då man oftast kan sköta kameran direkt från datorn.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Klart att inte gränssnittet påverkar den digitala kvalitén på videon MEN jag har aldrig sett en videokamera som för över sitt DV-format via USB. De kameror som stödjer film via USB brukar spela in MPEG4 på minneskortet eller möjligen skicka ut någon pervers preview istället för den fulla upplösningen. Tekniskt är det absolut möjligt, men tämligen onödigt.

Permalänk
Avstängd

Har en USB kabel till min Samsung, men inte får jag den att fungera då programvaran är på tyska... smart att kolla det innan man köpte fanskapet på tenerife... 900kr åt skogen

Det är en S-video -> USB1.1-2 kommer inte ihåg vilken upplösning den hade på USB1.1 men på USB2 var den 800*??? och vad jag läst fick man synka ljudet i efterhand..

Tyvärr svårt att hitta något om den men googla efter "s-video to USB" inkl. " "

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

@bomber3: jo, men då är det inte en DV-kamera väl? Om det är det så skaffa för guds skull ett firewire-kort för 200:- och slipp din tyska programvara!