Permalänk
Medlem

Skärmen färgar av sig

Mörka färger färgar av sig på ljusa bakgrunder och tvärtom i form av ljusgråa streck horisontellt över skärmen, aldrig uppifrån och ner. Det märks mest av i windows där det är skarpa kontraster och mindre i spel. Strecken är olika tjocka beroende på hur bred texten eller rutan osv är.

Någon som känner igen problemet och vet om det går att fixa? Eller är det bara att skrota den och köpa nytt?

Permalänk

frågan är om det är monitor eller grafik kort....låter som monitor....men låna en monitor å testa grafik kortet så du vet var felet är..

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Det är inte grafikkortet eftersom jag kan kolla på tv:n med tv-out helt utan problem.

Permalänk

Nej det låter inte som grafikkortet, men om du vill vara helt säker kan du ta en "PrintScreen" som du roterar 90 grader.

Har du provat nollställa monitorn? om ja så tror jag att den försöker kasta in handduken

Permalänk
Medlem

Det hände mig förut, då var det grafikkortet. Fläkten hade pajat.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Vad är det som ska hända om jag tar en printscreen och roterar den 90 grader? Jag märkte ingenting. Provade även en degauss nyss och det hände inget särskilt, den degaussade som vanligt men problemet finns fortfarande kvar.

Mitt grafikkort har inte ens en egen fläkt, det är en gammal TNT2 Pro.

Permalänk

Du skrev att linjerna alltid var horisontiella, om du då tar en PrintScreen och roterar bilden 90 grader kan du se om det är grafikkortet om linjerna vrider sig lodrätt...

Permalänk
Medlem

Ah, men det gjorde dom inte iaf, så det är garanterat skärmen det är fel på. Antar att det bara är att köpa nytt eller?

Permalänk

Det är upp till dig