raid0 -> ny dator = problem?

Permalänk

raid0 -> ny dator = problem?

Hepp!!!

Tänkte skaffa mig lite mer utrymme, min gammla 80 ska bo i XBOXn.
Funderade på att köpa 2 st tex hitachi 160gb och sätta dem i raid 0 på SATAN. (Parallellt).
Visst, lite osäkert, men man får väll bränna ut det man är rädd om...
Förstår faktiskt inte vaför inte fler kör så, blir ju _grymt_ klös i systemet...(Kör det på jobbet i en testserver, laddar win2003 server på typ 7sek)...

Probbset är att jag vet inte hur det är med att flytta raidade diskar. Säg om jag köper nytt om 6-12 mån, kan man bara plocka med diskarna och säga till SATA kontrollen att dessa är diskar kopplade i raid0. Eller tappar jag all data?

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

du menar att om du har dem inkopplade på moderkortet och flyttar över diskarna till det nya kortet så kommer du förlora all data om det inte är av samma märke på s-atan chippet på moderkortet.

Men om du därimot kör med ett s-ata kontrollerkort /pci så kan du flytta över kortet och diskarna till det nya systemet men det är ej att rekomedera. Då det är ett nytt moderkort och det vill säga att du behöver installera om operativ systemet.