Internet dör i 20 sekunder när jag kör med routern

Permalänk

Internet dör i 20 sekunder när jag kör med routern

Har ett stort problem, stort för mig iaf. Jag var tvungen att sätta igång routern i förrgår pga ett av nätverkskorten tvärdog i datorn så kunde inte dela ut på annat sätt. Det fungerar med routern, internet fungerar på båda datorerna osv men problemet är att uppkopplingen kopplas ner jag sitter och kollar hemsidor eller tankar. Tror det är när det börjar komma lite tyngre trafik t ex lite bilder eller liknande för den gör det bara när jag sitter i en webbläsare eller tankar nått det dör inte när jag spelar eller sitter på irc t ex.
Den dör oavsett vad jag tankar med, webbläsare / ftp / irc / msn eller dc++ o liknande. Även när jag kollar på bilder osv.

Min router är en D-link DI-604.
Har Telia 8000 som uppkoppling.

Internet har fungerat utan detta fel när jag inte har routern inkopplad. Den gjorde såhär sist jag körde med den för några månader sen också.

Någon som haft samma fel och vet vad det kan vara?
Börjar bli desperat snart då jag knappt kan surfa utan att internet dör då o då och man får vänta ett tag till det kommer igång igen.

Det är också betydligt segare, man tankar i max 150kb/s med routern ikopplad, tankar i 800 utan.

Tack på förhand.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har haft samma problem med tre stycken DI-604, ink. min nuvarande. Enligt D-link så löses det med ny firmware, vilket det inte gör...
Jag ska byta ut min mot en K6:a som kör http://m0n0.ch/wall/

Nått det kan vara är värmeproblem, kanske är värt att testa att ta bort höljet och jämnföra. Dock förlorar du garantin.

Permalänk

ah ok, folk jag pratat med har påpekat värmen, dock har jag försökt kyla ner den utan bra resultat.

Får väl köpa en ny. Tack för svaret.

Förresten, vad är firmwire för nått? Är det den som går mellan routern och modemet? typ liknande TPkabel?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dece_Grillen
ah ok, folk jag pratat med har påpekat värmen, dock har jag försökt kyla ner den utan bra resultat.

Får väl köpa en ny. Tack för svaret.

Förresten, vad är firmwire för nått? Är det den som går mellan routern och modemet? typ liknande TPkabel?

Skrev fel i mitt förra, firmware ska det vara

B1: http://www.dlink.se/support/sdbdetails.asp?Id=58
D1: http://www.dlink.se/support/sdbdetails.asp?Id=216

Jag skulle råda dig att köpa ett annat märke än D-link om du ska köpa en ny router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dece_Grillen
Förresten, vad är firmwire för nått? Är det den som går mellan routern och modemet? typ liknande TPkabel?

Firmware är en programvara som routern använder sig av. Man kan dra en liten liknelse med ett litet litet operativssystem som routern använder.

Permalänk

Hm är det med det man configurerar routern med? Eller hur byter man ut den? Måste man lämna in routern fölr att dom ska göra det?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dece_Grillen
Hm är det med det man configurerar routern med? Eller hur byter man ut den? Måste man lämna in routern fölr att dom ska göra det?

Nej, du laddar ner en fil som du sedan använder. Sök på firmware så ska du se att du hittar nått

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

hm ok thx.

Någon som har en adress där jag kan tanka hem nyaste Firmware till
D-link DI-604 D1
Alla jag tankat hem har stått invalid user file eller liknande.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dece_Grillen
hm ok thx.

Någon som har en adress där jag kan tanka hem nyaste Firmware till
D-link DI-604 D1
Alla jag tankat hem har stått invalid user file eller liknande.

Testa denna: http://213.216.192.242/techdocs/20030916_604_181b3.zip

Permalänk

Det var en av dom jag testade. Men hittade en annan nyss och den fungerade. Bara hoppas det går bättre nu Tack för hjälpen.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk

vad hittade du för någon?

Visa signatur