Inbränning på TFT skärmen

Permalänk
Medlem

Inbränning på TFT skärmen

Har en L90D+ och blev efter att jag läst några trådar ang inbränning av bilder på skärmen, lite orolig.
Kan inte hitta den förbannade manualen, tror jag av misstag slängt skiten.
Men nu till frågan, har skärmen kanske 9-10 timmar varje dag, stänger av datorn på nätterna. Hur stor är risken att jag råkar ut för en inbränning av bakgrundsbilden?
Har inte på ngn form av energisparfunktion eller skärmsläckare, borde inte skärmsläckar bilden brännas in om det är på istället för bakgrundsbilden?
Känns lite som man e nojig i onödan, men har man pröjsat nästan 5000 kr för sin skräm vill man att den ska fungera några år...

Visa signatur

Intel E6600 | Gigabyte DS-4 | Sapphire Radeon HD 4870 | 4096 MB Corsair Value S. PC4200 | 2*320GB Barracuda Sata HDD i Raid0 | Aerocool ExtremeEngine 3T Chassi | BBB 100/10

Permalänk

Du har ju energisparfunktion i kontrollpanelen>energigrejs nåt. Där kan du ställa in när skärmen ska stänga av sig osv.

Permalänk
Medlem

Det var inte riktigt min fråga, kan hitta de inställningarna i sömnen, tycker dock de är onödiga om man inte sitter på en bärbar dator...

Visa signatur

Intel E6600 | Gigabyte DS-4 | Sapphire Radeon HD 4870 | 4096 MB Corsair Value S. PC4200 | 2*320GB Barracuda Sata HDD i Raid0 | Aerocool ExtremeEngine 3T Chassi | BBB 100/10

Permalänk
Medlem

[KLIPPT FRÅN DVDFORUM.NU]

Skärmintegritet

En LCD-skärm kan aldrig få inbränningar, något som åstadkoms när en bild med höga kontrastskillnader visas för länge. På en plasma påverkas fosforytan i skärmen i värsta fall redan efter 15 minuters stillbild.

Vinnare: LCD kan aldrig få inbränningar så här är det solklart.

Permalänk
Medlem

Konstigt att inloggningsrutan var inbränd i min gamla skola då...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det har varit uppe förut. En TFT kan visst få inbränningar, även om det är ovanligt. De ska däremot försvinna med tiden, till skillnad från inbränningar på CRT och Plasma som aldrig försvinner.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk

Re: Inbränning på TFT skärmen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Acer99
Har en L90D+ och blev efter att jag läst några trådar ang inbränning av bilder på skärmen, lite orolig.
Kan inte hitta den förbannade manualen, tror jag av misstag slängt skiten.
Men nu till frågan, har skärmen kanske 9-10 timmar varje dag, stänger av datorn på nätterna. Hur stor är risken att jag råkar ut för en inbränning av bakgrundsbilden?
Har inte på ngn form av energisparfunktion eller skärmsläckare, borde inte skärmsläckar bilden brännas in om det är på istället för bakgrundsbilden?
Känns lite som man e nojig i onödan, men har man pröjsat nästan 5000 kr för sin skräm vill man att den ska fungera några år...

Tja, du får ju skylla dig själv om du inte använder en skärmsläckare. En skärmsläckarbild kommer i princip garanterat att inte brännas in då den är rörlig och uppdaterar sig hela tiden. Hela principen med en skärmsläckare är just att spara på skärmen när man inte använder den men ändå måste/vill ha den påslagen.

Vad gör du med datorn eftersom du har den på så länge? Sitter du verkligen framför den i 9-10 timmar per dag? Om så inte är fallet så kan du gott trycka på strömknappen till skärmen om du ska bort en längre stund.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Vi har inbränningar på våran 15" CTR på skolan, Varför?

OffTopic: Hur gör man rolleyes

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

det borde väl du kunna svara på bättre då vi inte går i din skola.....

= :rolleyes: