Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Lokala butiker skriver inget om "Silent" ny modell eller samma?

I varannan tråd säger folk detta är tystaste chassiet som finns för under 1500:- och att bara nätagget skulle kosta 800-900:-

I andra trådar säger folk BAH! nätagget överröstar traktorn på gården...köp INTE!

Jag har läst 50-60 trådar om kylning nu måste köpa ett Chassie eller göra nått i morgon mina öron susar sen 3 dagar tillbaka
(i ren desperation har jag tejpat upp äggkartonger runnt datorbordet, resornans i väggarna).

Jag har 3 hårddiskar skall nog köpa en till så jag kan inte köpa Arctic Cooling Silentium T2, 350W (2 hårddisk platser bara).

Jag har ett Chieftec DX-01BL-D nu
(ser likadant ut nästan fast massa fläktgaller överallt som jag silvertejpat över för jag inte använder dem)
och ett par Seagate IV som gått utan kylning 3 år så det piper högfrekvent.

Skulle ni köpt Antec SONATA? eller går Chieftec fixa till tyst? med dämpmatreal och ett nytt nätagg?

Snyltar du på mitt inlägg din jävel!?
Ne de e de där jävla pipandet från diskarna jag vill ha bort också... Antar att ljuddämpningsmatta från Biltem, CO kan funka, dock måste man tänka på ventilationen, så mycket vet jag. Är lite inne på att kör ett ljuddämpningsprojekt på mitt nuvarande totala skitchassi istället=)

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Antec Sonata låda, är väldigt nöjd. Men man får tänka till på vad man köper om man verkligen vill ha den tyst.

Själv har jag en passiv Zalmankylare på mitt grafikkort, Alpha kylare på min cpu med en 19db papst. Min hårddisk är en Seagate Baracuda 120gb. Låter väldigt lite, ibland tror man inte att datorn startar när man trycker på knappen

Om man vill ha den ännu tystare finns det ju speciellt dämpningmaterial man kan köpa, finns även en färdig sats till just Sonatan.

Om ni tänker ha kvar era gammla hårddiskar så rekomenderas det att skaffa nått sorts ljuddämpnings material för att lådan kan inte dämpa det knivskarpa ljud som kommer ifrån en del äldre diskar.

Och du kan lätt få din chieftech tyst, om du köper passivt till grafik, ny kylare till cpu, dämpningsmaterial och ny fläkt till nätagget och lådan lär du få den riktigt tyst.

Visa signatur

.: Intel Core 2 Duo E6600 : ASUS P5N32-E SLI Plus : Corsair Dominator PC-6400 2GB : Antec SONATA : Sapphire ATI Radeon x1950XT 256MB : Samsung 215TW : 1x500GB Samsung - 1x320GB Maxtor - 1x120GB Seagate :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nib_
Snyltar du på mitt inlägg din jävel!?
Ne de e de där jävla pipandet från diskarna jag vill ha bort också... Antar att ljuddämpningsmatta från Biltem, CO kan funka, dock måste man tänka på ventilationen, så mycket vet jag. Är lite inne på att kör ett ljuddämpningsprojekt på mitt nuvarande totala skitchassi istället=)

Sorry ville inte starta en liknande tråd.
En tråd startad av snausman utanför övriga ämnen leder till 1-2 svar infiltrerar sig snausman i nån annans tråd leder det till mer svar om den inte ignoreras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radeon
Jag har själv en Antec Sonata låda, är väldigt nöjd. Men man får tänka till på vad man köper om man verkligen vill ha den tyst.

Själv har jag en passiv Zalmankylare på mitt grafikkort, Alpha kylare på min cpu med en 19db papst. Min hårddisk är en Seagate Baracuda 120gb. Låter väldigt lite, ibland tror man inte att datorn startar när man trycker på knappen

Om man vill ha den ännu tystare finns det ju speciellt dämpningmaterial man kan köpa, finns även en färdig sats till just Sonatan.

Om ni tänker ha kvar era gammla hårddiskar så rekomenderas det att skaffa nått sorts ljuddämpnings material för att lådan kan inte dämpa det knivskarpa ljud som kommer ifrån en del äldre diskar.

Och du kan lätt få din chieftech tyst, om du köper passivt till grafik, ny kylare till cpu, dämpningsmaterial och ny fläkt till nätagget och lådan lär du få den riktigt tyst.

Ok tackar passiv vgakylare köper jag, och ev ett nytt nätagg eller en ny fläkt.
Sen testar jag ett par sett dämpmatreal ifrån Biltema.
Vill inte betala 1200:- om det inte ger skillnad då kan jag köpa mer ramminne för de pengarna istälet.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Skulle någon trevlig SONATA-silent ägare kunna lägga upp ett par bilder på hårddisklösningen i chassiet? snälla=)

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

phantom

Är det någon som har ett Phantom nätagg i sin Sonata?
Eller är det helt enkelt för lite "kräm" i det agget ?

Permalänk
Medlem

jag har inga bilder själv, men här är en länk till en sida där dom har recenserat sonatan.
http://www.procooling.com/reviews/html/antec_sonata_case_revi...

det är typ en kälke med gummibussningar i vilka man skrivar i hårddisken med speciella skruvar som antec har. ingen kontakt metall-metall alls. bara gummi. funkra prima med vibrerande diskar. diskar som tjuter i övrigt fortsätter ju med det.

att nätagger hos vissa låter mycket beror på att tempsensorn i nätagget ligger precis ovanför processorn på vissa moderkort. om man inte har en bra processorkylare kan den börja låta lite.

jag experimenterade lite med att dra ner vartalet på processorfläkten och då började nätaggsfläkten gå igång utav bara helvete, och tillslut stannade den och luktade rök =P jag fick ett nytt (riktiga truepower med 2 fläktar) på garantin. mums

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
jag har inga bilder själv, men här är en länk till en sida där dom har recenserat sonatan.
http://www.procooling.com/reviews/html/antec_sonata_case_revi...

det är typ en kälke med gummibussningar i vilka man skrivar i hårddisken med speciella skruvar som antec har. ingen kontakt metall-metall alls. bara gummi. funkra prima med vibrerande diskar. diskar som tjuter i övrigt fortsätter ju med det.

att nätagger hos vissa låter mycket beror på att tempsensorn i nätagget ligger precis ovanför processorn på vissa moderkort. om man inte har en bra processorkylare kan den börja låta lite.

jag experimenterade lite med att dra ner vartalet på processorfläkten och då började nätaggsfläkten gå igång utav bara helvete, och tillslut stannade den och luktade rök =P jag fick ett nytt (riktiga truepower med 2 fläktar) på garantin. mums

Ok tror jag fattar nu... Ja vafan min kylare är ju inte speciellt bra.. då skulle nätagget börja varva upp till otrevliga nivåer ljudmässigt menar du?

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
...
att nätagger hos vissa låter mycket beror på att tempsensorn i nätagget ligger precis ovanför processorn på vissa moderkort. om man inte har en bra processorkylare kan den börja låta lite.
...

Hmmm.... det är ju en intressant teori faktiskt!

Fast jag hade en Zalman 7000A-CU i min Sonata och så fort man gjorde något, dvs inte ren idle, så gasade nätaggsfläkten på en hel del... Och inte hade jag hög cputemp alls vad jag kan minnas. Jag tyckte det verkade vara mest hur mycket ström datorn drog från agget som bestämde nätaggsfläktens fart. Jag är iof väldigt kinkig på att det verkligen är tyst. Vi har ju alla olika toleransnivå....

Sen har iof Sonatans agg uppdaterats under årens lopp så det kan ju skilja mellan en sån som jag hade (2 år sen) och den som säljs idag.

/Magnus Thomé

PS: Jag sitter just nu med en Antec SLK3000B med en Antec Phantom och lite andra shyssta tyst-grejer i. Den är TYST

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

nib_ :
näe, det behöver agget inte göra. det är bara om du har kanske 60 C i fulload eller så. det var ungefär där min började tjuta och paja =P
jag är tämligen säker på att den kör efter tempen - eller en kombination av spänning och temp. när jag körde tortyrtest i prime95 med cpu-fläkten snurrandes för fulla muggar gick inte nätagget igång speciellt mycket alls.
hehe, kan tänka mig att den inte låter så mycket =P men den lär ju ha kostat skjortan också? ;P

btw, MagnusT : jag kom nyss på att zalman 7000A-CU (och alla dom modellerna) sprutar upp varmluft på undersidan av nätagget. jag har en gammal spire whisperrock, och den skickar ju iväg luften åt sidorna.
kan kanske vara därför.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Antec sonat men jag tycker nätagget väsnades för mycket, jag kör en barton 2.5Ghz å dubbla hitachi 160gb diskar, inget krävande grafikkort (ett gammalt MX440). Annars gillar jag chassiet hårt, särskilt hårddisk lösningen med en 120mm fläktplats bakom. Men e det tystnad du e ute efter så är antec chassiet tystare (en polare har det).

Permalänk
Medlem

kan intyga att den medföljande chassifläkten väsnas en hel del.. annars verkar det vara ett bra chassi.. lite skeptisk till hdd-racket bara..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Sonata chassi, och är mycket nöjd med det!
Det är inte alls för litet, hade inga problem med min installation av komponenter.
Ljudnivån på min dator är väldigt låg. Min CPU går i 45grader IDLE, med temperatur-reglerad Artic Cooler kylare.

Om jag var du så skulle jag köpa det här chassit direkt! =D

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera den här tråden om ni behöver tips på hur man får tyst på sin dator. Det är många som anser att Nätaggregatet och chassifläkten är tyst i Antec Sonata. De som säger det skulle jag påstå antingen ljuger eller aldrig har hört en riktigt tyst dator. Däremot kan det med vissa modifikationer bli ett väldigt bra chassi för en tyst dator. Visst är hårddisklösningen ett steg framåt från den traditionella utan någon som helst dämpning mellan chassit och hårddisken, fast personligen föredrar jag den i Acousticase C6607 eftersom att det ger bättre kylning åt hårddiskarna. Det är bättre att köra med en gummisnoddsupphängning(innovibes eller liknande) i 5.25platserna eftersom att det är betydligt effektivare än dämpningen i Antec Sonata.

Att få bort det högfrekventa ljudet som vissa hårddiskar är till skillnad från sökljudet extremt svårt att bli av med. Tro mig, dämpning(och ljuddämpning) hjälper endast marginellt. Den enda lösningen är tyvärr oftast att köpa nya och bättre hårddiskar. Men har man tur så kan en ändring av AAM på hårddisken sänka det högfrekventa ljudet lite.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Jag har ett SLK3700AMB med orginalfläkt (SL350), Asus P4C800-deluxe, P4 2,8E @ 3,06, Gexcube Radeon 9800pro, Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA, Nec ND-2510 DVD-RW

jag har en Arctic Cooling Super Silent 4 pro CPU-fläkt

jag hade en extra 120mm fläkt i fronten (papst 26db) som lät förjävligt och inte kylde minsta lilla

...och jag får fan inte tyst på skiten.

Jag SKA byta CPU-fläkten, mot en Zalman eller vad fan det blir, men sen då? det ska ju vara hyfsat tysta prylar...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H