Problem med ljud i Winamp och WMP

Permalänk
Medlem

Problem med ljud i Winamp och WMP

Häromdan började musiken i winamp låta riktigt dåligt. Ljudet hackar väldigt mycket både för wav- och för mp3-låtar. I Windows Media Player hackar mp3-låtarna inte lika mycket men låter däremot väldigt falskt. Wav låter helt normalt i WMP dock. Uppspelning av mp3 i realplayer fungerar som det ska. Likaså i mplayer2.

Kan inte komma på vad som orsakat detta problem eftersom jag inte har installerat något särskilt på sistone.

Körde dxdiag och testade directsound. Ljud från programvarubuffert hackade som tusan medan ljud från maskinvarubuffert lät normalt.

Jag har alla de senaste uppdateringarna av Windows. 2,53Ghz processor, 512Mb RAM och Soundblaster Audigy ljudkort.

Ljudet fungerade felfritt tidigare i veckan. Detta problemet är mycket frustrerande eftersom jag är van vid att alltid ha winamp igång i bakgrunden.

Hittade en artikel från microsoft som påminner om mitt problem:
http://support.microsoft.com/Default.aspx?kbid=839562

Någon som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Ställ in så winamp använder directsound som output plugin då?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Ställ in så winamp använder directsound som output plugin då?

Den är/var inställd på det. Jag kryssade för "Allow hardware acceleration" och nu låter musiken normalt igen. Men jag fattar inte varför det fungerade utan den inställningen häromdan.

Windows Media Player (version 10) strular fortfarande dock. Ljudet är falskt och volymkontrollen fungerar inte som den ska. Om man ställer in spelarens volymkontroll till låg volym och sedan klickar/spolar fram, så blir det högsta volym automatiskt.

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Har samma problem med att när jag spolar fram en låt i WMP10 så höjs volymen markant. Skumt värre och det går ju inte att avinstallera skiten och installera om den...

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR