Bäst TV-ut - slaget mellan olika Encoder-kretsar

Permalänk
Medlem

Grafikkort: ATi Radeon 8500 DV (Build by ATi)
Krets: ATi Rage Theater
Format: S-video ÄR bättre än komposit. (Kan någon ge mig en TV med VGA-in)
Synpunkt: ATi har ju som alltid bra bild, vra ägare av ett ATi 128 Rage AIW(128AIW) före som hade bra bild, men 8500 är nog ett strå vassare. Klart bättre bild än något Nvidia kort jag sett. Har jämfört med olika DivX-filmer där jag såg skillnad direkt, iof så finns det inge DivX som är bra, men ändå. Med DVD så är väl vissa filmer något bättre än 128AIW.

En fördel med Radeon kortet att den har en flik i Egenskaper som heter "överlagring". Där finns inställningar för enbart filmen såsom Nyans och Gamma m,m, och ställer inte om skärmens färger eller kontraster. Jag kör just nu på v6025 på drivrutinerna, men versionen tidigare fanns det även knapp för att köra ut bilden i "äkta 16:9" (theatre mode), alltså om du har en DivX eller nån annan film som har svarta kanter även på en 16:9 TV, så tog den bort den och skalade om den till rätt format, kanon om man har en 16:9 TV. Nu finns ju program som klara detta lika bra.

Alla lyckliga ägare av en TV med VGA-in kan ju bara skratta åt oss som sitter med en sketen skart. Har en kompis som har en Widescreen Tv med VGA-in, å jag kan ju bara säga, håll i hatten vilken skillnad. Ska nog gå och sno den av han

Alla som säger att man har "kanon bild", vad ser ni på då? DivX-film borde ju vara bannat om man nu ska tala om bild.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Alla som säger att man har "kanon bild", vad ser ni på då? DivX-film borde ju vara bannat om man nu ska tala om bild.

DVD så klart...
När det gäller DivX beror det ju alldeles på hur det är kodat.
En DVD-rip kodad med bra upplösning kan ju bli nästan lika bra som orginalet.
Vissa hemladdade filmer kan ju vara sk cams...

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Butterfly GF2 MX400

Krets: Conexant bt869

Format: VHS i TVtool, från S-VHS utången på kortet till scart på tv.

Synpunkt: Tycker den är väldigt bra faktiskt. Divx funkar suveränt, mycket bättre bild på dom än på DVD, konstigt nog..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

va kör du för OS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamas
Grafikkort: Butterfly GF2 MX400

Krets: Conexant bt869

Format: VHS i TVtool, från S-VHS utången på kortet till scart på tv.

Synpunkt: Tycker den är väldigt bra faktiskt. Divx funkar suveränt, mycket bättre bild på dom än på DVD, konstigt nog..

Permalänk

Re: ATI radeon 8500

där finns ett forum på rage3d där dom beskriver en bugg med tv-out'n på ati 8500. Problemet kan beskrivas med att det ligger ett genomskinligt filter över bilden, och om man tittar väldigt noggrant
så är där vågor eller någon annan typ av störning (jag kommer inte direkt ihåg), jag vet bara att sist jag läst i det forumet (för ca 1-2 månader sen) så var det svårt att upptäcka det för nybörjare, men om någon visade 'felet' så såg man tydligen det hela tiden sedan. ATI 7500 ska vara det absolut bästa tv-out kortet från ATI. Det kan hända att detta är fixat i senaste drivrutinerna, men jag är skeptisk.

OBS! på 7500 sitter det ett annat tv-out chip !!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av patric
Perfekt bild!!
fyller ut hela tvn perfekt

grymt bra !
och man har bild på både skärm o tvn samtidigt
man slipper använda andra pogram som tvtool o liknande

+++++/ av 5 möjliga:D

funkar perfa i win 2000, Xp , och Me för mej

helt klart supernöjd!!

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Gainward GeForce2 Pro/450
Krets: Conexant Bt869
Format: komposit, men kretsen klarar s-vhs också.
Synpunkt: Sålde min skärm och körde datorn kopplad till tv i 3 veckor tills jag köpte en annan skärm. Film och bild är bra kvalitet. Men det är jobbigt för ögonen att läsa liten text. Maxupplösning är 800*600. Bildytan blir lite mindre i 800*600, dvs sorgkanter. Är inte jättestor skillnad jämfört med andra geforcekort som jag haft. Skärpan blir sämre om man ställer upp antiflimmer, stegen i antiflimmer borde kunnas finjusteras. Blir förmodligen ett Ati kort nästa gång. Att tilläga så har jag en 10m kompositkabel, varar jag använder bara 2.5m resten ligger som en orm på golvet. Detonator: Win2K-XP_23.11

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Hercules GeForce 2 GTS

Grafikkort: Hercules GeForce 2 GTS 64MB

Krets: Conexant BT 869

Format: S-video

Synpunkt: Mycket bra kvalitet på bild. Bra skärpa och kontrast.

TV: Loewe 32" 100Hz

----[ T I P S]---

Ett viktigt element är oxå vilken TV och vilken standard på
kablar du använder. T.ex så skulle jag rekommendera dig som
tittar mycket på DVD/DIVX att köpa ett par bra S-VHS kablar istället för standard kablar för att få ut så mycket som möjligt av bilden, gäller naturligtvis oxå för ljudkablar.

/bingo

Visa signatur

"Bingo of Borg am I. Futile is resistance. Assimilate you I will."

Permalänk

Jag har ett Inno3D Geforce 3 ti200, funkar helt ok standard men med en tunn svart ram. Med Tv-tool funkar det perfek!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Grafikkort: ATi Radeon 8500 DV (Build by ATi)
Format: S-video ÄR bättre än komposit. (Kan någon ge mig en TV med VGA-in)
Synpunkt: ATi har ju som alltid bra bild, vra ägare av ett ATi 128 Rage AIW(128AIW) före som hade bra bild, men 8500 är nog ett strå vassare. Klart bättre bild än något Nvidia kort jag sett. Har jämfört med olika DivX-filmer där jag såg skillnad direkt, iof så finns det inge DivX som är bra, men ändå. Med DVD så är väl vissa filmer något bättre än 128AIW.

En fördel med Radeon kortet att den har en flik i Egenskaper som heter "överlagring". Där finns inställningar för enbart filmen såsom Nyans och Gamma m,m, och ställer inte om skärmens färger eller kontraster. Jag kör just nu på v6025 på drivrutinerna, men versionen tidigare fanns det även knapp för att köra ut bilden i "äkta 16:9" (theatre mode), alltså om du har en DivX eller nån annan film som har svarta kanter även på en 16:9 TV, så tog den bort den och skalade om den till rätt format, kanon om man har en 16:9 TV. Nu finns ju program som klara detta lika bra.

Alla lyckliga ägare av en TV med VGA-in kan ju bara skratta åt oss som sitter med en sketen skart. Har en kompis som har en Widescreen Tv med VGA-in, å jag kan ju bara säga, håll i hatten vilken skillnad. Ska nog gå och sno den av han

Om man nytjar RGB på din TV så får du nästan kvalitet som är likvärdig en monitor. Nästan alla dagens TV har RGB stöd.

Tyvärr så har väll inga grafik-kort nu för tiden RGB utgång....

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Grafikkort: Ati Rage 128 Pro

Krets: -

Format:
Composit

Synpunkt:
Bilden är klar men bilden blir lite för stor för TV'n. Kalas att kolla på film med, kortet suger iof i allmänhet ändå men... =D

Visa signatur

1.PIII 866@1008 | Epox D3VA | 640 PC133@155 | 2X120GB WDC 8MB & 2X WDC 80GB 8MB Raid 0 | Asus GF4 Ti4200 128MB DDR
2.Celeron 1Ghz | m-ATX mammakort | 256MBPC133 | IBM 46.1GB HDD | ATI Rage 128 Pro 32MB

Permalänk

Kort: Outrageous TNT2 Ultra
Chip: BT869

Funkar perfekt, jag gjorde en egen composite kabel av en gammal 20m lång telefonsladd där jag nu använder två poler till bild och två till mono ljudet. Om man inte har surround så räcker mono till för det mesta. Så det där om att man måste köpa en special kabel för att få bra bild stämmer inte riktigt, min är helt perfekt. Dessutom kostar en kabel multum så om man inte har alla tummar mitt i handen är det värt att testa att göra en egen kabel...

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk

Grafikkort: ASUS GeForce 2 PRO v7700 64MB DDR
Krets: Chrontel 7007
format: S-Video & Composit
kvalité: Luddigt i windows, Ser mycket bra ut när man tittar på SVCD och DVD. Ser bra ut med DivX filmer också.

synpunkt: Använder nVidias 23:11 Drivrutiner. I egenskaperna för TV-Ut använder jag PAL-B när jag växlar till tv'n. Den ger bäst bild tycker jag. Sedan använder jag en Composit kabel, mest för att S-Video ingången på tv'n inte funkar, men ska jag vara ärlig så tycker jag nästan att bilden ser bättre ut nu. Iof så kanske det ser anorlunda ut om TV'n varit på 100Hz.

Permalänk
Medlem

Tv ut

Vissa kabeltvsystem har hög spänning, var därför noga med att ta ut antennsladden ur tv'n innan datorn ansluts.
(Både tv och dator kan gå sönder)

Visa signatur

LL

Permalänk
Medlem

Knashatt: Du skriver så här:

"Om man nytjar RGB på din TV så får du nästan kvalitet som är likvärdig en monitor. Nästan alla dagens TV har RGB stöd"

Inte för att börja diskutera vilka anslutningar som är bäst, men VGA slår ju lätt komponentvideo som är det bästa sättet att få bra bild med DVD, med hästlängder . En projektor brukar ha komponentvideo och VGA-ingång, så det är lätt att jämföra. Har ju blivit väldigt populärt att köra HTPC(datorn kopplad till projjen) p,g,a bildkvaliten.

Men ok, RGB är ju att föredra framför S-video.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Inaktiv

Tv-Ut... påverkar dom 3dprestandan på kortet???

Tja jag undrar bara fall ngn vet om Tv-Ut delen på ngt sätt kan påverka kortets 3dprestanda?

Permalänk

Re: Tv-Ut... påverkar dom 3dprestandan på kortet???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Tja jag undrar bara fall ngn vet om Tv-Ut delen på ngt sätt kan påverka kortets 3dprestanda?

Det verkar mycket osannolikt att det skulle vara så. TV-chippet (om jag har förstått det rätt) är en mojäng som ändrar om signalerna som egntligen skulle ha gått till monitorn till TV signaler. Tv-chippet och grafikprosessorn är så länkade att om du kör vanligt (till skärmen) så skiter kortet fullständigt i om det finns ett tv-chip eller inte.

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem

Kort: Asus V8200 Delux

TvChip: Phillips7108

Bildkvalitet....... Tja jag vet inte, skulle nog inte sitta o arbeta framför tvn allt för länge.. Men ska sanningen fram så har jag ingen aning om vad ni menar med "bildkvalitet" har bara ett Asus7100 o detta kort att jämföra med.
Men att kolla på film duger det gott.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Har någon nåt bra tips om vad man ska göra om man får svart o vitt på tv:n ?? Jag har pratat med flera som har samma problem, men ingen vet vad man ska göra ?

jag kör med s-vhs -> komposit adapter ..

Permalänk

Svartvit bild brukar vara att du kör s-vhs signal ut. Ändra till composite signal.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: GF2MX400 (Vet ej märke)
Krets: Chrontel 7005
Format: Composit eller SVHS, båda funkar prima.
Synpunkt: Skarp bild även i Windows. Kör för tillfället med
composit->scart till min Luxor 28" WS.

Permalänk
Medlem

Re: Bäst TV-ut - slaget mellan olika Encoder-kretsar

Grafikkort: Leadtek Winfast GF2 Pro
Format: S-VHS/Composit
Synpunkt: Ok bildkvalitet. Bra skärpa, någorlunda stor text (12-14) är lättläst på TVn. Färgerna är sämre. I situationer då det inte är så mycket kontrast så tenderar färgerna att smetas ihop. Det är mest uppenbart i mörka partier på filmer. Ex. så är början på Matrix (när polisen bryter sig in i källaren, och ska fånga tjejen) är färgåtergivningen på väggarna är inte vad den borde vara. TV-Outen duger, men en stationär DVD ger klart mycket bättre bild. Jag har testat både Composit och S-VHS. Har använt Tvtool vid testerna, då jag hade problem med att få färg på TVn.

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk

Grafikkort: Asus V7700 GeForce 2 GTS Pure
Format: S-VHS till SCART
Synpunkt: Tycker det funkar perfekt när det gäller film. Om man kör valigt "windows" läge så får jag lite knepig färg. Vitt lyser alldeles för starkt och det blir lite för bluddrig bild. Men till film så blir det perfekt som sagt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Radeon 8500 64 MB [bulk]
Format: S-video
Synpunkt: Har inga erfarenheter av tv-out sedan tidigare, men bilden är mycket bra på min 28" widescreen (budget-tv), dock något ljus bild och en tendens till bleka färger trots försök till justeringar både på tv och i datorn. En svag störning kan ses på bilden, typ svagt flimmer, dock inget som stör alltför mycket. Om det beror på att jag har 5 m kablage vet jag inte? En sak som stör är att det inte går att läsa text på tvn, det blir bara suddigt när man kör windows på tvn. Svartvitt blir färgat och skimrar av rgb (men det går ju att ställa in till ren svartvit i inställningarna till kortet).
Notering: Det märks skillnad på kort och kort; i Operation Flashpoint blev buskarna helt plötsligt tydligt ogenomskinliga när man befinner sig i dem...
Omdöme: Bästa kort jag ägt!

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Till er som bara har svartvit bild:
Om man har datorn/kamera etc. inställd på NTSC (amerikanska standarden) och TV:n på PAL(euroopeiska standarden) blir bilden svartvit men i övrigt OK. Vet inte om det blir lika dant om man gjort tvärtom...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Om man nytjar RGB på din TV så får du nästan kvalitet som är likvärdig en monitor. Nästan alla dagens TV har RGB stöd.

Tyvärr så har väll inga grafik-kort nu för tiden RGB utgång....

Hollywood+ skall gå att få ut RGB med!

Permalänk
Medlem

KORT: Absolute multimedia geforce 1 ddr
KRETS: Vet inte
KVALITET: Suverän så länge det funkade fyllde ut tvn perfekt samt en mycket skarp bild.

kortet är trasigt nu så jag kan inte kolla kretsen

BINGO hur fan har du råd med en tv för 30000

Permalänk

Offtopic litegranna. Vad är det för TV apparater som klarar 1024x768, eller kanske högre?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Re: problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av serial69
Hej...kör på en compaq presario 1700 ea med ati rage kort i, jag undrar hur man ska göra för att få färg på tv:n....det finns vara svhs ut och då blir bilden s/v...finns det något progg som "tvingar" composite(det blir färg när jag kör från min stationäre burk med ett geforce 2 mx med composite.....

Masa

drivrutinerna funkar bara till win9x , till 2000/XP så får man ingen färg, på deras hemsida står det att dom inte har några planer på att göra några heller...

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem

Problem

Har lite problem med mitt Asus GF3 Ti500 V8200 Deluxe =P kort.
Gah... Saken vägrar att funka när jag ska kolla på TV:n. Bilden blir bara blå. Inget händer. Använder WinXP med drivrutinen 23.11 eller nåt. Vore glad om nån kunde hjälpa.

Permalänk
Medlem

Grafikkort: Leadtek 3D S320 TNT
TV-Chip: Conexant CX25870
Drivrutin: Detonator 27.51

Har fått problem! I egenskaper för bildskärm står det "tv-chip: conexant..." men i fliken "välj enhet" så kan man inte välja tv! Har provat med 3 st olika långa kablar (composit, har inte s-vhs på tv:n), orginal xp-drivrutiner, oficiella detonator (23.11) och beta detonator (27.51)! Kan tillägga att det blir en flimrande bild på tv:n! När man startar datorn så ser man uppstartsskärmarna både på tv:n och på monitorn. Sedan när man kommer in i winxp så börjar tv:n flimra...

Någon som vet vad som kan vara fel???

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu