Hjälp mig med kylning till denna dator!
Tjena,
Har gått och klurat lite, och nu bestämt mig för vilka delar jag ska beställa till min nya dator:
-MSI K8 Neo2 Platinum nForce3 S939
-AMD Athlon64 3200+ S939 boxad
-Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB x 2
-Asus Radeon X800XT PE 256MB GDDR3_AGP
-Seagate Barracuda 7200rpm 200GB 8mb cache S-ATA
Chassit blir ett Antec Sonata Miditower med 380W medföljande nätaggregat. Även ett AcoustiPack- ljuddämpningsmattor till chassit skall beställas.
Målet är att den inte ska bli högljudd á la dammsugare. Jag tänkte därför höra mig för om några smarta åtgärder för att undvika detta, samt se till att den får en tillräckligt bra kylning. Eftersom budgeten redan är överskriden får det inte bli allt för dyrt. Utgå ifrån att jag inte kommer klocka datorn.
Innan jag beställer har jag nu funderingar på följande områden:
Kylning av CPU:n
Bör jag ersätta kylaren som följer med CPU:n om jag vill få ner ljudvolymen, samt få bättre kylning? I så fall har jag tänkt använda en Zalman CNPS7000B, som jag har förstått ska vara tyst och effektiv?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS7B-C
Kylning av moderkort
Hur är det med detta område? Har moderkortet en medföljande separat kylare eller behöver man köpa en ny?
Chassifläktar
Det medföljer ju en 120 mm fläkt som sitter på baksidan. Men jag antar att jag även behöver en fläkt i fronten? Skall även detta vara en 120mm? Fick tips om en ADDA-fläkt.
Kylning av hårddisk, minnen samt grafikkort
Har hört att fläkten till grafikkorten kan vara relativt högljudd. Tänkte dock vänta med att byta ut den, om det nu kommer behövas. Men är separat kylning av minnen och hårddisk absolut nödvändigt? Räcker inte chassifläktarna till detta, så länge man inte vill överklocka minnena?
Tacksam för svar!