HL2/CS flyter dåligt och skärmen ghostar! (x800xt pe, amd 64 3000+ och 959NF)

Permalänk
Medlem

HL2/CS flyter dåligt och skärmen ghostar! (x800xt pe, amd 64 3000+ och 959NF)

Sitter här och är så jävla irriterad. Byggde ihop burken igår: MSI K8N Neo2, AMD64 3000+ s939, Gecube X800XT PE. Skärmen är en Samsung Syncmaster 959NF.

HL2 flyter bra i single player, men i multiplayer när det blir lite rörigt så hackar det. Har spelat med 120 Hz @ 1024x768 som lägst, men det flyter ändå inte riktigt bra, vilket jag hade förväntat mig.

Har de senaste drivrutinerna till skärmen samt catalyst 4.12 till grafikkortet. Och även om jag sänker detaljer, AA, AF osv blir det fortfarande inte riktigt bra. Spelade CS Source ikväll, och det var som en kombination av att det hackade och att skärmen ghostade litegrann, med samma typ av flimmer som när jag lirade cs på min gamla laptop.

Snålade lite på processorn, hade gärna köpt en 3500+ om jag haft lite mer stålar, men det ska väl inte påverka så pass mycket?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Om det är en gammal hårdisk från en annan dator så pröva formatera om den.
Använd msi liveupdate och updatera alla drivrutiner till moderkortet.
Kanske installera service pack 2 om du inte har gjort det? Ati rekomenderar att man kör den iallfall så.....try n try again

Permalänk

Som sagt, om du inte gjort det, formatera. Se till att installera moderkortsdrivisarna först.

Permalänk
Medlem

Hårddisken är helt ny, installerade drivisarna till moderkortet som följde med på CD. Men ska se efter om det finns nyare. Har inte installerat service pack 2, ska prova med det också då

Tack!

Permalänk

"ghostar" säger man väl bara om tft skärmar som har fördröjning och kan upplevas som sega/degiga/efter.

På crt så existerar inte det. Dock kan man uppleva "hackigheter" om man lirar med låg Hz men 120Hz är ju perfans så...
(Du har även kontrollerat att det är 120Hz via skärmen?)
För det finns en "spärr" under inställningarna på grafikkortet. Där man ska kryssa ur dcc info och tillåta Hz override eller vad det står.

Annars har jag inte så mycke att tillägga från ovanstående inlägg.

Permalänk
Medlem

Om det "ghostar" på en CRT-skärm så måste du ha aktiverat motionblur. Ett problem är ju dock att motionblur inte finns i HL2/CS:S. Wierd.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Hade motionblur funnits programerade i spel överhuvudtaget hade nog nvidia och ATI gått i konkurs. Då hade vi klarat oss med 30 fps som på TV:n.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Reforce kanske?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bungholio
"ghostar" säger man väl bara om tft skärmar som har fördröjning och kan upplevas som sega/degiga/efter.

På crt så existerar inte det. Dock kan man uppleva "hackigheter" om man lirar med låg Hz men 120Hz är ju perfans så...
(Du har även kontrollerat att det är 120Hz via skärmen?)
För det finns en "spärr" under inställningarna på grafikkortet. Där man ska kryssa ur dcc info och tillåta Hz override eller vad det står.

Annars har jag inte så mycke att tillägga från ovanstående inlägg.

Ställde in 1024x768 i windows och frekvensen på 120Hz. I fliken vid inställningarna av grafikkortet hittade jag dock ingenting om dcc override. I video stress testet i CS fick jag 101 fps. Kollade även via skärmens meny att frekvensen verkligen var 120 och inget annat.

Men när jag lirar upplever jag att det ändå inte flyter riktigt bra. När jag rör musen känns det något hackigt, ungefär som om jag hade ett omvänt mousefilter som gör att det rör sig hackigare än det ska. Och det verkar också som att skärmen inte hinner med att uppdatera. T ex om jag rör mig runt med musen riktigt fort så hänger inte alla detaljer med på samma gång. Nu har jag iofs satt på mig perfektionist-hatten, men känns ändå som man borde kunna kräva att det flyter helt perfekt

Återstår dock fortfarande att installera service pack 2, får se om det gör nån skillnad.

Tack för alla svar!

Permalänk

Har du testat i andra frekvenser då, t ex 100Hz?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

jag tror att det är något med frekvensen på skärmen. Är ingen hejare på skärmar och sådant men är inte 120 hz jvligt mycket? Kan det kanske t.o.m vara så att ditt graffikkort inte pallar med? Det borde ju dra 50% mer kraft av kortet om du ökar frekvensen från 80-->120 t.ex.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Har du testat i andra frekvenser då, t ex 100Hz?

Yes, allt från 800x600 @ 160 Hz till 1600x1200 @ 85 Hz. Det konstiga är att det inte ens flyter helt perfekt i 800x600, utan hackar t o m lite, lite grann då och då. Börjar allvarligt fundera på om det är fel på grafikkortet. Känns som jag testat det mesta nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fivecolors
jag tror att det är något med frekvensen på skärmen. Är ingen hejare på skärmar och sådant men är inte 120 hz jvligt mycket? Kan det kanske t.o.m vara så att ditt graffikkort inte pallar med? Det borde ju dra 50% mer kraft av kortet om du ökar frekvensen från 80-->120 t.ex.

Ändrad frekvens på skärmen kan väl inte påverka grafikkortet i sig på det sättet? Det är väl snarare så att högre frekvens = snabbare uppdatering = bättre flyt i bilden?

Permalänk
Relik 📜

mja.. har du fler fps än antal hertz så flyter det ju som "vågor".. Det har jag upplevt iaf.. Kanske likadan tvärtom?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CH Ändrad frekvens på skärmen kan väl inte påverka grafikkortet i sig på det sättet? Det är väl snarare så att högre frekvens = snabbare uppdatering = bättre flyt i bilden? [/B]

precis som Fivecolors sa så borde det väll ta mycket mer på kortet?
Sedan, som så många påstått, klarar inte ögat av mer än 30 hz eller vad det nu är, så du skulle definitivt inte märka av någon skillnad på 80 och 160...

Permalänk
Medlem

Jag är inte själv expert på området, men att en högre frekvens vid samma upplösning skulle ge sämre flyt p g a att det tar mer på grafikkortet låter för mig helt orimligt. Och att man inte skulle märka nån skillnad mellan t ex 80 och 160 Hz har jag väldigt svårt att tro, speciellt i fps spel, eftersom man på grund av snabba rörelser behöver en snabb uppdatering.

Provade att starta CS med 1024x768 @ 60 Hz, den lägsta frekvens som min skärm kan ha. Och det blev som jag trodde naturligtvis mycket sämre än samma upplösning med 120Hz. Snackade också med en polare som är grym på Quake 3 och har spelat enormt mycket, som sa att han brukade sänka upplösningen för att kunna ha så hög frekvens som möjligt på skärmen.

Så jag utgår fortfarande från att om jag kör med en lite lägre upplösning än max, t ex 1024x768 så kan jag få bättre flyt i bilden pga att jag då kan ha en hög frekvens, 120 Hz med min nuvarande skärm.

Testade också att köra 3dmark 05. Fick 5728 poäng i 1024x768 och utan att ändra några inställningar. Har sett folk med likadan processor som kommit strax över 6000-strecket. Hur stor skillnad är egentligen 300 poäng?

Permalänk
Medlem

frågar lite tvärt:
har du ställt in cl_smooth 0 ? ... det är på 1 som stnd och det är ett kommande om du har en segare lina/dator, detta kan få det att kännas som datalagg...

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kong
frågar lite tvärt:
har du ställt in cl_smooth 0 ? ... det är på 1 som stnd och det är ett kommande om du har en segare lina/dator, detta kan få det att kännas som datalagg...

Nope, det har jag inte testat. Ska göra det! Men jag vet inte hur man får fram consolen. Har bockat i rutan i inställningarna på cs. Är det samma knapp som i gamla hl?