Permalänk

VF700 och ett 6800 ultra - varmt!

GPU: 6800 Ultra

Jaha.. Jag tröttnade på OEM-kylningens oväsen.
Installerade Zalmans VF700 nyss. Gjorde lite tester.

Tyvärr har jag inga värden med OEM-fläkten.

Loopat 3dMark05 i en halvtimme nu (endast scen 1). GPUn låg på 86 grader!! Min första tanke var att jag monterat fel eller smetat ut pastan fel, gjorde om allt (det såg f.ö bra ut ang. pastan) och testade igen. Samma resultat (Erfarenhet med burkar är lång så det är inge noob-fel hehe).

Fläkten går på 5V nu. Det är ingen skillnad om jag kör den på 12V. Kan detta vara en ledtråd till nått?

Det är genomblås i lådan med fläktar och så. Ambient-tempen i chassit är cirka 38 grader.

Jag har en Reserator som tar hand om CPUn så där alstras ingen värme alls nu.

Tips, åsikter och idéer mottages gärna!

Nu vet jag att ett Ultra blir snuskigt varmt - enligt andra betydligt varmare än ett GT. Är det någon som sitter på ett Ultra och en VF700? Vad är det för temp på det under load? Och chassitemp?

86 grader kanske inte är så farligt heller å andra sidan? Drivrutinerna som är default aktiverar VPU Recover först vid 135 grader (!).

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog helt normalt.

Med min OEM-kylare på leadteks 6600GT kommer jag upp i nånstans runt 75-80 grader efter någon timmes HL2-spelande.

6800-ultra är väl bland det hetaste kortet som finns just nu?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylpasta? Har du applicerat den rätt?
Köp en tub arctic silver 5 och försök igen

Permalänk
Medlem

När jag petade dit min vf700 så glömmde jag två av gummiringarna på ena sidan. Du kanske gjort samma sak?

Visa signatur

A64 winchester 3000@250*9=2250 1:1 minnen. 2*512 corsair 3200XL. Msi k8n neo4 mb. Radeon x700pro 467-448

Permalänk

Bra idéer där. Ska kolla upp gummiringarna.

Använde pastan som följde med. Och den är rätt applicerad.

Ska dock tjacka artic silver o terra sen.

Tackar!

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.