Permalänk
Medlem

filserver - flera nätagg - hjälp!

ska sätta ihop en filserver och behöver naturligtvis flera nätagg...
tänkte jag skulle börja med de jag har. ett gammalt(!) monster på 390W från en mac, och ett gammalt AT-agg tror jag. är lite dålig på sånt, men mobo-kontakten ser inte ut som de nya. tvådelad å så...
jaja, nu till min fråga:

är det absolut livsviktigt att koppla ihop dom, power-on eller vad som brukar göras? eller är det skitsamma, eftersom den i princip aldrig kommer slås av. skulle det hända, så är det bara för reboot.
kan jag inte bara köra in i mina hdd's å tuta på?

Permalänk
Medlem

bara koppla in och köra, allting måste inte starta sammtidigt, men bara diskarna är igång när BIOS ska laddas, annars lär det vara problem att hitta dem

Permalänk
Medlem

varför behöver du naturligtvis flera nätagg?

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
varför behöver du naturligtvis flera nätagg?

/Daniel

Många diskar och flera dåliga agg

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

måste vara riktigt många hårdiskar och ett förbannat kasst nätagg.

/Daniel

Permalänk
Medlem

jag har på ungefär samma sätt 2st dåliga agg och många diskar.
gör så att du bara startar det agget som inte är kopplat till moderkortet först och sen bara köra igång burken, då har alla diskar ström och alla lever lyckliga tills dom dör...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man kan få in ganska många diskar på ett hyffsa nätag. Största jag upplevt problemet är när ma använder många Y kablar å dyligt. Jag har lött egna istället. 2st med 4 hanar och en med 6st hanar sedan kör jag dual 300W redundecy nätag på totalt 600W.Driver 13st disakr, 1Gb PC3200, Athlon 64 3000+@3200+ och ett 6800U helt stabilt.

Permalänk

Min Antec Truepower 480W puffade i torsdags iaf. Den driver P4 2.6@2.9, 512MB DDR, 9600XT och naturligtvis 8 diskar(varav en raptor, resten maxtor/hitachi 160GB-250GB). Den höll ju ut i över 6 mån iaf. Antec Truepower 550W beställt!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

upptäckt ett problem nu... finns ingen switch på baksidan av nätagget... hur funkar det då? kan ju inte vara så att strömmen ligger på hela tiden, så jag misstänker att mobo't måste tala om för agget när den ska släppa på strömmen. nackdelen är att det nätagget inte kommer vara kopplat till mobo't. så hur ska jag bete mig då? blir det lödning trots allt?

tack för svaren förresten!

Permalänk
Medlem

Det är bara att ansluta den gröna sladden på atx-kontakten med en av de svarta på atx-kontakten så startar nätagget...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HylkaN
Det är bara att ansluta den gröna sladden på atx-kontakten med en av de svarta på atx-kontakten så startar nätagget...

ok, så i pricinp så är det bara att vira ihop dom, plugga i strömmen å tuta på?

Permalänk
Medlem

Som HylkaN säger kan du koppla ihop två kontakter på ATX-kontakten för att gå förbi spärren. Sladden som det gäller är dock inte alltid grön (pin 14), men kolla FAQn så ser du hur det kan se ut där.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Som HylkaN säger kan du koppla ihop två kontakter på ATX-kontakten för att gå förbi spärren. Sladden som det gäller är dock inte alltid grön (pin 14), men kolla FAQn så ser du hur det kan se ut där.

najs, tack!

edit: kan jag klippa av den gröna å den svarta rakt av å snurra ihop dom bara? eller måste jag göra som i guiden där?