Val av språk för ett bilregister?

Permalänk
Medlem

Val av språk för ett bilregister?

Hej, jag ska koda ihop ett bilregister till en vän och jag har lite funderingar vad jag skall använda för språk. Först tänkte jag ta php/mysql och apache som webserver, men registret behöver ju inte nås från annan plats en ju verkstan så det kanske är bättre (säkrare) att göra ett java-program?. Det var ett tag sen jag kodade både php o java så det känns som man inte kan någonting längre men förhoppningsvis kommer det tillbaka när man väl börjat igen.
Vad tycker ni är bäst val för just ett Bilregister?

Registret ska vara uppbyggt så att han kan ange Ägare, registreringsnr, fabrikat o felbeskrivning. Kanske något mer läggs till sen.

Sen ska han kunna söka efter en bil genom att ange registreringsnr.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv i det språk du känner att du behärskar bäst helt enkelt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Låter som Access vore bra för en sån här grej. Då får du en enkel databas att samla alla data i också. Så har man en tabell för bilen med alla dess data och en tabell med åtgärder du gjort på bilen, en post för varje besök. Det går sedan att bygga ut efterhand som du kommer på nya saker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Delphi, för det är det jag kan skiva windowsprogram snabbast i

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Delphi är uteslutet då jag aldrig har programmerat i det:), jag tror php/sql skulle vara lättast men eftersom han ska köra det lokalt så känns det lite omständigt att han skall behöva installera webserver, sql o php för att de ska fungera. Iofs så skall jag koda en hemsida till han med och letar nu efter bra o stabila webbhotell. Men om jag nu gör det i php och lägger upp det på ett webhotell så måste det ju göras så ingen annan får tillgång till kundregistret än registrerade användare. Har för mig att PHP har en bra funktion för att hasha värden men MD5 är kanske inte tillräckligt säkert. Men jag får väl ta det problemet när jag väl är där

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Det bästa vore nåt som är enkelt att underhålla, allstå är det inte så bra om man ska behöva ha en webserver stående nånstans. Men jag undrar om man enbart använder registret på en dator eller har dom kanske flera datorer i nätverket som behöver komma registret?

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
Det bästa vore nåt som är enkelt att underhålla, allstå är det inte så bra om man ska behöva ha en webserver stående nånstans. Men jag undrar om man enbart använder registret på en dator eller har dom kanske flera datorer i nätverket som behöver komma registret?

Lite osäker på hur han vill ha det, men jag tror han nöjer sig med att komma åt registret från en dator.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Att installera Apache2/PHP/MySQL skulle ta ungefär 6-7min om du har gjort det innan..

Eftersom du kan PHP/MySQL så borde väl detta vara det klara valet egentligen.
En webserver som körs lokalt med endast ett bilregister(lägg till, ta bort, uppdatera uppgifter) kräver inte speciellt mycket underhållning..faktiskt.
Jag antar att han kör ett Windows-OS, som kräver underhållning lite oftare..

Om det inte absolut behövs så finns det ju ingen anledning att lägga upp bilregistret på webhotellet.

Citat:

Har för mig att PHP har en bra funktion för att hasha värden men MD5 är kanske inte tillräckligt säkert.

Yes! Men det problemet löses enkelt genom att t.ex göra på följande sätt:
<?php
function md5x($var) {
return strrev(md5(md5(strrev(md5("$var")))));
}
?>

Finns en del andra färdiga php-script för "riktig" kryptering om du är paranoid..

Permalänk
Medlem

Att installera Apache PHP och MySQL tar knappast 6-7 minuter, dessutom så är det inget man gör varje dag så man hinner glömma saker emellan installationerna.

Men visst det är en bra lösning på så sätt att PHP har du nog mer nytta av efteråt. För du kommer garanterat att lära dig det bättre på ett sånt här projekt. Man kan väl konfigurera apache så att det bara går att komma åt från vissa IP adresser t.ex.. Sen kan man ju även ha brandvägg som blockerar serverporten som är 80. Det finns oändligt många lösningar hursomhelst!

Lycka till!

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plurikus
Låter som Access vore bra för en sån här grej. Då får du en enkel databas att samla alla data i också. Så har man en tabell för bilen med alla dess data och en tabell med åtgärder du gjort på bilen, en post för varje besök. Det går sedan att bygga ut efterhand som du kommer på nya saker.

Japp access är ju perfekt särskillt om man kan lite VBA så man kan göra ett snyggt frontend med lite formulär osv. Har kunden inte access kan man installera access runtime så kan han köra iaf även om det ska vara något buggit om man kör lite mera avancerade saker har jag hört.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Microsoft Access. Lätt. Så tvingas du lära dig Access oxå. Kan vara bra att kunna.

Permalänk
Inaktiv

skulle inte använda access till någoting, bättre att ha en större databas som mysql, då den är både snabbare och stabilare.

Dessutom så kan du ju php/mysql, så om jag vore du, skulle jag skriva det i php och använda mysql.

Ett bilregister kan bli rätt stort, och då är inte MS Access ett bra val.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taras
Att installera Apache2/PHP/MySQL skulle ta ungefär 6-7min om du har gjort det innan..

Eftersom du kan PHP/MySQL så borde väl detta vara det klara valet egentligen.
En webserver som körs lokalt med endast ett bilregister(lägg till, ta bort, uppdatera uppgifter) kräver inte speciellt mycket underhållning..faktiskt.
Jag antar att han kör ett Windows-OS, som kräver underhållning lite oftare..

Om det inte absolut behövs så finns det ju ingen anledning att lägga upp bilregistret på webhotellet.

Yes! Men det problemet löses enkelt genom att t.ex göra på följande sätt:
<?php
function md5x($var) {
return strrev(md5(md5(strrev(md5("$var")))));
}
?>

Finns en del andra färdiga php-script för "riktig" kryptering om du är paranoid..

Detta räcker:

function md5x($var) { return strrev(md5(md5(strrev(md5($var))))); }

Sedan använder man
md5x('Tjolahopp!');

eller

md5x($minvariabel);

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.