Min fläkt har börjat låta extremt mycket.

Permalänk
Medlem

Min fläkt har börjat låta extremt mycket.

Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med.

Det är såhär att jag har satt in en ny hårddisk i min burk och efter att jag hade gjort det så började min fläkt (den som sitter i chassi dörren) låta extremt mycket. Jag trodde att det kansek var så att det låg en sladd mot fläktbladen, men det gjorde det inte och ingen annan skit kunde jag hitta.

Nu funderar jag på att antingen ta bort fläkten helt men jag vet inte riktigt vad som händer då? är det ett bra alternativ?

Eller så köper jag en ny fläkt men frågan är om det är det som är felet, jag vet inte.

Kan någon hjälpa mig så skulle jag vara evigt tacksam!

Visa signatur

"Iam so hip that even my errors are correct"

Permalänk
Medlem

Fläktar börjar låta slaktgris innan de dör. Vanligtvis tar glidlagrade lite längre tid på sig att dö, men det är väl lite mer ofrånkomligt i deras fall. Du kan testa att ta isär den och torka rent den, om det går. Är det en kullagrad kan du antagligen fylla på olja..hmm, borde finnas nån guide på nätet nånstans. Annars dör den relativt snabbt.

Att ta bort den borde inte göra att nåt dör av värmeslag, men har du en som slänger ut luft också är det kanske lika bra att köpa en ny?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

oki tack så jätte mycket för att du tog dig tid att svara. Jag skall pröva det du har sagt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova först att ta ur hdd..
För att se om ljudet fortfarande är högt..
Eller om de är något med hdd som gör de..

Visa signatur
Permalänk

ska du smörja fläkten? ta siliconspray och dränk in fläkten, låt den torka och kör... lite galet men det fungerar, har fungerat alla gånger som en fläkt börjat låta...

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

okay siliconspray... får se om vi har nått hemma ska pilla isär datorn nu o mekka! tack för hjälpen!

Visa signatur