Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att Apple har kommit med en sådan här produkt. Att så många nu börjar väga fördelar och nackdelar med Windows och Macintosh bevisar att är ett grymt vettigt "drag" av Apple. Mer konkurrens, bättre produkter!

Själv har jag varit en aktiv Windowsanvändare i 7-8 år kanske. Och det kommer fortsätta. Jag har aldrig haft en Mac i hemmet, men funderar nu på att köpa den första, en Mini Mac från Applestore i USA.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jlw
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av [lum] Punkt1....
Blir inte en winmaskin SEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEG efter den varit i gång X antal timmar? Blir mina iallafall. Min ibook har varit i gång 31 dagar och är hur fortfarande likasnabb som den var då den var nybootad. Att OSX är segt förstår jag inte vad du får ifrån. Jag tycker min g4 på 1.2 ghz är snabbare än min PC.
[/QUOTE]
En dator med Windows på blir seg efter några timmar? Min P2 233MHz med 192MB SDRAM och Windows XP installerat var aldrig seg, inte ens efter en månads uptime. Visst, den kunde inte spela upp speciellt många filmer eftersom processorn är ganska klen, inte heller kunde jag spela speciellt avancerade spel, men seg var den sällan. Anledningen till att det blev en månads uptime var att jag bytte dator, inte att datorn krashade.
Däremot blir väl många datorer med Win98 installerat sega efter ett tags användande, men det är ju som sagt Windows 98, idag är det år 2005.

Jag hade absolut inte sagt nej till en Mac Mini, snygg som få! Har på senare tid blivit mer och mer Mac-sugen, men som gymnasist har jag inte riktigt råd med en egen. =/

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

lum: ge-dig.......

Visa signatur

Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara får ha två till tre rader beroende på textstorleken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman
haha lol, klart man får, med pc menade jag givetvis inte en mac utan en ihopsnickrad amd eller intel variant.

Alltså, nu har du fattat fel än en gång...

Du jämför Mac mini med en garage-PC från Datorbutiken. Det är fel. Mac minis målgrupp är människor som vill prova på Mac och har funderat på att switcha, men inte haft råd. Mac minis målgrupp är människor som inte bygger datorer själva, utan köper dem färdiga för att det är enkelt och fungerar.

Således vore det mer rättvist att jämföra med en dator från Dell eller HP, och då ser du snabbt att man inte får en speciellt kraftig dator för 7000 kr. Sedan kan man även diskutera varför du skulle vilja stoppa i WLAN i datorn som ändå inte är bärbar.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zezame
Den första länken är för M$ Office 2001 bara, det gör inget på_den Office som kan köras på OS X. Den andra länken, om jag ser rätt, listar bara företag som skriver virus programvara. Det finns inga kända Mac OS X virus ute i det "vilda".

http://www.theregister.co.uk/2004/10/25/mac_rootkit_opener/ Ett rotkit finns, men det måste du installera själv.

Jag kan sätta up en Mac OS X maskin utanförbrandväggen medans jag installerar den koppla up den och den är inte kompromissad när jag är färdig installerad. Det går inte med en PC. Du ska se min brandväggs Intrusion Detection Log...

En (1) "proof of concept" trojan, som jag dessutom aktivt måste ge admin lösenord till för att den skall få göra något, det räknas inte.

Tackar, precis vad jag ville få igenom. Men först ville jag ha honom till att tänka igenom själv.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

finns det nån butik som kränger apple i stockholm?

vart isf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av digiant
finns det nån butik som kränger apple i stockholm?

vart isf?

http://www2.macoteket.se/butiker
http://inlife.se/index.php

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Alltså, nu har du fattat fel än en gång...

Du jämför Mac mini med en garage-PC från Datorbutiken. Det är fel. Mac minis målgrupp är människor som vill prova på Mac och har funderat på att switcha, men inte haft råd.

Jag vill prova på Mac, jag har råd med vad minimacen kostar, tycker ändå inte det är värt pengarna. Den är ju inte så billig för att vara så gammal... Så ge mig en g5 i stor förpackning med 512mb och det vanliga pc-lullet för samma pris... Jag behöver inte en liten dator, jag vill bara ha en billig SNABB mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Mac minis målgrupp är människor som inte bygger datorer själva, utan köper dem färdiga för att det är enkelt och fungerar.

Ok, därför det är så många på sweclockers som blir sugna? De flesta sugna här verkar ändå redan vara mac-ägare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Således vore det mer rättvist att jämföra med en dator från Dell eller HP, och då ser du snabbt att man inte får en speciellt kraftig dator för 7000 kr. Sedan kan man även diskutera varför du skulle vilja stoppa i WLAN i datorn som ändå inte är bärbar.

Jo den är allt rätt kraftig, mycket kraftigare än minimacen i alla fall, så det man köper den för är att den är liten och snygg etc. då är 6-7000 mycket för de flesta. Varför bara wlan i bärbara? det dummaste jag hört...

Permalänk
Medlem
Citat:

bra. då blir det en resa till stockholm nästa månad och prova mac mini då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman
Jag vill prova på Mac, jag har råd med vad minimacen kostar, tycker ändå inte det är värt pengarna. Den är ju inte så billig för att vara så gammal... Så ge mig en g5 i stor förpackning med 512mb och det vanliga pc-lullet för samma pris... Jag behöver inte en liten dator, jag vill bara ha en billig SNABB mac.

Tror du att det är någon välgörenhet Apple sysslar med? Din kombination är inte möjlig om man ska få in lite pengar också. Till skillnad mot nästan alla datortillverkare så går faktiskt Apple med vinst dessutom.

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Tror du att det är någon välgörenhet Apple sysslar med? Din kombination är inte möjlig om man ska få in lite pengar också. Till skillnad mot nästan alla datortillverkare så går faktiskt Apple med vinst dessutom.

Hahahaha så att apple tar överpriser av de få fanatikerna som finns kvar och därför visar vinst är något bra? Klart min kombination är möjlig.
Men varför inte försvara coops och icas priser, kom igen de måste ju visa vinst, klart jag vill betala mer... Varför inte sluta handla på nätet och på köpcentrumen, de små bolagen i citykärnorna måste ju visa vinst.
Jag skulle säga att nästan alla andra datortillverkare visar vinst...
Å hur kan svenska apple ta 4.556 sek innan moms när 599$ blir en 4150 sek. I Storbrittanien kostar den 4.380 och i Tyskland 4.590. Det känns som marknaden styr, svenska och tyska macköpare är mer beredda att betala mer... antagligen lite dricks för att de tycker apple och jobs tjänar för lite pengar

Permalänk

har detta radeon 9200 två utgångar (dvi+vga som mitt 9800pro) ?
Om inte, kan man byta ut grafikkortet själv (läste att man kunde byta ram utan att bryta garantin) ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman
Hahahaha så att apple tar överpriser av de få fanatikerna som finns kvar och därför visar vinst är något bra? Klart min kombination är möjlig.

Men snälla du... om din kombination är möjlig kan du väl ringa upp Apples ekonomiavdelning och berätta det... suck. Jag tror nog att de vet LITE mer än vad du vet om ekonomi.

[QUOTE]Jag skulle säga att nästan alla andra datortillverkare visar vinst...[/QUOTE]
Så är det inte. Varför tror du att IBM har sålt sin PC-division förresten? För att den har gått med stora förluster de senaste åren. Dell är dock ett undantag.

Att datorer skiljer i pris mellan olika länder har att göra med skatter och moms tex.

[QUOTE]Det känns som marknaden styr[/QUOTE]
Jepp, vi lever ju faktiskt i en marknadsekonomi. Iaf en sak du har rätt om.

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
har detta radeon 9200 två utgångar (dvi+vga som mitt 9800pro) ?
Om inte, kan man byta ut grafikkortet själv (läste att man kunde byta ram utan att bryta garantin) ?

Man kan inte byta ut grafikkortet då det är integrerat med moderkortet. Grafikkortet har dvi utgång men det följer med en adapter för vga. Observera att grafikkortet är stenålders med dagens mått mätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman
Ok, därför det är så många på sweclockers som blir sugna? De flesta sugna här verkar ändå redan vara mac-ägare

Bara för att Apple riktat in sig på en speciell målgrupp utesluter det inte att även andra blir intresserade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman
Varför bara wlan i bärbara? det dummaste jag hört...

För att de flesta inte kommer att använda WLAN med Mac mini. Kom ihåg, Apple har inte anpassat sig för just dig, utan för majoriteten. Jag tror det är ganska säkert att säga att de flesta använder kabel till sina stationära datorer. Du flyttar ju inte så ofta på den...

Nej, de använder inte WLAN när de flyttar med datorn på LAN heller.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ePetter
Man kan inte byta ut grafikkortet då det är integrerat med moderkortet. Grafikkortet har dvi utgång men det följer med en adapter för vga. Observera att grafikkortet är stenålders med dagens mått mätt.

Vet du om det är Stor skillnad jämfört med 9800pro?
Ok så den har bara 1 uttag? :/ Nyss börjat använda 2 skärmar på min PC och gillar det verkligen mycket, och undrade om jag kunde göra likadant på en mac mini.
Sen undrar jag om hårddiskarna (40 resp 80), är de 7200 8mb (hoppas) ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Vet du om det är Stor skillnad jämfört med 9800pro?
Ok så den har bara 1 uttag? :/ Nyss börjat använda 2 skärmar på min PC och gillar det verkligen mycket, och undrade om jag kunde göra likadant på en mac mini.
Sen undrar jag om hårddiskarna (40 resp 80), är de 7200 8mb (hoppas) ?

när det gäller osx så verkar det som om körning av program läggs upp i minnet och därefter inte använder hårddisken, således ska man tydligen inte vinna nån prestanda under drift med mjukvara och snabbare hårddiskar.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Men snälla du... om din kombination är möjlig kan du väl ringa upp Apples ekonomiavdelning och berätta det... suck. Jag tror nog att de vet LITE mer än vad du vet om ekonomi.

Åhh nu kom "snälla du" också, tog sin tid, men jag tror inte du fattade någonting... att Apple fattar ekonomi och kan ta överpriser för sina datorer betyder ju inte att det är bra, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Så är det inte. Varför tror du att IBM har sålt sin PC-division förresten? För att den har gått med stora förluster de senaste åren. Dell är dock ett undantag.

Öhh ok, så Lenovo som köpte pc-divisionen kommer att gå med förlust också eller?! Sen har inte deras pc-division gått med stora förluster, den gick med vinst, ibm tyckte dock inte den passade in i deras strategi. Bra att du har ett exempel som är felaktigt som bevis på "nästa alla andra datortillverkare"...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Att datorer skiljer i pris mellan olika länder har att göra med skatter och moms tex.

Ok, nu var ju mina priser utan skatt/moms, tyckte jag skrev det ganska klart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Jag tror det är ganska säkert att säga att de flesta använder kabel till sina stationära datorer.

Ok säkert sant, men jag och de flesta jag känner har eller kommer att köpa trådlöst nätverk även till sina stationära. Det är fult och jobbigt med sladdar som ligger över golven.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman

Ok, nu var ju mina priser utan skatt/moms, tyckte jag skrev det ganska klart.

Du måste ju även fatta att det är andra kostnader som måste kompenseras genom försäljningspriset. Företagets personalkostnader, konsumentlagar och liknande utgifter skiljer givetvis från olika länder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman
Ok säkert sant, men jag och de flesta jag känner har eller kommer att köpa trådlöst nätverk även till sina stationära. Det är fult och jobbigt med sladdar som ligger över golven.

...och där kommer Airport som tillval in i bilden.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem

Jag är nästan nykär - hade jag inte haft en PowerBook redan skulle jag definitivt köpt en Mac Mini. Jag funderar nästan på att sälja något för att köpa en.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Inaktiv

Måste bara få sålt min dator. Sen jäklar blir det till att köpa imac mini.

Förresten, eftersom skolan är så "efterbliven" så de bara har microsoft office, kan man med office paketet som följer med spara det som .doc för att kunna använda det till microsoft office?
Finns det några andra nackdelar med att själv ha en mac om man i skolan endast kan använda PC & Windows XP?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffle
Måste bara få sålt min dator. Sen jäklar blir det till att köpa imac mini.

Förresten, eftersom skolan är så "efterbliven" så de bara har microsoft office, kan man med office paketet som följer med spara det som .doc för att kunna använda det till microsoft office?
Finns det några andra nackdelar med att själv ha en mac om man i skolan endast kan använda PC & Windows XP?

Microsoft Office finns ju faktiskt för MAC också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nachoman
Åhh nu kom "snälla du" också, tog sin tid, men jag tror inte du fattade någonting... att Apple fattar ekonomi och kan ta överpriser för sina datorer betyder ju inte att det är bra, eller hur?

Öhh ok, så Lenovo som köpte pc-divisionen kommer att gå med förlust också eller?! Sen har inte deras pc-division gått med stora förluster, den gick med vinst, ibm tyckte dock inte den passade in i deras strategi. Bra att du har ett exempel som är felaktigt som bevis på "nästa alla andra datortillverkare"...

Tror nog att de flesta som läser den här tråden har förstått vem som har fattat något

Att Apple måste ta ut pengar som ska täcka alla omkostnader samt kunna investera (Apple satsar mycket pengar på R&D tex) tycker jag är självklart. Detta kommer också att gynna mig i framtiden då jag som kund får ännu bättre hård- och mjukvara.

"IBMs pc-division, som företaget sålt till kinesiska Lenovo, har inte gått med vinst sedan 2000. Det visar rapporter från IBM till amerikanska finansinspektionen."
http://www.idg.se/ArticlePages/200501/03/20050103142324_CS/20...

Jag gissar att Lenovo hoppas kunna sänka kostnaderna genom mer billig arbetskraft. Vilka andra skäl som ligger bakom köpet vet jag inte.

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetooth

Microsoft Office finns ju faktiskt för MAC också.

Ok, men det vill jag inte köpa, jag undrar som sagt om det som följer med kan spara som .doc?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffle
Ok, men det vill jag inte köpa, jag undrar som sagt om det som följer med kan spara som .doc?

Svar nej. Leta torrents.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snuffle
Ok, men det vill jag inte köpa, jag undrar som sagt om det som följer med kan spara som .doc?

Om du köper en iBook eller en iMac följer iWorks med gratis (vid köp av annan Mac kostar den runt 700:-). Där hittar du Pages (som öppnar och sparar .doc) samt Keynote för presentationer.

Dessa två program presenterades igår på Macworld.

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrjean
Om du köper en iBook eller en iMac följer iWorks med gratis (vid köp av annan Mac kostar den runt 700:-). Där hittar du Pages (som öppnar och sparar .doc) samt Keynote för presentationer.

Dessa två program presenterades igår på Macworld.

Fel, iLife följer med likaså gamla AppleWorks som fungerar som ordbehandlare. iWork kostar pengar.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Okej, fel av mig. Sorry

Ska inte AppleWorks skrotas nu och ersättas?

Om man är student kan man dock köpa iWorks för en billig penning (är det 40% rabatt?).

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.