Ta bort kylning på ATI 9200?

Permalänk
Medlem

Ta bort kylning på ATI 9200?

Graffe-fläkten har pajat, låter som ***. Grafikkortet används inte till några krävande 3D applikationer alls, utan snurrar på till 2D 98% av tiden.

Ny fläkt till ett sånt kort vette fasen om det är värt att strula med, så min undran är om man törs helt enkelt dra ur sladden till fläkten och köra okylt?

Vad rekommenderar ni? (Hercules Ati Raddeon 9200 Pro 128 Mb)

tack för förhand
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med just det kortet, men min erfarenhet är att de flesta standardkylare (CPU, GPU osv) är väldigt klena med fläkt, så jag skulle tro att ditt kort brinner upp ganska snabbt om du kör utan fläkt med samma fläns...

F ö är det ingen bra ide att bara koppla ur fläkten, eftersom den bara kommer att hindra självcirkulationen runt flänsen. Allt skräp som är ivägen ska bort.

Smäll dit en billig 80 mm-fläkt och kör den på 5 eller 7 V, så blir det nog både tystare och effektivare än orginalet, och inte speciellt dyrt.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla om du kan hitta en stor kylfläns bara. Många av dom korten har ju bara en fläns original så kan du hitta nån från en gammal Pentium eller AMD och få dit så duger det nog. Köra helt utan är nog tyvärr ingen bra ide.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.