Permalänk
Medlem

Samsung 913N eller 910T ?

Hej!

Jag står och velar mellan Samsung 913N och 910T. Prismässigt skilljer det bara 100:- (datorbutiken) så det är sak samma.

910T:
+ verkar ha allt, pivot, 16.7 milj färger...
- 25ms

913N:
+ 8ms
- ingen dvi, 16.2 milj färger

Om jag väljer 910T får jag superbild, men om jag kollar på film så kan det smeta ut?

Tar jag istället 913N så kommer den inte att smeta ut eftersom att den är snabb. Men eftersom att den inte har 16.7 milj så kommer det att flimmra?

Jag spelar ingenting, men vill kunna kolla på film utan att störas av något och självklart ha en bra bild förövrigt såklart

Någon som har tips på vilken jag ska välja, eller har någon av dessa skärmar och kan dementera mina påståenden?

Permalänk
Medlem

jag skulle tagit 910T om du inte spelar för det är stor skillnad på 16.7 miljoner färger mot 16.2miljoner.

16.7=24bitars färg

16.2=18bitars färg.

du får allså bättre kontrast och bild med en 16.7 miljoners panel och 25ms ska absolut räcka till att kolla på film. Funkar även att spela med om man inte är jättekräsen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle oxå tagit den. SyncMaster är riktigt bra grejer! Jag har en och är nöjd

Permalänk

Hyundai L90D+
+8ms
+16,7M färger med dithering
+Pivot
+Har allt

-??????

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Hyundai L90D+
+8ms
+16,7M färger med dithering
+Pivot
+Har allt

-??????

klart val... om man har råd... kostar väl kring 4500:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Kostar 4495:- på webbhallen och 913N ligger på ungefär samma pris.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

913N saknar dessutom DVI, där L90D+ har DVI och allt annat man kan tänkas behöva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Hyundai L90D+
+8ms
+16,7M färger med dithering
+Pivot
+Har allt

-??????

ok... den skärmen verkar ju klart intressant också. Men om man jämför den med 910T hur pass bra färger/kontrast har den?

920T vilken är i princip är samma skärm som 910T vann ju microdatorns test på 19". Vet väldigt lite om Hyundai L90D+. Nån som har länk till ett test?

Samsung har ju även 0 pixel garanti vilket väger tungt...
Nån som vet vad Hyundai har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Hyundai L90D+
+8ms
+16,7M färger med dithering
+Pivot
+Har allt

-??????

- ej 16.7 M färger med dithering. (det är en omöjlighet med 6 bits panel).
- ej bra betraktningsvinkel

Eller mer kortfattat:
- TN-panel

EDIT:
Kan tillägga:
- TN-paneler har i allmänhet problem med läckage av bakgrundsbelysningen. Så svart upplevs som mörkgrått, och ljusstyrkan över skärmen kan variera lite mer än på t ex PVA eller S-IPS-paneler.

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koala
- ej 16.7 M färger med dithering. (det är en omöjlighet med 6 bits panel).
- ej bra betraktningsvinkel

Eller mer kortfattat:
- TN-panel

Den har visst 16,7 M färger med dithering.
Sen så är betraktings vinkeln bra. Kan sitta brevid skärmen och ändå se bra bild.

Sen så har L90D+ vad jag har sätt bättre bild än 913N.

913N
http://server3.uploadit.org/files/discusnl-DSC02746.JPG

L90D+
http://wingdings.mine.nu/gallery/main.php?g2_view=core:ShowIt...

Är ialla fall skit nöjd med min L90D+, finns inget dåligt med den.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Den har visst 16,7 M färger med dithering.
Sen så är betraktings vinkeln bra. Kan sitta brevid skärmen och ändå se bra bild.

Sen så har L90D+ vad jag har sätt bättre bild än 913N.

913N
http://server3.uploadit.org/files/discusnl-DSC02746.JPG

L90D+
http://wingdings.mine.nu/gallery/main.php?g2_view=core:ShowIt...

Är ialla fall skit nöjd med min L90D+, finns inget dåligt med den.

Det är ju bra att du är nöjd med den. Hur som helst, 913N har också en TN-panel och därför säger inte jämförelsen så mycket. Jag skulle vilja se en jämförelse med t ex 910T istället, vad gäller färgåtergivning, kontrast, betraktningsvinkel. (Responstiden är dock lägre såklart.) Och med dithering går det endast att nå 16.2 M färger på en 6-bits panel enligt alla artiklar jag läst i ämnet. Dock brukar man ofta marknadsföra även TN-paneler som 16.7 M färger eftersom ingen kommer räkna dem...

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

vad betyder dithering och TN-panel?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
vad betyder dithering och TN-panel?

dithering = en grupp pixlar simulerar en "stor" pixel vars färg blir medelvärdet av de ingående pixlarna. På detta sätt kan man simulera fler färger än varje pixel för sig kan visa. Ungefär. Alternativt tar man istället tidsmedelvärdet, genom att en pixel alternerar mellan olika färger.

TN = Twisted Nematics, en teknik där de flytande kristallerna kan vrida sig snabbt ==> låg responstid. Andra tekniker, t ex VA, är långsammare, men där är prioriteten istället bildkvalité.

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide_19.h... för mer info...

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Fast samtidigt går utvecklingen framåt och att dömma ut L90D+ enbart på grund av att det skulle vara en TN-panel är i mitt tycke felaktigt då jag sedan ett par veckor tillbringar större delen av dygnet framför en sådan.

Har heller inte sett något flimmer eller ditheringseffekter såsom många som klankar ner på TN påstår ska finnas (inte sagt att det kanske var så förr i tiden men förr i tiden så lämpades ju TFTer inte till spel heller (L90D+ fungerar tex perfekt i spel)).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Fast samtidigt går utvecklingen framåt och att dömma ut L90D+ enbart på grund av att det skulle vara en TN-panel är i mitt tycke felaktigt då jag sedan ett par veckor tillbringar större delen av dygnet framför en sådan.

Har heller inte sett något flimmer eller ditheringseffekter såsom många som klankar ner på TN påstår ska finnas (inte sagt att det kanske var så förr i tiden men förr i tiden så lämpades ju TFTer inte till spel heller (L90D+ fungerar tex perfekt i spel)).

Jag ska inte uttala mig om huruvida de verkligen lyckats med denna skärm eller inte. Men även om du tillbringar större delen av dygnet framför en TN-panel blir inte tekniken bättre i mina ögon. Har du någon PVA- eller S-IPS panel bredvid att jämföra med? Har du testat din skärm i något färgkalibreringsprogram? Jag spenderar mina nätter bredvid en tungt trafikerad motorväg, men upplever inte ljudnivån som särskilt störande för det mesta. Det är lätt att vänja sig...

Men jag klankar ner på TN av samma skäl som jag klankar ner på Pentium 4 jämfört med Athlon64. Marknadsföring av frekvens jämfört med vad som faktiskt uträttas per cykel. Samma är det med marknadsföring av responstid (som är TN-panelens ENDA fördel mot andra tekniker, förutom priset, som ju är lågt eftersom "alla" går på "bluffen" med responstid, vilket leder till utveckling av en sämre teknik. Vem vill lägga pengar på att utveckla de bildmässigt överlägsna teknikerna, när det enda som räknas i köparnas ögon är angiven responstid?).

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Här är tex en uppmätt jämförelse mellan en TFT Hyundai L90D+ och CRT Mitsubishi Dimond Pro 930SB, http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/10/IMG0010712.jp...

Som synes är det inte särskilt stora skillnader där Hyundaien tom är bättre än CRT'n på den röda färgskalan samt marginellt bättre på den blå men sämre på den gröna (ungefär motsvarande samma mängd som den är bättre på det röda).

Hade det varit en 18bitars panel hade testresultatet från Hyundaien befunnit sig klart innanför resultatet för CRTn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Här är tex en uppmätt jämförelse mellan en TFT Hyundai L90D+ och CRT Mitsubishi Dimond Pro 930SB, http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/10/IMG0010712.jp...

Som synes är det inte särskilt stora skillnader där Hyundaien tom är bättre än CRT'n på den röda färgskalan samt marginellt bättre på den blå men sämre på den gröna (ungefär motsvarande samma mängd som den är bättre på det röda).

Hade det varit en 18bitars panel hade testresultatet från Hyundaien befunnit sig klart innanför resultatet för CRTn.

Tänkte precis ta med den bilden...:) Ne men kan säga att bilden är bättre än min gamla samsung crt. Skarpare och bättre när man ser på film mm.

Kan även tipsa er om att det är inga problem att spela spel på 1024x768 funkar fin fin och bilden är ändå klar och skarp. Till och med min morsa som inte kan ett dyft om datorer och skärmar tyckte att jag hade en skaprare och bättre bild med min L90D+ gämfört med min crt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Tänkte precis ta med den bilden...:) Ne men kan säga att bilden är bättre än min gamla samsung crt. Skarpare och bättre när man ser på film mm.

Kan även tipsa er om att det är inga problem att spela spel på 1024x768 funkar fin fin och bilden är ändå klar och skarp. Till och med min morsa som inte kan ett dyft om datorer och skärmar tyckte att jag hade en skaprare och bättre bild med min L90D+ gämfört med min crt.

Ditt sista argument har överbevisat mig om att denna skärm är perfekt. Så nu tänker jag gå och köpa den. Finns den på demo nånstans i Stockholm?

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

men hur är den att spela på i 800 x 600?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
men hur är den att spela på i 800 x 600?

Vet inte, men varför spela på den upplösningen då du har 1024x768 eller 1280x1024..:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Här är tex en uppmätt jämförelse mellan en TFT Hyundai L90D+ och CRT Mitsubishi Dimond Pro 930SB, http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/10/IMG0010712.jp...

Som synes är det inte särskilt stora skillnader där Hyundaien tom är bättre än CRT'n på den röda färgskalan samt marginellt bättre på den blå men sämre på den gröna (ungefär motsvarande samma mängd som den är bättre på det röda).

Hade det varit en 18bitars panel hade testresultatet från Hyundaien befunnit sig klart innanför resultatet för CRTn.

Menar du att det inte sitter en 18-bitarspanel i Hyundai-skärmen? Eller missförstod jag dig? Jag har läst att det är en 18-bitars TN som med dithering fixar 16.7 miljoner färger.

För övrigt håller jag med koala att det är tråkigt att 24-bitars-panelerna inte utvecklas och blir snabbare :/ För övrigt ogillar jag också hur många förklarar TN-skärmar, "kan inte alls visa bra färger och blinkar som f*n" osv. Så dåliga är de inte.

Jag är supernöjd med min 710T med TN, och Hyundaien verkar också väldigt fin, men jag var ute efter en 17".

Tror ingen "normal" användare blir missnöjd med en TN-skärm.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Vet inte, men varför spela på den upplösningen då du har 1024x768 eller 1280x1024..:)

cs 1.6

Permalänk
Medlem

Koala:

kan inte du rekommendera en skärm till mig som då inte har TN-panel? Jag spelar inte alls mycket spel och behöver därför inte låga ms.

helst inte över 5500kr

gärna sony

Edit: vilken typ av panel har Sony SDM-HS94B??

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
Koala:

kan inte du rekommendera en skärm till mig som då inte har TN-panel? Jag spelar inte alls mycket spel och behöver därför inte låga ms.

helst inte över 5500kr

gärna sony

Edit: vilken typ av panel har Sony SDM-HS94B??

Jag är inte säker på vilken panel den har, men av specifikationerna att döma är det MVA. Dock är skärmen väldigt blank (glas), och en del användare stör sig därför på reflektioner. Tror inte det är värre än på en CRT-skärm dock, och särskilt inte om du brukar ha rätt mörkt i rummet. Dessutom tror jag att Sony har upphört med den modellen (hittade den inte på sonystyle.com) -- vad kan anledningen vara? http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Dock ser skärmen väldigt snygg ut. Är man mer fokuserad på att prylarna ska vara estetiskt utformade än tekniskt genomtänkta är detta en attraktiv modell.

För <5500 kr skulle jag nog köpa:

Samsung 17" TFT 711T
1000:1 i kontrast, 25 ms angiven responstid, 178/178 grader betraktningsvinkel.

Anledningen till att jag väljer en 17" skärm är att upplösningen inte är bättre på någon 19" modell, och dotpitchen är därmed lägre på 17". Nästa steg från 17" skulle för min del vara 20" som har lägre dotpitch.

Observera att du får 2000 kr över!

EDIT: Panelen är (utgår jag ifrån) PVA. Jag har för övrigt inte några kunskaper om denna modell, annat än det jag läste i specifikationerna. Men jag utgår från att det är i princip samma panel som i 173p/193p, vilka är rätt överlägsna i bildkvalité.

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Re: Samsung 913N eller 910T ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av da1en
Hej!

Jag står och velar mellan Samsung 913N och 910T. Prismässigt skilljer det bara 100:- (datorbutiken) så det är sak samma.

910T:
+ verkar ha allt, pivot, 16.7 milj färger...
- 25ms

913N:
+ 8ms
- ingen dvi, 16.2 milj färger

Om jag väljer 910T får jag superbild, men om jag kollar på film så kan det smeta ut?

Tar jag istället 913N så kommer den inte att smeta ut eftersom att den är snabb. Men eftersom att den inte har 16.7 milj så kommer det att flimmra?

Jag spelar ingenting, men vill kunna kolla på film utan att störas av något och självklart ha en bra bild förövrigt såklart

Någon som har tips på vilken jag ska välja, eller har någon av dessa skärmar och kan dementera mina påståenden?

Ehh, du har väl redan packat upp skärmen vid det här laget men såhär efteråt kan jag tipsa om en DELL-skärm: http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/defau...

Kostar 4.383 kr m. frakt just nu. De kör nån drive fram till 23 feb. och lämnar 20% rabatt.

Enligt denna test: http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2332&p=1 skall det sitta samma panel som i Samsung 193P.

Sen tycker jag nog Samsungen är snyggare men man får väga utseende/pris.

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Samsung 913N eller 910T ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gitzo
Ehh, du har väl redan packat upp skärmen vid det här laget men såhär efteråt kan jag tipsa om en DELL-skärm: http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/defau...

Kostar 4.383 kr m. frakt just nu. De kör nån drive fram till 23 feb. och lämnar 20% rabatt.

Enligt denna test: http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2332&p=1 skall det sitta samma panel som i Samsung 193P.

Sen tycker jag nog Samsungen är snyggare men man får väga utseende/pris.

Den där skärmen är ju grymt intressant. Kände inte till den förrän nu. Kan nog rekommendera den om du gärna vill ha 19" istället för mitt ovanstående inlägg.

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

Dell-skärmen låter ju intressant! Är det 24-bitars färgdjup? i sådana fall är den ju perfa!

Permalänk
Medlem

mm, det är det

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

grrrr.. är det nån som kan jämföra DELL:en med Hyundai's L90D+ ? Har precis beställt hyundaien, men den kanske får avbeställas!

Permalänk

Har inte provat dellen men du lär inte bli besviken på din L90D+ heller, är ialla fall grymt nöjd med min.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2