Permalänk

TFT-kunnig person sökes!

Tjena,

håll i er. Jag har en TFT-fråga. Kollade FAQ och hittade inget svar.

För ett par år sedan var jag inne på att köpa en TFT-skärm. Blev dock avrådd då jag jobbar som grafiker och sysslar extremt mycket med grafik. Jag blev informerad om att TFT-skärmar inte har samma färgdjup som en CRT även om det står att de klarar 16,7 miljoner färgnyanser.

I och med att jag jobbar med bilder så har jag ganska höga krav. Har utvecklingen gått något framåt eller är TFT-skärmar fortfarande lika underlägsna CRT färgdjupsmässigt?
Är tacksam för fakta-svar från någon med stor tänkarhatt på sig inte "det ser bra ut hemma hos mig"-svar.

Mvh
/Mats

Permalänk

Idag är TFT-skärmar väldigt mycket bättre än för 2 år sedan. Främst i hänseende till uppdateringsfrekvens. Men även saker som hur pass bra man ser skärmen från sidan (har nåt bra ord) och hur pass bra färgdjup det är överlag har förbättrats.
Priset har sjunkt rätt mycket också.

Därför, om du jobbar mycket med grafik ser jag egentligen inte nån anledning till varför du inte kan ha en TFT-skärm, såvida du inte köper nåt billigt trams. Det finns tyvärr väldigt många lågvattenmärken....
Titta på skärmarna i övre segmentet rörande prisklass, gärna skärmar som klarar upplösning 1600x1200. Kolla runt i tester och sådant.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Samsung 243T till dig eller 213T om du ska ha en bra bild utöver dem vanliga TFTs som finns.

Visa signatur

http://www.minhembio.com/radiuz

Musical Fidelity X-CAN V3 | M-Audio Audiophile 2496 | Beyerdynamic DT990 | Grado SR80 | Dell 2405FPW

Permalänk
Medlem

Det finns olika paneltyper, de vanligaste är PVA och TN, där PVA har bra färger (24-bit, dvs 16.77 milj färger, som på en CRT). TN har bara 18-bitarsfärg (262k färger ca) men kan mha. dithering visa 16.2 miljoner. TN-skärmarnas fördel är responstiden, som kan vara så låg som 8ms medans de snabbaste PVA-skärmarna har över 20ms (25 är nog vanligast).

Så du bör nog satsa på en skärm med PVA-panel från någon tillverkare med bra "grafikrykte", typ Eizo eller LaCie? De flesta har ju slutat med tillverkning av CRT-skärmar och satsar på TFT, så man kan ju anta att tekniken kommit ikapp, annars skulle väl inte de stora tillverkarna dumpa CRT.

Kan också tillägga att för den "vanlige användaren" borde en TN-skärm duga, de är inte så dåliga som vissa säger. Har själv en och den fungerar utmärkt. Men i trådskaparens fall är en PVA vettigare, om du inte vill spela snabba spel som kräver låg responstid

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.