Permalänk
Medlem

Fläkten på 9700 PRO

Hallå, har precis byggt ihop min nya burk. Fick problem med att datorn hängde sig antingen i uppstarten eller helt enkelt bootade om helt plötsligt efter några sekunder inne i windows. Började plocka väck komponenter och la märke till att mitt 9700 pro var brännhett. Så jag lös med en lampa när jag startade upp datorn och märkte att fläkten inte snurrade alls?!?! Ska den snurra hela tiden eller går den bara igång när det behövs? Är det normalt att man bränner sig om man rör vid kortet?

Hur som helst, jag bytte till mitt gamla geforce, men problemet kvarstod. Har precis ominstallerat nu och det verkar gå bättre. Undrar vad fan det kan ha varit, verkade som ett hårdvarufel, men nu är det borta (peppar peppar).

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem

Fläkten ska snurra hela tiden ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Fläkten ska snurra hela tiden ja.

Mystiskt att den inte gör det men grafikkortet ändå fungerar (förutom att det dör av värme).
Vad kan det vara för fel? För lite ström? Märkte att en av plupparna i strömkontakten satt lös, men jag tryckte dit den igen utan resultat. Kanske jag kan satsa på passiv kylning, har ändå inget intresse av att överklocka. Vad kan man ha för passiv kylning till ett 9700 pro och vart köper jag det? Det får helt inte ta för mycket plats så jag inte får i några PCI-kort.

Visa signatur

{ASUS K8N | AMD 64 2800+ | 1x Kingston 512 Mb cas 3.0 | Gigabyte GV-R9700-PRO m. Zalman ZM80C-HP | Philips brilliance 202P4 22" | AOC Spectrum Glr 19"}

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Zalman zm80, men eftersom jag inte har så bra luftcirkulation i lådan blev det en aning för varmt så jag satte dit en fläkt :

Kör den på 5V så den är knäpptyst men tar några PCI-platser.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str3ber
Mystiskt att den inte gör det men grafikkortet ändå fungerar (förutom att det dör av värme).
Vad kan det vara för fel? För lite ström? Märkte att en av plupparna i strömkontakten satt lös, men jag tryckte dit den igen utan resultat. Kanske jag kan satsa på passiv kylning, har ändå inget intresse av att överklocka. Vad kan man ha för passiv kylning till ett 9700 pro och vart köper jag det? Det får helt inte ta för mycket plats så jag inte får i några PCI-kort.

Jag kör Zalmans passiva kylning. Funkar klockrent. Kortet blir varmt men det har aldrig hängt sig eller fått artifacter. Kan vara lite krånglig att installera men om man är noga och inte stressar så ska det gå bra. Som tidigare talare så rekommenderar jag någon slags fläkt för utblås av all värme som skapas. En trevlig 120 mm fläkt kanske

Här kan du handla!
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31302