När tror ni nästa generation av grafikkort kommer ??

Permalänk
Medlem

När tror ni nästa generation av grafikkort kommer ??

Nu är ju den senaste generationen inne på marknaden...

nVida GeForce 6800 -- och -- ATi X800

När tror ni nästa generation av grafikkort kommer.. ???
Tror ni de kommer komma med AGP också ??
Lr kommer allt nytt vara PCI-E ??

Ps. Kan vara en rolig tråd att spara så vi kan jämföra våra svar här med verkligheten sen när de väl komme

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Våren/sommaren 2005 skulle jag tro.

Mer kan man inte gissa på tror jag.

Permalänk
Medlem

Det blir väl en sk "refresh" runt jul. Dvs i stort sett samma kort som nu men lite högre klockade. En helt ny generation lär komma under början av nästa sommar och kan finnas att köpa vid den här tiden nästa år. Jag är ganska säker på att den generationen kommer att finnas både för AGP och PCI-E. En majoritet av datorägarna kommer fortfarande enbart att ha AGP om ett år. Och därför skulle både Nvidia och ATI sälja betydligt färre kort och tjäna mindre pengar om korten enbart fanns för PCI-E. Så det verkar inte logiskt eller som någon bra affärs-idé att enbart satsa på PCI-E redan då.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

för långt fram för att vänta iaf.

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Det blir väl en sk "refresh" runt jul. Dvs i stort sett samma kort som nu men lite högre klockade. En helt ny generation lär komma under början av nästa sommar och kan finnas att köpa vid den här tiden nästa år. Jag är ganska säker på att den generationen kommer att finnas både för AGP och PCI-E. En majoritet av datorägarna kommer fortfarande enbart att ha AGP om ett år. Och därför skulle både Nvidia och ATI sälja betydligt färre kort och tjäna mindre pengar om korten enbart fanns för PCI-E. Så det verkar inte logiskt eller som någon bra affärs-idé att enbart satsa på PCI-E redan då.

Men jag tror nog att de kommer sattsa mer på PCI-E än de gjort hittills.
De kort vi ser ute nu hade väl kodnamnen R420 och NV45? Jag har för mig att R500 och NV50 inte skulle vara något generationsbyte, utan bara högre klocka versioner av det vi ser nu, tyvärr. Men jag är inte säker för jag har också för mig att de talat om 40-50% mer prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
för långt fram för att vänta iaf.

Desto mer tid att spara ihop pengar (vilket jag tänker göra bäst jag kan).

Permalänk
Medlem

Fast när de väl kommer kan du väl vänta till nästa generation av grafikkort igen ?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

varför det när man kan vänta ett par år till....och få det allra bästa?

Seriöst: Man ska inte gå och spara pengar till nästa sak, nästa sak osv, det är i nuet vi lever och vem vet om vi lever imorgon?

Skulle nog tippa på att nästa grafikorts serie kommer runt nästa sommar..

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk

va bra då är dagens värstingar hyfsat billiga så då kan man köpa ett 6800U eller X800XTpe eller vad tror ni??

för dom korten står sig nog rätt länge??

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Men jag tror nog att de kommer sattsa mer på PCI-E än de gjort hittills.
De kort vi ser ute nu hade väl kodnamnen R420 och NV45? Jag har för mig att R500 och NV50 inte skulle vara något generationsbyte, utan bara högre klocka versioner av det vi ser nu, tyvärr. Men jag är inte säker för jag har också för mig att de talat om 40-50% mer prestanda.

Desto mer tid att spara ihop pengar (vilket jag tänker göra bäst jag kan).

R420 och NV40 och NV43 PCI-X versionen av 6800ultra kommer va NV45

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Men jag tror nog att de kommer sattsa mer på PCI-E än de gjort hittills.
De kort vi ser ute nu hade väl kodnamnen R420 och NV45? Jag har för mig att R500 och NV50 inte skulle vara något generationsbyte, utan bara högre klocka versioner av det vi ser nu, tyvärr. Men jag är inte säker för jag har också för mig att de talat om 40-50% mer prestanda.

Desto mer tid att spara ihop pengar (vilket jag tänker göra bäst jag kan).

R420 = x800 AGP
R423 = x800 PCIe
R480 ska enligt uppgift vara ATI's refresh som kommer i höst/vinter
RV380 = X600
RV370 = x300
NV 40 = 6800 AGP
NV 43 = 6600 (både och?)
NV 44 = low end kort, 6200? 6400?
NV 45 = 6800 PCIe
tror jag har läst nåt om att nvidias refresh går under namnet NV48

R500 eller R520 och NV50 lär inte vara refresh prudukter då jag läst att R5x0 ska ha PS3.0

när dom kommer? release våren '05 och tillgängliga stardate 05763917 gissar jag på.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror nog att det kommer att ta minst 2år innan nästa riktiga generation kommer dom kommer nog att pressa ut max på denna först då det blir allt dyrare att ta fram helt nya chip.

Vi kommer att se högre farter och mer minne plus SLI och kanske multicore kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hmm..

Intressant..

När kom R9800 och Ge5900 ???

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |