Permalänk
Medlem

Budget 11000, vad får jag?

Tjena jag är på väg att byta ut min stationära mot en bärbar, budgeten ligger på sisådär 10-11 tusen.
Kommer att vara min enda dator, ska köpa dockningsstation och sånt. Har tänkt spela lite med den också, förstår att man kanske inte kan köra det allra senaste med en sådan budget men men..

Det jag hört hittills ä bland annatr:
-"centrino ska du ha, överlägset"
-"minst 512 i minne"
-"undvik delat minne, köp minst ett grafik kort med 128 mb"
osv.

Funderar om ni vet någon bra bärbar som går bra att spela spel med?

Beggat? Hur dyrt är det att uppdgradera bärbara datorer? Inget man gör själv direkt antar jag.

Visa signatur

{fujitsu siemens amilo 1630}{amd 64 3000+}{ATI MOBILITY Radeon 9700 128 mb}{1024 Mb}{60 gb hdd}

Permalänk
Medlem

shg.biz där hittar du bra priser på datorer som går at spela med... ta bara en med Mobile Radeon 9700 graffe kort minne e inte mkt dyrare än till sationär

Permalänk
Medlem

Är geforce korten så mycket sämre än mobile radeon?

Hur skulle ni värdera denna bärbara:

intel mobile på 1,4ghz
512mb minne
Geforce FX-5650 128MB (svaga länken?)
15,4"
dubbla batterier

???

Visa signatur

{fujitsu siemens amilo 1630}{amd 64 3000+}{ATI MOBILITY Radeon 9700 128 mb}{1024 Mb}{60 gb hdd}

Permalänk

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010075776

ACER TM 4502LMI PM 1.6 512/40 DVDRW WLAN 15#XPP
12.118,75 kr (SEK inkl. moms)
Iof lite dyrare än du tänkt dig, men du kan köpa en väska för 1,25Kr så där tjänar du in lite pengar.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Jo den var fin den men bara 64 mb i grafikkortet? Är inte shg datorerna bättre?

Visa signatur

{fujitsu siemens amilo 1630}{amd 64 3000+}{ATI MOBILITY Radeon 9700 128 mb}{1024 Mb}{60 gb hdd}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hanfa
Jo den var fin den men bara 64 mb i grafikkortet? Är inte shg datorerna bättre?

Jo prestandamässigt är dom det. Stor skillnad mellan 64 o 128mb. Batteritiden är dock ngt sämre.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

64mb om du tänker köra din dator mycket på batteri, annars kör på 128 om du inte tänker sitta mer än någon timme typ utan ström osv..

ATi är att rekommendera då dem har en lite större verksamhet för bärbara system..

Visa signatur

amd64 3000+, 1024 mb DDR, 500 GB...

Permalänk
Medlem

Dustins väska är tyvärr inte lämplig till 4502WLMi. jag har en 4501WLMi och väskan är för liten och skaver datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZenCor
64mb om du tänker köra din dator mycket på batteri, annars kör på 128 om du inte tänker sitta mer än någon timme typ utan ström osv..

ATi är att rekommendera då dem har en lite större verksamhet för bärbara system..

Har väldigt svårt att se att 64mb extra grafikminne skulle ha någon större inverkan på batteritiden...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Har väldigt svårt att se att 64mb extra grafikminne skulle ha någon större inverkan på batteritiden...

statestiken talar för sig själv.
observera t.ex. att laptops med 128 mb oftast mer gjorda för att vara i hemmet
för att inte ta plats osv. 64 mb extra minne innebär också att värmen kommer öka
vilket leder till att fläkten går igång oftare!

Visa signatur

amd64 3000+, 1024 mb DDR, 500 GB...

Permalänk
Medlem

Vilken statistik?
Värmeutvecklingen för dom extra 64MB tror jag inte gör särskilt mkt till eller från heller, jämfört mot samma grafikkort som har 64MB.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

centrino? är dom bra? :/ varför inte P4 lr amd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
centrino? är dom bra? :/ varför inte P4 lr amd?

Centrino är en konstruktion framtagen med energibesparning i åtanke... med bra batteritider och sval arbetstemp som följd.

Den är också betydligt kraftigare per Ghz än vad en P4:a är så du får inte en långsam dator bara för att klockfrekvensen är lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perc
Centrino är en konstruktion framtagen med energibesparning i åtanke... med bra batteritider och sval arbetstemp som följd.

Den är också betydligt kraftigare per Ghz än vad en P4:a är så du får inte en långsam dator bara för att klockfrekvensen är lägre.

Nah det där stämmer ju inte exakt.. Centrino är själva plattformen, med en Pentium M-processor samt trådlöst nätverk. Centrino är inte en CPU.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
centrino? är dom bra? :/ varför inte P4 lr amd?

läs den tråden jag refererade till om du fortfarande är osäker.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nah det där stämmer ju inte exakt.. Centrino är själva plattformen, med en Pentium M-processor samt trådlöst nätverk. Centrino är inte en CPU.

D'oh... givetvis. Det brukar vara jag som korrigerar folk oftast. Skyller på koffeinbrist den här gången