Permalänk

Bygga databord!

Håller på bygga ett eget databord som ska rymma 3st sittplatser och med andra ord 3st burkar.
Underskåparna börjar ta form nu:
http://web.telia.com/~u91019255/bygget.JPG

Vad jag nu undrar är hur brett ska man ha för benen?
Är 70cm brett för benen för lite?

Återkommer väll med lite mer bilder eftersom, om nu nån vill se

Visa signatur

http://web.telia.com/~u91019254/

P4 3,8, 2gb minne, 500gb hd, ATI 850XT

Permalänk
Medlem

jag ser gärna!!

Permalänk
Medlem

om det är nog med plats för benen beror nog på hur man tycker om att sitta... själv är man överallt med benen och sitter i alla möjliga och omöjliga ställningar efter ett par timmar

Permalänk
Medlem

Jo du kanske kan mäta lite själv på hur du tycket att utrymmet ska vara..
Själv känner man igen sig i det denil sa

Vad har du gjort det i? Ska du ha samma material på ovansidan?

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk

Underdelen är av MDF och sedan ska en furuskiva på det.
Ska va en dörr på den bredare delen, och en liten hylldel ovanför varje "chassi".
Fick nån ide att jag ska göra en lång kanal på baksidan där man kan lägga alla kablar för klura på det.
Även en hylla ovanför allt ska vara i furu där ska jag ha skivor

Klurar lite på belysningen med om man kan ta spotlights på undersidan av hyllan.

Sedan gäller det ju att måla underdelen i nån färg som funkar.

Blir en del jobb men i slutändan kan alla 3 i familjen sitta vid sin burk samtidigt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

varför ska du ha din data på en bord för? Bättre att ha datorn där istället..

Ser bra ut än så länge iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
varför ska du ha din data på en bord för? Bättre att ha datorn där istället..

Ser bra ut än så länge iaf

Inget vidare att rätta någons svenska när man själv stavar fel

Ontopic: Ser bra ut. Kom med nya bilder snart

Permalänk

Hehe jag bjuder på alla ev stavfel är inte bättre tyvärr

Förslag på färg för underdelen?
Åyterkommer med lite bilder eftersom sen då.

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle haft typ 1,2 meter för benen, vet att iallafall jag brukar åla runt med benen en hel del efter ett par timmar, som Denil sa

Färgen tycker jag ska va svart
spruta helst på den också, pensel eller roller blir så ful yta

Permalänk

det räcker med 1 meter..
fortsätt jobba sen lägg såna väggar så att man inte ser på dens skärm som sitter jämte. Så att han/hon kan ghosta vid ett eventuellt LAN

Permalänk
Medlem

Du ska väl inte ha obehandlad MDF som underskåp? kommer bli kasst i kanterna då efter ett tag då mdf är väldigt mjukt...
Jobbar dagligen med MDF och gillar materialet annars... Dock med lamminat och kantlister

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

snälla människor, jag vill inte låta som en gnällspik men det låter/ser förjävlig ut när nån som menar dator säger/skriver data... du ska bygga ett datorbord.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
snälla människor, jag vill inte låta som en gnällspik men det låter/ser förjävlig ut när nån som menar dator säger/skriver data... du ska bygga ett datorbord.

Nej. Data låter bättre, de flesta använder det och alla förstår det, vad är problemet?

OT:
Vi har en liknande lösning hemma, men datorerna under? Hur gör du när du mosar in större chassi lite senare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
Nej. Data låter bättre, de flesta använder det och alla förstår det, vad är problemet?

OT:
Vi har en liknande lösning hemma, men datorerna under? Hur gör du när du mosar in större chassi lite senare

Mosar såklart!

Permalänk
Medlem
Citat:

OT:

Data och Dator är tyvärr inte samma sak!

Data

"Data i en dator mäts i enheten bit. En bit är en binär siffra som kan vara en etta eller en nolla."

Dator

"Dator är ett svenskt ord för datamaskin"

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

problemet är som sagt att det inte är korekt svenska... men vissa tycker att det är ok att "fjortisifiera" språket utan att tänka på följderna. viker man sig på en punkt i sådana här frågor kommer man snart behöva ge sig på fler fronter och sedan kommer det vara accepterat att tidningar o dyl skriver sej (sig) och e (är)

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Givetvis ska allt målas inte ska det va obehandlat.
MDF dammar och är tungjobbat men resultatet brukar bli bra, jag har jobbat med MDF på en listfabrik i 2år så jag vet med.
Enda jag inte fattar är hur jag stod ut med dammet då hehe

Blir inga väggar mellan heller spelar ingen roll då det är tanten och junior som ska sitta där och vi spelar aldrig mot/med varandra ändå.

Blir det nått större chassi ja då får jag väll bygga om då

Och allt prat om databord eller datorbord är ju helt menlös tror nog alla fattar ändå. Och nu ska jag skriva databord enbart för att reta er som
klagar

Edit:
Alltid retar det nån haha
http://web.telia.com/~u91019255/Film/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
problemet är som sagt att det inte är korekt svenska... men vissa tycker att det är ok att "fjortisifiera" språket utan att tänka på följderna. viker man sig på en punkt i sådana här frågor kommer man snart behöva ge sig på fler fronter och sedan kommer det vara accepterat att tidningar o dyl skriver sej (sig) och e (är)

Nej det är inte 'fjortisifiering', det är utveckling av språket. Du kanske helst skulle gå tillbaka till gammelsvenskan?

OT:
Angående bordet så har vi 2100x1000 ungefär på vårat databord hemma som håller 3 datorer och alla står på bordet. Men om man har datorerna under så kanske man vill ha mer plats under så man kan vresa lite? Längden är iaf ganska så lagom för 3xtangentbord och 3xmusmatta. Kunde visat bild men har tyvärr ingen kamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det är inte 'fjortisifiering', det är utveckling av språket. Du kanske helst skulle gå tillbaka till gammelsvenskan?

OT:
Angående bordet så har vi 2100x1000 ungefär på vårat databord hemma som håller 3 datorer och alla står på bordet. Men om man har datorerna under så kanske man vill ha mer plats under så man kan vresa lite? Längden är iaf ganska så lagom för 3xtangentbord och 3xmusmatta. Kunde visat bild men har tyvärr ingen kamera.

Det är ingen utveckling av språket, snarare så är de flesta svenskar obildade och säger data då de inte vet bättre. Du är ett praktexemplar på en sån obildad person.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunkarn
Inget vidare att rätta någons svenska när man själv stavar fel

Ontopic: Ser bra ut. Kom med nya bilder snart

Var mer för att visa hur irriterande det är med stavfel

Permalänk

Såg din film, men måste ändå påpeka i fallet "databord" och "datorbord".
Data är information. Vad som helst. Kan vara 1, 0 eller texten "lax i finland". Det är ingenting fysiskt alltså.

Dator däremot är en "samlingsord" för något man använder. Dvs typ skärm, tangentbord, mus, chassi osv osv.
Därför kan ditt bygge inte på något sätt bli ett "databord". Aldrig någonsin, oavsett vad någon säger. Tyvärr...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Det är ingen utveckling av språket, snarare så är de flesta svenskar obildade och säger data då de inte vet bättre. Du är ett praktexemplar på en sån obildad person.

Burn!

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Är väl snarare så att den som hela tiden ska påpeka att det heter "dator" försöker se ut att vara allmänbildad, hallå, har ni inget annat att göra på dagarna eller.
Huvudsaken är väl att alla förstår, sen får väl personer nyttja vilka ord som helst för att göra sig förstådda.

Gå ner på ICA och sätt er med pensionärerna och drick ljummet kaffe och gör en egen lottorad för 850 veckor framåt istället...

Snacka om att folk kan pajja en tråd totalt, som 100% egentligen förstår innebörden av.

Helt onödig post egentligen, men det finns ju gott om dom redan.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem

Back to topic!

Denna tråd handlar _inte_ om skillnaden mellan data och dator.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Tack jonasy.

Du som hade 3st burkar på drygt 2m har du några skåp under? Eller är det öppet?

Inser även att skivan måste va minst 70-80cm bred för att man ska slippa sitta så nära skärmen.

Måste fatta ett beslut om vilken färg det ska va på allt under.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik_Tq
Tack jonasy.

Du som hade 3st burkar på drygt 2m har du några skåp under? Eller är det öppet?

Inser även att skivan måste va minst 70-80cm bred för att man ska slippa sitta så nära skärmen.

Måste fatta ett beslut om vilken färg det ska va på allt under.

Jag har helt öppet under, men ngt som vi upptäckt är att man gärna vill sätta fötterna på nånting när man sitter vid datorn. Därför har vi ställt lite tomma backar å skit under för att få det bekvämare, kanske nått att tänka på för dig från början?

En meter är ganska lagom djup, men det beror ju lite på hur mycket man vill ha oxå. Som det är här nu kan man putta fram tangentbordet lite och ställa en tallrik nudlar framför till exempel händer ju faktiskt att man blir hungrig men endå inte vill lämna datorn.

Permalänk

Håller på grundmåla underdelen nu
http://web.telia.com/~u91019255/bygget/DSCF2933.JPG

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Looking NICE!

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk

ser ju riktigt nice ut!

Permalänk
Medlem

Behöver ett nytt datorbord, och har ont om pengar, de bord som är bra, de är alldeles för dyra, så tänker bygga ett jag med, vill tacka dig för ditt bygge, de va den som fick mig att påbörja mitt, just nu på planeringsstadiet, men ändå Lycka till med ditt, ser fram emot resultatet.

Visa signatur

/car2ns