Permalänk
Medlem

Amd 64 754 3200+

Byggde nyss klart min dator och den ligger på 66 grader när man är i bios har slängt på kylpasta också men den gick inte ner något ligger på samma temp som med amds kylpasta man får på köptet. Kör med boxed amd fläkten någon som vet om det är för högt eller om det är normalt att den ligger i så mycket med boxed fläkten man får med??

Permalänk

Väldigt högt. Mätaren kan ju visa fel också men känn efter om det verkar varmt i burken.

Chassi fläktar?

Permalänk
Medlem

Nej lådan är inte varm och jag har bytt kylpasta fast den har inte ändrat något den ligger stabilt mellan 64-66 när man kollar i bios och systemtemp på runt 30. Är en T2 låda så den har 2 chassi fläktar i sig som man får med.. Är det värt att byta fläkt från boxed fläkten eller ska man köra på?..

Permalänk

Fortfarande mycket hög temp, den skall helst inte gå över 60 grader för då är det för mycket, så kanske ny fläkt, mer kylpasta, lycka till....

Visa signatur

| AMD 64 3500+ @2750mhz Socket 939 | 2*512 Mb ram | HIS x800XTPE IceQ II @ 555/555 | 120gb + 80 gb + 40 gb IDE HDD| 520w OCZ nätagg |3D Mark 01: 24324p 3D Mark 03: 13192p 3D Mark 05: 6117p

Permalänk
Medlem

testa med en vanlig termometer och håll den nära prcoessorn, om termometern inte leder ström så kan du nog t.o.m. lägga den mot nedre delen av kylflänsen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du uppdaterat alla moderkortsdrivrutiner?

Permalänk
Medlem

Re: Amd 64 754 3200+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghozt0
Byggde nyss klart min dator och den ligger på 66 grader när man är i bios har slängt på kylpasta också men den gick inte ner något ligger på samma temp som med amds kylpasta man får på köptet. Kör med boxed amd fläkten någon som vet om det är för högt eller om det är normalt att den ligger i så mycket med boxed fläkten man får med??

Hur är det med Bios vertionerna har du uppdaterat till den senaste Biosen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
testa med en vanlig termometer och håll den nära prcoessorn, om termometern inte leder ström så kan du nog t.o.m. lägga den mot nedre delen av kylflänsen.

och på så sätt få fram en oftast väldigt snedriven temperatur. Om inte datorn stått på vädigt länge.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med att slänga på mycket kylpasta har hela full med ett ok lager och det skumma är efter jag slängde på kylpastan så är den fortfarande kvar på samma temp som den var innan jag slängde på kylpastan. uppdatera bios har jag inte gjort än finns det något annat bra program till ABIT nf8 nforce 3 moderkort som man kan se tempen inne i windows och se vad den visar där??

Har slängt in Abit EQ nu och där står det CPU 58.5 i windows är det bättre eller fortfarande för högt? hur mycket ska tempen ligga på efter ett 3dmark test? vad är en oki nivå för den?

efter 3dmark så låg cpu tempen på 64 grader och även. Någon som har någon kommentar om det är oki eller ej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
och på så sätt få fram en oftast väldigt snedriven temperatur. Om inte datorn stått på vädigt länge.

Hmm... ja kanske inte blir helt korrekt, men hur ska han annars kontrollera att den inbyggda sensorn visar rätt?

Permalänk
Medlem

Kanske för mkt kylpasta... det är inte bra.
byt vift o var försiktig med pastan.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

Tror det finns ett otal trådar om felaktiga temperaturer för nforce3-kort.
Lösningen är att uppdatera Bios.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
Hmm... ja kanske inte blir helt korrekt, men hur ska han annars kontrollera att den inbyggda sensorn visar rätt?

Det kan han inte utan att lägga en termometer på CPUn kärnar. Ville bara poängtera att om man gör så som du sa utan att datorn har stått på ett tag så blir den temperaturen väldigt missvidande.

Permalänk
Medlem

jag har 36 full load temp 27 idle med vatten hadde 36 / 46 med luft så låter snuskigt högt

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med samma processor och moderkort, CPU tempen är 60C idle. Har du hittat någon lösning än? Verkar vara många med samma moderkort som har problem med detta :/