Permalänk
Medlem

Desperat behov av svar på pumpplacering

Har haft liknande tråd tidigare men inte fått mer än 1 svar så jag skulle vilja ha fler.
Så till min fråga
Kan man ha pumpen upptill i lådan?
Tappar man flöde då om vattnet pumpas först ner och sen upp igen till kylaren. Jag ser att flera ställt pumpen nertill men jag skulle vilja ha den där uppe.
Måste den stå nertill för att ge kraft så att säga?
Tacksam för svar

Permalänk

deberor väl på vad du har för pump. hydorpumpen, har jag hört, är en tryckande så du borde ha den längst ner och trycka upp vattent i grejorna sen så låta de "rinna" tillbaka. vatten rinner ju inte uppåt:P

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Nej, pumpen borde sitta längst ner.

Dels för att man pumpar vattnet uppåt och inte neråt (Det gör moder natur så gärna så) Huvudorsaken är att man inte vill ha luft i pumpen (Vilket man kommer ha längst upp i systemet)

Visa signatur

//John

Permalänk
Medlem

Jag har min pump i övre delen av chassit. Funkar bra men man måste se till att systemet är helt tomt på luft. Jag har ett T-korts som jag fyller på med och sitter högre än pumpen. Hade pumpen längst ner i chassit förut och har inte märkt någon skillnad i temperatur nu när jag har den upptill.

Permalänk
Medlem

det hela beror juh på om man har tank..
har du en tank, så måste tanken sitta lika högt eller högre än pumpen. men sitter tanken under pumpen, så måste du ha en sugan pump..
och har du ett slutet system så spelar det ingen roll var du har pumpen, eftersom vattnet trycker upp sig själv till pumpen igen.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

Men ffs det har absolut ingen som helst betydelse, vätskor har den egenskapen att om du har två kärl med vatten samanlinkade med en slang så kommer nivån att vara den samma i båda kärlen, dvs höjd över vattnet(samma som dom mäter häjden på berg). Detta gör att om du har ett slutet system så kommer det att vara skit samma var du placerar pumpen. Det enda man har i bottnen av systemet är ett högre tryck då det är en massa vatten som trycker på ovanifrån, dvs större risk för läckor.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680