Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator

Hejsan, jag tänkte bygga mig en ny dator nu lagom till jul, är dock lite outdated då jag inte har koll på dom nya prylarna nuförtiden. Dock har jag funderat ihop ett litet paket som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på. Jag funderar på att köpa följande:

processor: Pentium 4 3.0GHz 800MHz/1MB

moderkort: Asus P4P800-E Deluxe i865PE

minne: A-DATA 2x512Mb Dual DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz

ljudkort: SB CREATIVE AUDIGY 2 ZS BULK

grafik: AOpen GeForce 6800GT 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL AGP

Till det har jag en 19" fujutsisiemens crt skärm.

Vad tycker ni? får jag en bra fungerande dator med dom delarna eller rekomenderar ni något annorlunda i liknande prisklass? och jag har inte riktigt koll på hur mycket kräm nättagget behöver ge. någon bra låda som skulle funka med det här systemet?

tack för svar

Permalänk
Medlem

jag tycker det låter lite mycket dator..

man klarar sig lätt på 2.4 ghz inte mycket som kräver mer.. sen är väl minnet ganska okej.. själv använder jag mig av 756 och det är för lite fast jag gör mycket video redigering och spelar mycket spel så jag kräver iaf lite grann av datan.. vissa köper bara för att det låter bra..
ljudkortet låter väl bra men kolla om inte det är intregrerat 5.1 för dom är jäkligt bra dom med..

men grafik kortet vill jag klaga lite på.. har dålig erfarenhet av geforce för dom är bara bra när det gäller spel inget annat..

då väljer man hellre ett radeon 9600xt för det är ingen anledning till att köpa 9800 serien när det nästan inte är något som skiljer korten åt..

sen så är det bara att köpa en burk som har ett nät agg på 350 watt... för det räcker långt de med.. så vida du inte skall modda och ha dig då kan det kanske behövas ett 400 men det tror jag inte skall vara nån större fara..

bara vad jag tycker..

har du några fler frågor så är det bara att fråga på

lycka till

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen! nu är det bara grafikortet jag inte är säker på.. gf6800gt är ju ett jävligt dyrt kort, 2500kr dyrare än 9600xt, så är det itne så mycket skillnad mellan korten? nu när jag ändå lägger ut pengarna vill jag inte behöva skaffa ett nytt kort när dom nya spelen kommer ut lagom till nästa jul någon som har erfarenheter?

Permalänk
Medlem

det kort du kolla på är mycket sämre än det jag sitter på
du har
Typ av enhet Grafikadapter
Modell Instickskort
Typ av gränssnitt AGP 8x (samma)
Grafikprocessor/tillverkare NVidia GeForce 6800 GT
Core Clock Speed 350 MHz (jag har 500)
RAMDAC klockfrekvens 400 MHz (här har jag över 800)
API-stöd DirectX 9.0 (standard)
Installerat videominne (max) 128 MB (samma)
Videoutgång 2048 x 1536 (standard)
Max antal bildskärmar som stöds 2 (jag har 4st)
TV-gränssnitt TV ut (samma)

som du ser så är mitt lite bättre och kostar bara ca 1400 kr nytt
så jag ser det som slöseri på pengar..

fast visst är dom bra på olika sätt dom går ändå inte att jämföra dom på det viset så man måste ju lixom gå lite efter vad dom klarar av..
men du får ju göra som du vill.. det är ändå du som skall köpa kortet så jag hoppas att du får allt du är uteefter slutändan

mitt kort är ett gexcube radeon 9600xt
fast 9800xt är oxå väldigt bra

Permalänk
Medlem

Klev, det är SJUKTSTOR skillnad mellan korten!! Ett 6800GT spöar upp 9600xt fett mycket! Kör på A64 s939 istället för intel. Annars ser det bra ut, och du, håll dig till GT!

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

men 9600xt duger ju fint just nu!

Visa signatur

Ey, flippa inte det är bra kod

Permalänk
Medlem

hmmm janet83, ett 6800GT agp har 256 mb minne. så är du säker på att du kollar på rätt kort? gah jag blir bara mer och mer sliten. någon som har någon bra sida där dom testar prestandan på 6800GT och andra kort? och hur är det med skillnaden mellan pciexpress och agp? är pcie bättre? och frågan är om moderkortet tar det.. tack för svaren