Permalänk
Medlem

Byte till smartphone - Dyr historia =(

Jag har för några veckor sedan köpt en Samsung D500, som kostade ca ~4500 kr. Jag är väldigt nöjd med telefonen som sådan, men har under de sista dagarna börjat kika på smartphones, närmare bestämt q-tek-modellerna med windows mobile (villket är ett måste), och insett att jag har gjort ett misstag.

Jag använder min telefon väldigt flitigt på andra sätt än just som telefon. Kalendern och andra planeringsfunktioner, synkning med Outlook och liknande hör till huvudsysslorna. Även om D500 är väldigt kompetent där - för en telefon - så kommer den ändå inte i närheten av möjligheterna på en smartphone.

Jag har dessutom utvecklat program till PocketPC, och att kunna köra dessa på telefonen vore ju underbart. Dessutom är programutbudet enorm till Windows Mobile, så någon tvekan om operativsystem är det inte.

Vad hoppas jag då uppnå med den här tråden?

Jag skulle för det första villja veta vad som är ett vettigt pris för en så gott som ny Samsung D500, i toppenskick.

Dels skulle jag villja ha lite åsikter om Qtek 8020, som är telefonen jag nu är intresserad av. Jag gjorde en sökning här på forumet, men de flesta resultat är från tiden innan telefonen var släpps, så jag hoppas nu på att några egentliga ägare säger sitt.

Även länkar till recensioner vore väldigt uppskattat, likaså allmäna funderingar kring detta byte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är telefonen släppt än?
Det står på Qtek:s hemsida att beräknad säljstart är vecka 12.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jösses, jag kunde ha svurit på att det stod "I lager" på Dustin, men det gör det tydligen inte. Det är nog som du säger.

Nåja, några tips på andra smartphones med WM, i väntan på 8020?

Edit: i-mate SP3i verkar vara exakt samma telefon, kanske går det att få tag på under det namnet istället. Men finns det verkligen inte mer pålitliga märken som gör smartphones med WM?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är jag för lat för att söka efter recensioner, men det kan vara bra att veta att telefonen säljs under olika namn. En utav de mer populära namnen är "I-mate SP3i Smartphone". Eftersom enheten har funnits ett tag i Jänkarland, så borde du inte ha några problem att söka efter recensioner på den. Finns förövrigt att köpa redan idag via www.expansys.se.

Dock undrar jag, varför skaffa sig en smartphone och inte en fullfjädrad PocketPC som tex Qtek S100? Förvisso är den mer handator än telefon, men det är inte många kronor som skiljer dem åt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill ha en smartphone istället för en handdator är helt enkelt storleken. En handdator är helt enkelt för stor för att slinka ner i fickan, villket naturligtvis är väldigt viktigt. Jag har ägt en PocketPC en längre tid nu, och vet att portabiliteten ändå blir lidande, i alla fall för min del.

Dessutom är det i princip bara skärmstorleken som skilljer dessa två. Nåja, i princip. Många program fungerar på båda platformarna, och i annat fall finns de nästan alltid en motsvarandeversion till smartphone, då ju platformarna nästan är identiska.

Jag har börjat kika på Qtek 8010, aka Orange SPV C500, som har fått riktigt bra recensioner. Storleksmässigt känns den attraktiv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan billigt, kör den på Ebay ifrån Tyskland / UK.
Fick min Sony Ericsson p910 för ca 2 tusenlappar mindre än Sverigepriserna.

Permalänk
Medlem

Med "Dyr historia" menade jag altså att jag just hade köpt en dyr mobil, och att jag kommer att förlora mycket vid bytet.

Men naturligtvis vill jag ju komma undan så billigt som möjligt på den nya nallen också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så du tycker att S100 är för stor?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag har inte hållit i den, men vad jag ser på bilderna och måtten, så verkar den för stor. Dessutom är det inte direkt vacker. Inte för att någon a Qtek-enheterna ser bra ut, men allt är ju relativt.

Har du kännt på den?

Edit; En review på "8010" på CNET;
http://reviews.cnet.com/Audiovox_SMT5600/4505-6452_7-31138516...

De är riktigt positiva till den.

"But after spending some serious time with this Windows Mobile 2003 smart phone, we're terribly impressed. Not only is the GSM SMT5600 a great PDA, but it's also a great cell phone and multimedia device."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har inte hållit i den, men vad jag ser på bilderna och måtten, så verkar den för stor. Dessutom är det inte direkt vacker. Inte för att någon a Qtek-enheterna ser bra ut, men allt är ju relativt.

Har du kännt på den?

Både jag och min farsa har varsin enhet och vi är grymt nöjda. Den är helt klart i i godkänd telefonstorlek. Den är dock, som du säger, ful, men då jag inte direkt flashar runt med min telefon som en modeacessoar hängandes runt halsen, så den duger för mig. Jag kan ifall det finns något intresse flasha upp lite bilder på den i förhållande till lite olika leksaker så du får en lite bättre bild över enheten. Skulle jag suttit i valet mellan 8020 och S100, så hade jag tagit S100 direkt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Du får mer än gärna slänga upp några bilder på den, exempelvis liggandes i handen, det vore intressant att se, men jag tror ändå inte att den passar mig. En nackdel (för mig) är att man måste ta fram pennan för att slå ett nummer, dels att det överhuvudtaget innebär en lös del. Att peka direkt på skärmen är inget alternativ, anser jag.

Personligen anser jag att design hör ihop. Även fast jag inte kommer att bära telefonen runt halsen så tycker jag att man kan ställa krav på utseendet. Det är naturligtvis ingen avgörande faktor, men naturligtvis föredrar jag att hålla en snygg enhet i handen, än en ful.

8020 är ganska stilren, faktiskt.

Edit: Det låter nu nästan som att jag har någonting emot pda-konceptet, villket jag naturligtvis inte har. Är en pda-ägare sedan ett par år tillbaka, och älskar inmatningsmetoderna med touchscreen, men det är inget jag vill stoppa ner i fickan innan jag sticker ut för att fiska, eller liknande.

Visa signatur
Permalänk

Har en 8010 nu, och är helnöjd!
8010/8020 är ju perfekta som telefoner, kan allt man saknat när man haft "vanliga" mobiler.

Har aldrig hållit i en S100, har inte tänkt tanken på en sån heller. Har en iPaq 4150 om jag vill leka med penna.
Dock orkar jag nästan aldrig släpa med den nu när jag har allt med mig i mobilen.

Visa signatur

Vafan var det för fel på min gamla signatur...

Permalänk
Medlem

S100 är kanske liiite för stor för att gå ner i dom minsta byxorna... men den är ju inte alls så stor som en handdator iaf..

Kan bra mycket skoj med...
Jag är helt nöjd med min iaf.

Permalänk
Medlem

Re: Byte till smartphone - Dyr historia =(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Dessutom är programutbudet enorm till Windows Mobile, så någon tvekan om operativsystem är det inte.

Programutbudet till marknadsledaren Symbian är ju inte direkt mindre än till pocket Win Mob. Linux mobiler lär ju också ha tillgång en hel del program, så oberoende av vilken smartphone du väljer så blir man ju inte direkt programlös.

Att du vill kunna köra dina egna program kan jag och förstår gör Win mob till förstahandsval

Permalänk
Medlem

Nej, alla de stora platformarna har stora utbud av program, det var just det jag syftade på. Och eftersom jag är van vid WM, utvecklar till den, samt att den har ett stort programutbud, så känns det ganska logiskt. WM är dessutom den mest avancerade platformen (om man kollar till Palm och Symbian, Linux har jag faktiskt ingen koll på här), så för mig är det givet.

Edit: craftsman, vad sägs om några (egentagna) bilder?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har själv en 8010 och den är jag ganska nöjd med. Tycker att 8020 verkar rätt lik 8010 vet inte riktigt vad det är för skillnader men jag tycker att du ska köpa 8020 för dom har nog förbättrat lite små grejer på den.

Permalänk
Medlem

Man kan slå telefon nummer på s100 med fingrarna. man behöver inte använda pennan eftersom sifferknapparna är såpass stora. Den får dessutom plats i jeansfickan utan problem. Jag äger dock en s100 så jag är partiskt...

s100 är ungefär lika stor som en nokia 6630, men jag tror den är mindra än p900. Gå förbi en butik där de har den och känn på den innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Man kan slå telefon nummer på s100 med fingrarna. man behöver inte använda pennan eftersom sifferknapparna är såpass stora.

Jag får kväljningar när jag råkar ta på displayen på min nuvarande skärm, så det är som jag skrev tidigare inget alternativ.

Men jag har säkert fått för mig att den är större än den egentligen är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag får kväljningar när jag råkar ta på displayen på min nuvarande skärm, så det är som jag skrev tidigare inget alternativ.

Men jag har säkert fått för mig att den är större än den egentligen är.

Att peta på skärmen med fingrarna är ingen större höjdare. Fettet lägger sig omkring kanterna för att eventuellt dras ner i den glipa som finns för att senare förstöra hela enheten. Löses förvisso med ett skärmskydd. Ett annat alternativ är att använda Microsofts Röstryrningsmjukvara. Riktigt grymt då den inte behöver läras in utan fungerar direkt. Tyvärr så sket det sig med bilderna, min ärade syster har slarvat bort sladden och kortläsaren är även den mystiskt försvunnen. Får se om jag hittar en Smartmedialäsare någonstans.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Ok, synd. Dyger sladden upp så ladda gärna upp ett par.

Men jag är verkligen kluven. Är väldigt nöjd med min D500, som jag dessutom också tycker är väldigt vacker, men jag önskar lite mer funktionalitet som en vanlig mobiltelefon inte kan erbjuda. Jag gruvar mig dessutom för att lägga ut så mycket pengar på en produkt från Qtek (som de dessutom inte har utvecklat själva). Inget ont om Qtek, men jag skulle föredra ett mer väletablerat märke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ok, synd. Dyger sladden upp så ladda gärna upp ett par.

Men jag är verkligen kluven. Är väldigt nöjd med min D500, som jag dessutom också tycker är väldigt vacker, men jag önskar lite mer funktionalitet som en vanlig mobiltelefon inte kan erbjuda. Jag gruvar mig dessutom för att lägga ut så mycket pengar på en produkt från Qtek (som de dessutom inte har utvecklat själva). Inget ont om Qtek, men jag skulle föredra ett mer väletablerat märke.

Du har ju alltid andra telefoner som P900, AXXXX och Nokias Symbian telefoner. Men eftersom de inte har WM, så går de bort direkt. Qtek är förövrigt inte ensamma om att köpa in telefonerna och sätta sitt namn på dem. De utvecklas utav en thailändskt bolag vid namn HTC för att sedan säljas till Qtek, I-Jam, Orange och en drös andra. Du är tyvärr rätt så körd på den fronten, Smartphones med WM är inget man ser varje dag och eftersom de är inriktade på en såpass liten användargrupp så är det inte så många "Vanliga" tillverkare som lägger ner tid på det. Men vad är det som du saknar på D500? Den klarar ju av Kalender och Mail, så den har ju de grundläggande delarna som man behöver.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Liten användargrupp tror jag inte, de vänder sig ju till en lika stor användargrupp som Symbian-telefoner, t.ex, saken är ju bara den att det är en ny platform.
Jag är lite orolig för byggkvaliteten. Har läst på flera ställen att färgen lätt slits på knapparna och sådana saker. Ändå får ju telefonerna (lär 8010) väldigt bra kritik, alla som testar den verkar falla för den direkt.

Det jag främst saknar på D500 är avsaknaden av möjligheten att köra tredjepartsprogram. Visst finns det J2ME, men det håller inte. Utbudet är litet, allt kostar, och i ärlighetens namn, det finns inga bra program. Jag har letat överallt efter en solid ebook-läsare, utan att hitta något. Där har vi också en anledning, jag kan varken öppna textfiler, html-dokument eller pdf-filer på den.

Kalendern är väldigt bra för att tillhöra en telefon, men inlägg du gör visas inte på "skrivbordet", villket är väldigt dåligt. Lägger jag upp ett möte, och vill bli påmind om det, måste jag altså ständigt gå in i kalendern och kika. Visst kan jag ställa in så att den larmar en viss tid innan, men det är inte det jag är ute efter.
Sådana småsaker vill jag kunna råda bot på, och med en smartphone kan jag ju det. Finns det inte färdigt i operativet så kan jag skriva eller ladda ner ett program för det.

Som telefon är D500 riktigt bra, men jag är tydligen ute efter en handdator. Och en mobil. I ett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har inte hållit i den, men vad jag ser på bilderna och måtten, så verkar den för stor. Dessutom är det inte direkt vacker. Inte för att någon a Qtek-enheterna ser bra ut, men allt är ju relativt.

Har du kännt på den?

Edit; En review på "8010" på CNET;
http://reviews.cnet.com/Audiovox_SMT5600/4505-6452_7-31138516...

De är riktigt positiva till den.

"But after spending some serious time with this Windows Mobile 2003 smart phone, we're terribly impressed. Not only is the GSM SMT5600 a great PDA, but it's also a great cell phone and multimedia device."

Kompisen köpte en s100 och jag har lekt väldigt mycket med den sen dess. Du behöver inte oroa dig för att den är för stor, det lovar jag dig. Vet visserligen inte hur tighta läderbyxor osv mm etc du använder osv men tänk dig en av "delarna" på en z1010 så har du den. Gå in i närmsta teliabutik och känn lite på den, hade den inte varit så dyr hade jag suttit med en likadan nu. Kan dock förstå att vissa inte gillar den pga att det inte finns knappar på samma sätt som i en vanlig telefon. Jag ser det dock inte som ett problem å man lätt kan nå kalender och ringa med knapparna som finns där och dessutom kan man slå nummret lätt med fingrarna direkt på skärmen.

Känner mig lite som en säljare nu men om det är handdator-funktionalitet med inbyggt telefon du letar efter så finns det ju inget annat val, iaf i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Liten användargrupp tror jag inte, de vänder sig ju till en lika stor användargrupp som Symbian-telefoner, t.ex, saken är ju bara den att det är en ny platform.
Jag är lite orolig för byggkvaliteten. Har läst på flera ställen att färgen lätt slits på knapparna och sådana saker. Ändå får ju telefonerna (lär 8010) väldigt bra kritik, alla som testar den verkar falla för den direkt.

Det jag främst saknar på D500 är avsaknaden av möjligheten att köra tredjepartsprogram. Visst finns det J2ME, men det håller inte. Utbudet är litet, allt kostar, och i ärlighetens namn, det finns inga bra program. Jag har letat överallt efter en solid ebook-läsare, utan att hitta något. Där har vi också en anledning, jag kan varken öppna textfiler, html-dokument eller pdf-filer på den.

Kalendern är väldigt bra för att tillhöra en telefon, men inlägg du gör visas inte på "skrivbordet", villket är väldigt dåligt. Lägger jag upp ett möte, och vill bli påmind om det, måste jag altså ständigt gå in i kalendern och kika. Visst kan jag ställa in så att den larmar en viss tid innan, men det är inte det jag är ute efter.
Sådana småsaker vill jag kunna råda bot på, och med en smartphone kan jag ju det. Finns det inte färdigt i operativet så kan jag skriva eller ladda ner ett program för det.

Som telefon är D500 riktigt bra, men jag är tydligen ute efter en handdator. Och en mobil. I ett.

Det låter som om du gjorde ett helt fel köp ifrån första början. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Om vi går in på den biten att editera textdokument, läsa PDF filer och se websidor så är alltid en större skärm att föredra. Nog för att 80xx har en stor skärm för att vara en telefon, men S100 har en större.

Angående byggkvalitén så vet jag inte om du syftade på någon speciell modell eller Qtek i allmänhet. Det jag dock kan säga är att de Qtek produkter jag har testat samt använt har en gedigen känsla och inget knakande eller dylikt. De enda problem jag har upplevt är mjukvarumässiga och de är oftast lösta inom en rimlig tidrsam. Tyvärr så har jag inte testat några telefoner liknande 8010 så dem kan jag inte kommentera på. Recensenterna har dock inte nämnt några sådana problem, iallafall inte på det som jag skumläste igenom.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storföretagaren
Jo du ville köra WM. Men vad tycker du om SonyEricsson P910i?
Den saknar dock 3G, annars hade jag för länge sedan... =(

P910 går bort dels för att det är en Symbian-lur, dels för att den är obskyrt dyr. Annat än det så faller den mig i smaken. 3G är helt ointressant för min del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Om vi går in på den biten att editera textdokument, läsa PDF filer och se websidor så är alltid en större skärm att föredra. Nog för att 80xx har en stor skärm för att vara en telefon, men S100 har en större. ;)]

Större skärm medför en större enhet. Jag ser 80xx som en kompromiss, helt enkelt. Jag är inte så mycket ute efter att editera som att viewa, och skärmen på 80xx-serien känns ganska duglig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Angående byggkvalitén så vet jag inte om du syftade på någon speciell modell eller Qtek i allmänhet.

Jag har läst just att färgen flagnar både om Audiovox GSM SMT5600 och I-mate SP3i. Men som sagt, jag har ännu inte hållit i någon Qtek-(eller vad nu tillverkaren heter)-produkt, så jag kan bara gå på det jag läser, villket är synd.

Jag låter säkert lite besatt av storleken, men jag försöker tänka praktiskt. Av erfarenhet så _vet_ jag att en handdator inte fungerar för mig

Motorola ska ha ett par smartphones med WM, dessa måste jag kolla upp. Denna ser väldigt läcker ut;
http://www.3g.co.uk/PR/Sept2003/5838.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

8220: 107.54mm(L) x 46.2mm(W) x 17.5mm(T)

S100: 108 mm(L) x 58 mm(W) x 18.1 mm(T)

är väll bara på bredden som den är märkbart större än 8220

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Så stor var faktiskt inte skillnaden, nej, men S100 blir det nog inte pg.a. andra, ovannämda saker.

Jag vet inte, inte blir man klokare av att läsa på en massa om det här.

Visa signatur
Permalänk

med risk för att verka tjatig... men, s100 är ju som ett underbart kinderägg i aluminium... tre överaskningar i en... telefon, pda och mp3-spelare

s100 är helt i metall förutom batteriluckan, det enda som skulle kunna flaga är väl loggan då, men det har inte min gjort än och gör den det så tar jag bort den helt ... storleken är verkligen inget problem, den känns mycket smidig och den ersätter faktiskt 3 enheter i mitt liv iaf. dessutom funkar tomtom bra på den vilket gör att jag hittar hem å sånt.

Permalänk
Medlem

Jag satt och valde mellan Qtek 8010 och S100 i höstas, och kom fram till att jag var mer ute efter en telefon med några handdatormöjligheter än en fullfjädrad handdator med telefonifunktionalitet, så det blev en 8010.

Känner man att man inte har något behov utav att mata in saker med en stylus-penna på sin handdator så funkar 8010 mycket bra (matar in möten, kalendersaker etc med T9, funkar minst lika bra som med pennan IMHO).

Dock kör S100 med PocketPC medan 8010 kör med Windows Mobile 2003 Smartphone Edition. Finns (vad jag har sett) en hel del mer program än så långe till PocketPC.

Skillanden mellan 8020 och 8010 är skalet och styrpinnen. 8020 har en rund liten joystick medan 8010 har en.. tja, vad ska man kalla det.. 4-vägs knapp med tryckfunktion?

För övrigt är jag grymt nöjd med min 8010, synkningen med Outlook är klockren. Enda jag saknade var synkningen med 'Anteckningar', detta löstes dock med 3:e parts programvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der_keiser
s100 är helt i metall förutom batteriluckan, det enda som skulle kunna flaga är väl loggan då, men det har inte min gjort än och gör den det så tar jag bort den helt ... storleken är verkligen inget problem, den känns mycket smidig och den ersätter faktiskt 3 enheter i mitt liv iaf. dessutom funkar tomtom bra på den vilket gör att jag hittar hem å sånt.

Kan du i inte få upp några bilder på den när du håller i den, och kanske på displayen när "nummertangenterna" syns.
Det är verkligen svårt att få tag på bilder på den, så att man kan få en hum om storleken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av l2obban
Dock kör S100 med PocketPC medan 8010 kör med Windows Mobile 2003 Smartphone Edition. Finns (vad jag har sett) en hel del mer program än så långe till PocketPC.

De flesta PocketPC-program går ju att köra på Windows Mobile 2003 Smartphone Edition, så det är inga problem.

Hur länge har du ägt telefonen? Har du upplevt några kvalitets-"issues"?

Visa signatur