Permalänk
Medlem

Irc script för linux?

hej hej. Sitter här med mitt x-chat, och tycker den e lite smått tråkig..Nu e jag ju van vid windows übergrafiskt-snygga utbud av klienter....undrar om det finns nån annan till linux som någon kan rekommendera? Vore trevligt
Tack ska ni ha på förhand!

/Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

irssi.

btw: vad menar du med "Irc script för linux"?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

irssi med cleanpublic.pl scriptet.
Jag tror han vill ha irriterande auto-away+amsg+annan-MIRC-idioti script att köra, för det är så c00l7.

Permalänk
Medlem

är van vid att kalla det script bara. Du vet till win finns det ju vanliga mIRC, sen finns det script, till exempel brevduva, noname script, littlestar, du vet vad jag menar? Mest så jag menade. Om det fanns någon annan typ av klient som såg lite annorlunda ut. Iofs ville jag inte ha en textbaserad som irssi, även om jag hört att den ska vara bra, e ute efter nåt snyggare tack ändå

/P

Neco: Jag är inte ute efter att något ska vara coolt, o du kan skippa att blanda bokstäver o siffror när du skriver för de e jädrigt fjantigt. Vill bara ha något som ser lite trevligt ut. OK?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
är van vid att kalla det script bara. Du vet till win finns det ju vanliga mIRC, sen finns det script, till exempel brevduva, noname script, littlestar, du vet vad jag menar? Mest så jag menade. Om det fanns någon annan typ av klient som såg lite annorlunda ut. Iofs ville jag inte ha en textbaserad som irssi, även om jag hört att den ska vara bra, e ute efter nåt snyggare tack ändå

/P

Neco: Jag är inte ute efter att något ska vara coolt, o du kan skippa att blanda bokstäver o siffror när du skriver för de e jädrigt fjantigt. Vill bara ha något som ser lite trevligt ut. OK?

Jajo jag vet vad du menar, men... det är.... text, inget mer. Dom som tror man behöver GUI till det kan återgå till Windows
Och DU kan lära dig skriva ut hela ord, istället för att skriva lat-svenska. (Dvs o d e lr etc etc)

Permalänk
Medlem

jaja, jag är väl lite lat då

Och ja, jag är GUI-nörd.

;P

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

X-Chat är den bästa grafiska klienten imo, jag använder den i windows också. Det finns en del skript till X-Chat, vilka funktioner är du ute efter? eller är det något annat utseende du vill ha?

Permalänk
Medlem

Annars kan du testa kvirc också, en annan grafisk klient som ser ut ungefär som mIRC.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Samt kirc, jircii, lostirc, ngircd, quirc, tirc m.fl.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber
Annars kan du testa kvirc också, en annan grafisk klient som ser ut ungefär som mIRC.

Skulle du kunna ge länk till en sida med dokumentation -och gärna screenshots?

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Skulle du kunna ge länk till en sida med dokumentation -och gärna screenshots?

/P

http://www.kvirc.de/

http://www.kvirc.de/?id=screen

Visa signatur

Hej

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Re: Irc script för linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
hej hej. Sitter här med mitt x-chat, och tycker den e lite smått tråkig..Nu e jag ju van vid windows übergrafiskt-snygga utbud av klienter....undrar om det finns nån annan till linux som någon kan rekommendera? Vore trevligt
Tack ska ni ha på förhand!

/Peter

Människa! Den går att scripta i både Python, Perl och via bibliotek.. Jag har iofs frångått den för jag tycker klick-GUI:et tar för mycket dödplats på skärmen (kör ion3 fönsterhanterare).

Att göra script här är ganska enkelt, här tex har jag gjort ett bra script speciellt lämpade när du pratar med folk med trillian (kanske behöver uppdateras, tex konvertera UTF8 är ju smidigt nuförtiden).

btw. mirc:s script-stöd är fruktansvärt :thumbsdown:

__module_name__ = "Trillian" __module_version__ = "0.0.1" __module_description__ = "Trilian commands" import xchat import whrandom smileys=":-) :-( :-o :-D :-I :-S ;-) :@ :-O :-* >:-0 8-) $-D :-! :-< :-\ :'-( :-X (y) (n) (l) (u) (k) (g) (f) (x) (z) (p) (b) (d) (t) (@) (c) (i) (#) (s) (*) (8) (e) (m) (v) (0) (w) ({) (}) (?) (r) (~) (h) (&) (o) :-/ (blush) :-> LOL :-; l-) X-( :-B I-) :-$ :-& *-) /_\ (alien) 8-X (cowboy) (cow) (pig) (monkey) (~~) **== :-] :-[ :-T :-J :-L :-C :-Z :-? ;-P :-9 X-D X-S X-O X-P 8-O :-U :-, :-. :-' I-' (look) :'-) :~) :-Y 8-B (sunglass) (headphones) LMAO :'S :'C X-) ROFL B-P (tired) >-) >-D (giggle) :{) (grandma) >-( %-) (nod) (wrong) (drool) (sick) (fail) :-^ ;-^ X-^ :-3 :'D O.o (victory) (ok) (wave) BRB (n/a) (eye) (toilet) (n/s) (audiocd) (ps2) (duck) (gb) (ket) (pc) (water) (flag) (tv) (book) (food) (food2) (sushi) (steak) (robot) (drums) (globe) (home) (work) (dice) (write) (file) (toast) (info) (error) (bug) (octopus) (bunny) (squirrel) (turtle) (frog) (xmas) (cent) (beep) (!) (argh) ''8 ''* (talk) (mmm) ''l (+) (-) (.) ''' ``` << <-- --> --- (hug) (a) (C) (%) (devil) (bounce) (santa) (witch) (clown) (poke) (home) (dice) (water) (money) (woot)" slist= [s for s in smileys.split(' ') if s!=''] sdict={} for i in range(0,256): sdict[chr(i)]="(%s)" % chr(i) mysmile={ ' ' : '---', '"' : "'''", '$' : ':-$', "'" : "'''", "(" : ":-(", ")" : ":-)", ',' : ':-,', '/' : ':-/', '1' : "''l", '2' : '(food2)', '3' : ':-3', '4' : ':-$', '6' : 'X-S', '7' : ':-?', '9' : ':-9', ';' : ':-;', '<' : ':-<', '>' : ':->', 'J' : '(I)', 'Q' : 'O', '[' : ':-[', ']' : ':-]', '\\' : ':-\\', '_' : '/_\\', '`' : '```', 'j' : '(i)', 'q' : '(g)', '|' : ':-!' } for c in mysmile: sdict[c]=mysmile[c] def random_smiley(word=[],word_eol=[],userdata=None): xchat.command("say %s" % slist[whrandom.randint(0,len(slist)-1)]) cdict= { chr(133) : 'Å', chr(132) : 'Ä', chr(150) : 'Ö', chr(165) : 'å', chr(164) : 'ä', chr(182) : 'ö' } def convert(text): # mina stackars svenska tecken kommer in som två tecken tlist=[[x for x in t] for t in text.split(chr(195))] for i in tlist[1:]: if i and i[0] in cdict: i[0]=cdict[i[0]] return "".join(["".join(i) for i in tlist]) def trillianize(word=[],word_eol=[],userdata=[]): xchat.command('say %s' % "".join([sdict[c] for c in convert(word_eol[1])])) #def smileify(word,word_eol,userdata): # xchat.command("say %s" % word_eol[1].replace('/smile',slist[whrandom.randint(0,len(slist)-1)])) # xchat.EAT_XCHAT xchat.hook_command("tril", trillianize) xchat.hook_command("smile", random_smiley) #xchat.hook_print("Your Message",smileify)