Permalänk

Remote Desktop

Jag micklade för en tid sedan med windows xps tjänster för att "optimera" operativet lite.. (Jag ångrar mig)

Nu har jag märkt att några saker inte fungerar, Remote Desktop, Remote Desktop via http och fjärrhjälpen i messenger.

Någon som vet exakt vilka tjänster dessa funktioner är beroende av för att kunna fungera? Jag har aktiverat de flesta tjänster igen men jag får ändå inte det att fungera.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk

Har tyvärr igen svar på din fråga men blev lite nyfiken på en sak du skrev.
Kan man köra "remote desktop" via en webbrowser (http)?????
Kan jag med andra ord, om jag har win xp, aktivera "remote desktop", och komma åt min dator via vilken dator som helst som har internetanslutning. Det hade varit schysst eller missförstog jag det hela?

Permalänk

Yes, du har förstått det rätt!

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Citat:

Yes, du har förstått det rätt!

Coolt, ska hem och "leka" när datorn kommer tillbaka från servicen, lagad denna gången förhoppningsviss.
Jag har letat "länge" efter ett program där jag kan styra min dator där hemma via en vanlig webbrowser. Och så har man det redan. Varför har ingen berättat detta innan???

Permalänk

har du kanske stängt av tjänsten Terminal Services? Den är liksom huvudkomponenten i Remote Desktop.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
har du kanske stängt av tjänsten Terminal Services? Den är liksom huvudkomponenten i Remote Desktop.

Terminal services är igång.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kan nån förklara hur detta med att styra sin dator från nätet går till?
MVH AGge

jag behöver just denna tjänst!

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk

Du når din remote desktop via en webläsare - typ skriv in din ipadress i adressfälter så här:
http://10.46.183.**/tsweb

Vips du är uppkopplad mot remote desktop.

Men du måste installera denna funktion först och IIS. Kolla i windowshjälpen hur du gör. Det tar inte mer än 3 minuter.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tillägga att IIS inte finns i XP home edition.
Jag har testat det i windows server 2003, men en sak jag inte lyckade sändra någonstans är vilken port den ska ansluta på. Den från webbsidan alltså, att konfigurera om vanliga remote desktop så den lyssnar på en annan port än standard 3389 vet jag av.
Jag letade runt en del i den där asp-sidan eller vad det var men hittade inte vart det angavs vilken port det var.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Spacecowboy: Men vad måste jga installera då först.. jag har XP Pro. men kan man inte sätta lösenord på det för annars kan ju vem som helst se min dator ju. och kan man styra lr bara se datorn?

Visa signatur

www.Agge.tk

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med att se?
Såklart någon kan komma åt din dator om du är ansluten till ett lokalt nätverk eller internet, men för att använda remote desktop så måste du ju logga in.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

ja men jag frågade om nån kunde förklara hur man går til väga?
han sa att du bara skriver in ditt ip i en webbläsare.... då antar jag att vem som helst kan skriva in mitt ip i en webbläsare.
men kan du Aqualize vara snäll(jättesnäll) att förklara i steg hur jag går tillväga för att instalera(xp´s egna) remote desktop och hur jag gör för att nå den i vilken webbläsare som helst?

MVH Agge

Visa signatur

www.Agge.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
... en sak jag inte lyckade ändra någonstans är vilken port den ska ansluta på. Den från webbsidan alltså, att konfigurera om vanliga remote desktop så den lyssnar på en annan port än standard 3389 vet jag av.

Jag läste någon stanns att anslutnignen alltid sker via IIS, alltså port 80. När anslutningen är upprättad efter att man har uppgivit användarnamn och lösenord så "förs man vidare" till RDC på port 3389 eller vad man valt. IIS är sedan aldrig inblandat utan bara i början vid authoriseringen om jag förstog det rätt.

===Fråga===

Hur säker är RDC överföringen igentligen???
Vad krypteras???

Har läst lite på nätet men har sett lite olika svar. Vissa säger att "allt" krypteras andra inte.
Tex så läste jag någon stanns att tex användarnamn och lösen skickades i klartex, (vilket låter idiotiskt men m$ är m$) men övrig trafik var krypterad.
En lösningen skulle vara att ansluta via https så skulle ID och PW bli krypterat. Och det kanske stämmer med tanke på vad jag skrev innan att anslutningen skapas via IIS på p.80?

Hur/vart konfigruerar jag så att IIS blir krypterat och kör på annan port än 80???
Har inte använt IIS innan.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte använda IIS, bara att köra som vanligt ju o ansluta me fjärrskrivbordet.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ha flera användare inloggade samtidigt? Som det är just nu så loggas den ena användaren ut om en annan användera loggar in via remote desktop.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Som det är just nu så loggas den ena användaren ut om en annan användera loggar in via remote desktop.

Som jag har förståt det så är det meningen, för XP är bara en "singel user" license.
Vill man kunna kunna ansluta flera personer så måste man köpa server versionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMan
ja men jag frågade om nån kunde förklara hur man går til väga?
han sa att du bara skriver in ditt ip i en webbläsare.... då antar jag att vem som helst kan skriva in mitt ip i en webbläsare.
men kan du Aqualize vara snäll(jättesnäll) att förklara i steg hur jag går tillväga för att instalera(xp´s egna) remote desktop och hur jag gör för att nå den i vilken webbläsare som helst?

MVH Agge

Jag har inte möjlighet att kolla på en XP maskin nu, men så här är det i windows server 2003. Det är möjligt att det skiljer en del men det bör gå att hitta. Jag har engelskt windows och det på svenska här är min översättning bara. Det är t.o.m. någon annan en jag som sagt att Remote Desktop webbklient finns i XP. Har aldrig tittat själv.

Kontrollpanelen -> Lägg till eller ta bort program -> Lägg till/ta bort windows komponenter -> Applikationsserver -> Internet Information Services (IIS) -> World Wide Web services -> Klicka i "Remote Administration (HTML)" och "Remote Desktop Web Connection".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titan@Forum

Jag läste någon stanns att anslutnignen alltid sker via IIS, alltså port 80. När anslutningen är upprättad efter att man har uppgivit användarnamn och lösenord så "förs man vidare" till RDC på port 3389 eller vad man valt. IIS är sedan aldrig inblandat utan bara i början vid authoriseringen om jag förstog det rätt.

När jag testade så fungerade inte alls. Jag kunde alltså gå in på Remote Administration webbsidan, men RD klienten gav ingen inloggningsruta (borde ju troligen vara port 3389 då. Undligt om den ändrar port mitt i fjärrstyrningen). Jag hade ändrat vanliga RDP porten till ett annat och kunde använda vanliga RDC klienten, men inte från webbsidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Man behöver inte använda IIS, bara att köra som vanligt ju o ansluta me fjärrskrivbordet.

Men om man inte vill/kan (rättighetsskäl) installera remote programmet (pre XP windows). Det är vad den här tråden har kommit att handla om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Finns det något sätt att ha flera användare inloggade samtidigt? Som det är just nu så loggas den ena användaren ut om en annan användera loggar in via remote desktop.

Inte i XP. Det är max en person. Windows server 2003 klarar 2-3 tror jag i normalt läge eller några fler. Installerar man Terminal Services (samma sak fast mer konfigurerbart) så har man ett visst antal dagar på sig (tror det är 120) att testa det, sen måste man betala licenser för användarna som ansluter. Men med det så kan man ha riktigt många användare.

EDIT:
Inte först nu heller! Jag vill kunna låsa trådarna medans jag skriver mina (oftast) långa svar

Visa signatur

Permalänk

Hittade sidan efter lite letande där jag läste om RDC och IIS. Jag kan ha missuppfattat det, är lite osäker/förvirrad just nu. Här kommer lite utklipp om det, tagna ur sitt sammanhang dock.

"All IIS does is download the Active X control to your computer. When you enter the
Windows XP computer name or IP address you connect directly from your
remote machine to the target machine. This is done over RDP port 3389 just like
any normal Remote Desktop connection."

"This proves that even though you connect to the IIS server to initiate the Remote
Desktop Web Connection, the IIS server is doing nothing more than redirecting
your RDP connection to the target machine."

"One added benefit is that since you must connect to the IIS server first, you
can secure http://servername/tsweb with SSL and require authentication."

"Even though RD Web uses HTTP port 80 traffic to access the initial Remote
Desktop Web Connection page on IIS, the RD Web client still uses port 3389
to connect to the target machine. This means that RDP traffic can still be
restricted at the firewall by blocking inbound port 3389.

"When using the RD Web Client think about using the extra layer of security
provided by SSL and authentication on the IIS server."

Detta från "http://www.giac.org/practical/GSEC/Joshua_Bruch_GSEC.pdf" för den som vill läsa mera.

En fråga jag ställde som jag delvis kan svara på själv är om säkerheten.
"The Remote Desktop Web Connection is a high-encryption, Remote Desktop Protocol (RDP) 5.0 client and uses RSA Security's RC4 cipher with a key strength of 40-, 56-, or 128-bit, as determined by the computer to which it is connecting."
Från "http://www.microsoft.com/windowsxp/using/mobility/getstarted/..."

Dock är jag fortfarande osäker om användarnamn och lösenord är krypterat eller inte men det verkar som det. Det borde vara det tycker man annars är det ju inte någon idée igentligen att kryptera det övriga, nästan.
Någon som vet säkert?

=== EDIT: ===
Lösen är åtminstonde krypterat.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;27572...

=== Edit: ===
Förlåt Aqualize

Permalänk
Medlem

Ni som kör "web connection"
Finns det nå sätt att sätta upp en terminalserver som "bookmark" med både server user, kort sagt rubb!
Alltså en klickbar länk som direkt drar igång exlporer och loggar in mot bestämdserver och user som skrivs in i genvägen.
Typ ungefär som man kan definera för anlsutningar mot ftpservrar.

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra: Man behöver inte ISS för att köra fjärrskrivbord, men då kan du inte komma åt det via webbläsaren (Guide hur du gör det).
Fjärrskrivbordsklienten finns däremot förinstallerat på windows xp/2000. Behöver du det till win9x eller separat så laddar du ner det här.
Du kan även komma åt Fjärrskrivbord från mac:
http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx...
Du behöver Windows xp pro/server på datorn som ska styras. Kolla länken ovan hur du konfigurerar detta.