Permalänk
Medlem

Digitalkamera

Tänkte köpa mig en digitalkamera och precis som med datordelar vill man ha en prisvärd kamera dvs mkt bang for buck Eftersom jag inte är så insatt så frågar jag här innan, vilken kamera rekommenderar ni för runt 3000 kronor?
Helst med 128 minne

Tack

EDIT: har sänkt till 3000 kronor och 128 minne.

Permalänk
Medlem

Canon Digital Ixus 430, har en själv och är skitnöjd! Du bör kunna hitta den för drygt 3k.

Permalänk
Medlem

Ok, var köpte du din? Har du köpt till flashminne då?

Permalänk
Medlem

Re: Digitalkamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Tänkte köpa mig en digitalkamera och precis som med datordelar vill man ha en prisvärd kamera dvs mkt bang for buck Eftersom jag inte är så insatt så frågar jag här innan, vilken kamera rekommenderar ni för runt 3500 kronor?
Helst med 256 minne

Tack

Nikon Coolpix 4200 eller 4800 som har 8 ggr optisk zoom.

Eller Canon Powershot A85 eller A95, såg ett erbjudande på A85an från AlfaDigi där det ingår 1024MB minne för 3600:-

Satsa alltså på Nikon eller Canon eftersom dessa har bästa optiken. Stirra dig inte blind på "multimiljoners pixlar" ty däri sitter inte kvaliteten. Optiken är avgörande, en Nikon tex med 2 Mp tar så mycket bättre kort än en Avant med 5 Mp. Megapixlarna anger ju bara hur stor bilden blir s.a.s.

Använd pricerunner för att hitta erbjudanden på dessa kameror jag nämnt.

Permalänk
Medlem

Tack, trevligt att få lite information från insatta personer
Det där erbjudandet för 3600:- såg riktigt smaskigt ut, det ska jag leta upp.
Jag tänkte väl att megapixel grejen var lite väl överdriven. Lite som mhz på en dator

Fastnade lite för Nikon 5200 + 256 Megs minne. Verkar helt okej.

Permalänk
Medlem

Canon's PowerShot A-Serie kan jag bara säga gott om, har ägt två modeller själv.
Fler inställningsmöjligheter för det priset får man leta efter, grymt fina bilder samt optik. En av nackdelarna är den aningen höga vikten.

Permalänk
Medlem

Saker som kan vara bra att veta:
Är storleken viktig?
Vill du ha manuella inställningar?
Hur viktig är zoomen?
Hur viktig är en bra vidvinkel?

Annars finns en uppsjö av bra kameror att välja mellan, men med ganska olika egenskaper. Canons A70/75/85/95 är dock bra kameror som brukar duga till de felsta behov.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig nästan med bra kvalité på korten, möjligheten att spela in film och ljud och storleken på minnet , that's it. Jag vill inte ha halvkassa kort som platsar i en mobilkamera
Zoom var inte så hemskt noga..

Permalänk
Medlem

arch, köp en Canon PowerShot A95 inkl. minne, väska och batterier. då har du en superkamera

Permalänk
Medlem

undrar om jag inte ska sänka mej till runt 3000 kronor... Måste ha råd med lite annat också. Man lär väl få en hyfsad för 3k?

Permalänk
Medlem

Självklart!

Egentligen så räcker 2mpix om du mest skall ha bilderna på datorn.

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/a85.php

Där finns ett paket med A85, 256MB minne, batterier samt laddare och väska
för strax över 3k

att Canon gör bra kameror är ju ingen nyhet!

Annars kan du sänka dig till A75 (nöjd ägare!), är i grund och botten samma kamera fast med lägre upplösning.

EDIT: Btw, läs igenom vad cyberphoto har att säga om kameran.

Permalänk
Medlem

Om det inte är nödvändigt att den är pytteliten så är nog Canons A-serie som flera redan rekommenderat bland det bästa om man vill ha mycket kamera för pengarna. A75 är ju den billigaste och kostar strax under 2000kr. A85 har något högre upplösning och kostar strax över 2000kr. Skillnaden i pris är så liten att jag skulle köpa A85, eftersom att den är nyare och troligen åxå lite snabbare. Canon säger sig åxå ha förbättrat autofokusen på den.
Köp till 128-256MB minne till den och du är uppe på runt 2500kr (om jag har hyfsad koll på minnespriserna i dagsläget). Du kommer åxå att behöva uppladdningsbara batterier och en laddare till dessa. Här kan man välja allt från en mycket enkel laddare för dryga hundralappen till en lite bättre. Jag skulle rekommendera en snabbladdare med deltavoltavkänning. Ett exempel på en sådan är GP Powerbank Rapid 2. Den kostar nånstans mellan 400 och 500kr, inkl. fyra batterier. Det går naturligtvis att välja en enklare laddare åxå, men då tar det längre tid att ladda batterierna och livslängden kan bli lite sämre åxå, fast batterier är ju inte så dyra idag så...
Då borde du ha ett ganska komplett paket för ca 3000kr. Eventuellt kanske du bör köpa till en väska åxå, en sådan kostar ett par hundralappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Ok, var köpte du din? Har du köpt till flashminne då?

Jag minns inte riktigt var jag köpte den faktiskt. Alfadigi.com kanske? Jag köpte ett Twinmos-minne (512MB) från komplett.se.

Jag instämmer annars i förslagen ovan. Canons Powershot-kameror är jävligt bra. Anledningen att jag valde Ixus var att jag ville ha en kompakt kamera som jag kan ha med mig så ofta som möjligt. Det är lite bökigt att få ner en A85 i fickan. Så jag offrade en del manuella inställningsmöjligheter och valde istället Ixusen. Den tar dock jävligt fina bilder, så du får helt enkelt välja vad som är viktigast för dig.

Permalänk
Medlem

Konica Minolta G600 6 mpixel, + 512 mb minne får du för under 3500

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Alltså det här är ju rena julafton....Men som Satsujin skrev ovan, så kan det vara bra att den är liten. Nu lutar det åt Canon Digital Ixus 430 + 128 (min kompis som har 256 hävdar att 128 skulle räcka gott och väl och 128 är en bra start, kan alltid köpa mer) men det svänger fram och tillbaka hela tiden. Fortsätt med era superba inlägg

Vad är det för skillnad mellan ett "36X" minne och ett "70X" ?

Permalänk

Kolla in:
www.dpreview.com

Hyffsat uppdaterad på artiklar och jämförelser.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

128MB minne kommer man ganska långt på. Det är vad jag hade till min A70 och jag kände sällan att det inte räkte till. Vill man ha plats för många bilder på en fest eller liknande kan man ju alltid gå ner lite i kvalitet. Just på såna bilder är det kanske inte lika viktigt.

Skillnaden mellan 36X och 70x minne är hastigheten. Du kommer säkerligen inte att märka någon skillnad när det sitter i kameran. Men däremot om du tankar över bilderna med en extern kortläsare med USB2.
Märk väl att dessa hastigheter inte går att jämföra mellan olika tillverkare. 36x kan vara snabbare hos en tillverkare än hos en annan.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för det. Vad säger ni annars om
Canon Digital IXUS IIS + 256MB 2879.00Kr inkl moms

Permalänk
Medlem

Någon som handlat från pixmania.se ? Är det en pålitlig butik? funderar på en Canon A85 efter att ha läst ett dussin trådar, men är osäker på batterierna som följer med, hurpass bra de är.

Tänkte närmast på: http://www.pixmania.com/se/se/53014/art/canon/powershot-a85-c...

samt

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/a85.php (inkl. värdepaketet)

Vilket paket är mest prisvärt med tanke på vad det är för batterier osv man får med?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Det är nog helt okej. Kanske inte den bästa laddaren, men den lär göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Någon som handlat från pixmania.se ? Är det en pålitlig butik?

Kolla här: http://se.pricerunner.com/retailer/5817/reviews