Permalänk
Medlem

.com/.se adresser och dns?

Om jag köper en .com adress av tex loopia, kan ajg då skicka vidare mitt privata ip till den .com adressen?

håller på en tjaffsa med en snubbe här som säger att det är mer avancerat än så?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Frälsaren säger att man måste ha en DNS-server men sen kan du peka den på vilket ip du vill. Fördel med fast ip.

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Medlem

När man har en domän på LOOPIA så har jag sett att man kan kryssa i ett fält om IPn är dynamisk, men hur allt sedan funkar och om det funkar vet jag inte.

Sedan så har LOOPIA egna DNSer som i alla fall funkar för fasta IP-adresser.

Jag rekommenderar dig dock att kontakta LOOPIA för att få veta exakt hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Frälsaren säger att man måste ha en DNS-server men sen kan du peka den på vilket ip du vill. Fördel med fast ip.

Vart får man tag på en sån då eftersom man inte har ett fast ip själv....

På tex www.no-ip.com där kan man ju få en gen no-ip adress och där kan man ju ändra ipet på 2 blanka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
När man har en domän på LOOPIA så har jag sett att man kan kryssa i ett fält om IPn är dynamisk, men hur allt sedan funkar och om det funkar vet jag inte.

Sedan så har LOOPIA egna DNSer som i alla fall funkar för fasta IP-adresser.

Jag rekommenderar dig dock att kontakta LOOPIA för att få veta exakt hur det ligger till.

Loopia var bara ett exempel, alla kör olika eller?

Edit ett litet urklipp:

Jag:
man går in i deras kundzon som no-ip.com och sen skriver man att den ska skyffla information från ip xxx till adress .com

Han:
så fungerar det inte!
lär dig om dns!
för det första, för att flytta en domän måste man ha 2 ipadresser och 2 domäner reggade på dessa ip som fasta ipadresser. dessa domäner måste alltid resolvas via reverselookup (ping ipadress, domänen svarar).
det gör det inte på privata nät.
skulle det du vill göra fungerar skulle de inte kunna ta betalt för företagstjänster då privatpersoner skulle kunna börja sälja domäner själva.. vilket inte går idag.. (vilket skulle göra bbb mycket fattiga idag).
som sagt, läs dns & bind från oreilley.
tyvärr så har jag mcse (microcrap) och flera sun solaris utbildningar inom just det vi talar om..
bl.a tcp/ip.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det du också kan göra om du bara vill ha DNSer som klarar dynamisk IP med domändamn så faktiskt http://www.dyndns.org bra kostar ungefär $249 per år och adress.

Har kört den innan jag fick fast IP och har alltid funkat bra... finns klienter att ladda ner på den sidan också som uppdaterar ens IP till sidan utan att man behöver bry sig märkvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Det du också kan göra om du bara vill ha DNSer som klarar dynamisk IP med domändamn så faktiskt http://www.dyndns.org bra kostar ungefär $249 per år och adress.

Har kört den innan jag fick fast IP och har alltid funkat bra... finns klienter att ladda ner på den sidan också som uppdaterar ens IP till sidan utan att man behöver bry sig märkvärt.

www.zoneedit.com och www.xname.org tar inga $249 usd för en sådan tjänst, utan de står till tjänst med den tjänsten gratis. ( till en viss gräns )
Har man en normal stor site så kommer man sällan upp i den quote som zoneedit.com har satt.

Skapa ett konto på zoneedit.com och välj att lägga till en ny domän så får du 2st DNS:er, är det en .se domän så byter man DNS:erna själv på www.nic.se till sin domän.

så fort domänen pekar på zoneedits DNS:er skall allt fungera fint, det finns klienter både till windows och linux som sköter uppdateringen av ip:t till domänen automatiskt åt dig.