Hur fixar man detta viruset?

Permalänk
Medlem

Hur fixar man detta viruset?

Nu har min farsa lyckats få virus igen
Scannade datorn med Norton -02 och den hittade typ 5 infekterade filer. Och alla vet ju att norton suger, så den kunde inte ta bort några utav dom, men det gick lägga 4st av de infekterade filerna i karantän.
Men den sista vet jag inte vad jag ska göra med, gick inte ta bort den heller. Och eftersom han bara har 56k så tar det en stund att uppdatera osv. Fast om ingen vet så får jag formatera om den i helgen och lägga in f-secure eller liknande och köra med den inbyggda firewallen i SP2.

Aja, den infekterade filen av viruset heter uklsmb.exe och ligger i system32. Jag tror att det hette blackdoors eller nåt. Om det är viktigt så får jag kolla upp det tills imorn.

Visste inte riktigt vart jag skulle posta, men om den anses ligga fel så får väl en moderator flytta den.

Visa signatur

under construction

Permalänk
Medlem

Konstigt att man inte hittar något efter uklsmb.exe i google ifall det verkligen är viruset
men iaf när du ska ominstallera windows så se till att du direkt inte är uppkopplad mot internet direkt efter installationen, installera först SP2, Installera antivirus program och aktivera brandväggen
Sedan kan du konfigurera internetinställningarna och sedan köra windows update och uppdatera antivirusprogrammet

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Tack. Det blir nog till att formatera den då. Tur att han bara använder den för att surfa på.

Visa signatur

under construction