Problem i Win 2000 server miljö

Permalänk
Medlem

Problem i Win 2000 server miljö

Hejsan! Ska försöka förklar mitt problem kort fattat!

jag kör ett win 2000 nätverk med active dirctory.
Har 30 tal clienter med win xp.
Problemet är att jag har skaffat en skrivare hp 1300n med en print server. Har installerat den via server och det funkar bra, har även delat ut den till all users (120st). Men problemet blir när jag installerar skrivaren i en client. Det funkar att instalera med administrator, men Skrivaren finns ej där när en vanlig user loggar in. Provad oxå installera lokalt på data med det hjälpte ej.
Så nu sitter jag i den sitsen att om Alla 120 users ska kunna skriva ut från vilken client som helst så måste jag gå in med deras user name och instaler på 30 datorer x 120 users= 360 st skrivar instalationer och in/ut loggningar.
Finns det nogån duktig nät tekniner som har svar på denna fråga .Script kankse funka men för att slippa script så köpte jag en print server för alla sa att det skulle funka då. Hp supporten kunnde inte hjälp dom hänvisade till microsft och dom i sin tur hadde inte support för det här.
Tacksam för svar
Lasse

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

sitter det ett jetdirect kort i skrivaren ? eller är det en extern printerserver ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Du bör nog kolla i AD..

Där kan du i väl vald GPO ange att varje dators "SäkerhetsPrincip" anger att BÅDE Administratörer samt Domän användare (eller Interaktiv) är tilldelade behörigheten att "Läsa in/Ta bort drivrutiner"

Permalänk
Medlem

Det sitter ett jet direct i ´skrivan.
Och det är inga problem att installera som en valnlig andvädare dom har rättigheter att göra det . problemet är att varje användare måste göra det på alla datorer för dom anväder inte samma data varje gång.
Och för att slippa det så ska det gå på något sätt att jag som admin installerar en gång och sen finns den för all som loggar in utan att dom behöver installera.
Lasse

Visa signatur

love in him

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseboy
. problemet är att varje användare måste göra det på alla datorer för dom anväder inte samma data varje gång.
Och för att slippa det så ska det gå på något sätt att jag som admin installerar en gång och sen finns den för all som loggar in utan att dom behöver installera.
Lasse

Använd Roaming Profiles... Då följer inställningarna med användaren..

(Trodde alla använde det... i nätverk alltså!)

Permalänk
Medlem

behöver du inte 2003 server för roaming profiles? eller e jag ute å snurrar nu?

e inte så hemma på server-miljöer

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

Använd Roaming Profiles... Då följer inställningarna med användaren..

(Trodde alla använde det... i nätverk alltså!)

Det är inte så bra att använda på ett stort nätverk där användarna lagrar mycket information, det blir väldigt mycket onödig trafik.

Permalänk
Medlem

Re: Problem i Win 2000 server miljö

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseboy
Hejsan! Ska försöka förklar mitt problem kort fattat!

jag kör ett win 2000 nätverk med active dirctory.
Har 30 tal clienter med win xp.
Problemet är att jag har skaffat en skrivare hp 1300n med en print server. Har installerat den via server och det funkar bra, har även delat ut den till all users (120st). Men problemet blir när jag installerar skrivaren i en client. Det funkar att instalera med administrator, men Skrivaren finns ej där när en vanlig user loggar in. Provad oxå installera lokalt på data med det hjälpte ej.
Så nu sitter jag i den sitsen att om Alla 120 users ska kunna skriva ut från vilken client som helst så måste jag gå in med deras user name och instaler på 30 datorer x 120 users= 360 st skrivar instalationer och in/ut loggningar.
Finns det nogån duktig nät tekniner som har svar på denna fråga .Script kankse funka men för att slippa script så köpte jag en print server för alla sa att det skulle funka då. Hp supporten kunnde inte hjälp dom hänvisade till microsft och dom i sin tur hadde inte support för det här.
Tacksam för svar
Lasse

Jag brukar ha följande i en logonbatfil (addprinter.cmd)

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername

Byt ut printserver mot serverns namn och byt printername mot skrivarens utdelningsnamn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Du bör nog kolla i AD..

Där kan du i väl vald GPO ange att varje dators "SäkerhetsPrincip" anger att BÅDE Administratörer samt Domän användare (eller Interaktiv) är tilldelade behörigheten att "Läsa in/Ta bort drivrutiner"

Att du aldrig kan läsa vad folk skriver i sina inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

Använd Roaming Profiles... Då följer inställningarna med användaren..

(Trodde alla använde det... i nätverk alltså!)

Knappast. genererar bara en massa onödig trafik i nätet.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem i Win 2000 server miljö

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Knappast. genererar bara en massa onödig trafik i nätet.

håller med där + att det finns ingen anledning om det inte är så att alla datorer ser exakt lika ut. Räcker med att du har ett program installerat på en dator och inte på den andra som blir det pankaka av allt tex anknytnig av filer till just det programmet mm

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Problem i Win 2000 server miljö

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jönza
Knappast. genererar bara en massa onödig trafik i nätet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
håller med där + att det finns ingen anledning om det inte är så att alla datorer ser exakt lika ut. Räcker med att du har ett program installerat på en dator och inte på den andra som blir det pankaka av allt tex anknytnig av filer till just det programmet mm

WOW! Vilka proffs... Man blir ju nästan impad....!!!

som

1: inte kan skapa standardiserade installationer

2: inte kan skapa standardprofiler

3: inte begriper att "roaming profiles" endast läses in vid in & utloggning.. & i de flesta fall endast för över ändrade filer... (= minimalt med nätverkstrafik)

Inte för jag vill antyda något... Men allt ovan är GRUNDläggande egenskaper för att erhålla ett väl fungerande nätverk! (ingår tom. i praktiskt taget alla GRUNDkurser om nätverkeri!)

Det är i stort sett bara amatörer & småbarn som inte ser till att dessa 3 grundelement finns med i nätverket redan från dag1.

Permalänk
Medlem

MMM är det ja som förklarar dåligt det är inga problem med installera och avinstallera det är helt ok....
Problemet är att alla users eller jag ska slippa göra in installation i varje client och för varje andvändare...

JENZA kan du förklar lite mer jupare om det går kan va att du har lösningen där??? (Jag brukar ha följande i en logonbatfil (addprinter.cmd)

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername

Byt ut printserver mot serverns namn och byt printername mot skrivarens utdelningsnamn.)

Tacksam
Lasse

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Problem i Win 2000 server miljö

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
WOW! Vilka proffs... Man blir ju nästan impad....!!!

som

1: inte kan skapa standardiserade installationer

2: inte kan skapa standardprofiler

3: inte begriper att "roaming profiles" endast läses in vid in & utloggning.. & i de flesta fall endast för över ändrade filer... (= minimalt med nätverkstrafik)

Inte för jag vill antyda något... Men allt ovan är GRUNDläggande egenskaper för att erhålla ett väl fungerande nätverk! (ingår tom. i praktiskt taget alla GRUNDkurser om nätverkeri!)

Det är i stort sett bara amatörer & småbarn som inte ser till att dessa 3 grundelement finns med i nätverket redan från dag1.

Jag vet inte vilka företag du jobbar åt, men jag kan rakt av säga att inte alla användare på alla företag har tillgång till samma applikationer. Så då blir det inte identiska datorkonfigurationer, och då är roaming inte det bästa.

Jag håller även med om att det skapar onödigt med nätversktrafik, speciellt kl 08:00 på morgonen då x antal tusen anställda loggar in samtidigt, fin väntetid då...

Självklart kan man när man installerar datorn första gången skapa en standardprofil som innehåller alla skrivare som finns, men å andra sidan vilket företag kör med samma skrivare år efter år utan att byta ut dom ?

Och innan Teks svarar igen, visst det går att ställa in så bara ett fåtal kataloger smiter över vid roaming, och vissa företag kan nog behöva detta, men på ett företag där alla användare alltid använder samma dator så är det onödigt.

------
För att hitta en lättare lösning på problemet så rekomenderar jag att du tar dig en titt på loginscript "språket" kix (http://www.kixtart.org).
Strålande att göra loginscript i, det har även en inbyggd funktion för att ta bort och lägga till skrivare, dokumentationen för hur man gör det är bra.

Permalänk
Medlem

Jojo Teks, vi har ju sett dina kunskaper förut här i forumet, mycket rappakalja från din käft som vanligt.
Du kunde inte ens svara på lasseboys fråga. inget ovanligt iofs från din sida.

lasseboy.
Gör en batfil med

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername

och döp den till addprinter.bat eller addprinter.cmd läg den sen i
mappen "scripts" på logonservern.
C:\WINNT\SYSVOL\sysvol\domännamn\scripts

den ska sen användas när användarna loggar in, gå in på varje användarkonto och lägg till den fältet "logon script"
i fliken "profile"
Finns det redan ett skript där får du leta reda på den och lägga till raden rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Tackar jensa och defessus ska prova bägge,, hoppas det funkar
Bless you all
Lasse

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Problem i Win 2000 server miljö

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks

WOW! Vilka proffs... Man blir ju nästan impad....!!!

som

1: inte kan skapa standardiserade installationer

2: inte kan skapa standardprofiler

3: inte begriper att "roaming profiles" endast läses in vid in & utloggning.. & i de flesta fall endast för över ändrade filer... (= minimalt med nätverkstrafik)

blablablablablblalbalbalba

din datormiljö låter ju flexibel.... samma användare får inte sitta på flera datorer med samma konto och sen inte kunna använda sej av olika program på de olika datorerna

JAAAAH Gestapo!!! allt ska vara lika för alla, samma standard mall till alla. Börja 6:30 gå hem kl 18:00 sov gå upp på morgonen börja om igen. Precis som på den gamla goda tiden med Stalin

Allt behöver inte var så fyrkantigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA

lasseboy.
Gör en batfil med

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername

och döp den till addprinter.bat eller addprinter.cmd läg den sen i
mappen "scripts" på logonservern.
C:\WINNT\SYSVOL\sysvol\domännamn\scripts

den ska sen användas när användarna loggar in, gå in på varje användarkonto och lägg till den fältet "logon script"
i fliken "profile"
Finns det redan ett skript där får du leta reda på den och lägga till raden rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername

Hmm.. Finns det någon anledning att inte lägga en GPO på hela users OU't och köra scriptet där?
Eller man kanske t.o.m. skulle kunna köra:
Script name: cmd
Script parameters: /c rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername
Så slipper man cmdfiler.

Visa signatur

3200+ Winchester (CBBHD 0447SPAW) / Mach II R507 | DFI NF4 Ultra | 2*256 Twinmos BH-5 | X600XT | 2.2TB i garderoben
285*10 28s

Permalänk
Medlem

Killar ni behöver inte börja bråka bara för att hjälpa mig... LOL
lasse

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoo
Hmm.. Finns det någon anledning att inte lägga en GPO på hela users OU't och köra scriptet där?
Eller man kanske t.o.m. skulle kunna köra:
Script name: cmd
Script parameters: /c rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\printserver\printername
Så slipper man cmdfiler.

Det går utmärkt där med.

1: Starta "Active Directory Users and Computers"
2: Högerklicka på eran domän och välj "Properties"
3: Klicka på fliken "Group Policys"
4: Markera "Default Domain Policy" och välj "Edit"
5: Leta reda på:
/Default Domain Policy/User Configuration/Windows Settings/Scripts (Logon/Logoff)/Logon
Adda och lägg in skriptsträngen där,

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

MM hadde en script för att öppna user egna mapp när dom loggar in provad bara lägga till scripte men det funka ej men ska prova vi ad som du skrev nyss verkar lite lättare
Scriptet jag hade var detta h: net use \\servernamn\home\%usernamn%

Visa signatur

love in him