Är det värt att satsa på följande dator...?

Permalänk

Är det värt att satsa på följande dator...?

Hej,

En polare har fått ett nytt hempc erbjudande via arbetet och frågade mig vad jag tycker. Först såg det bra ut men när 64-bitars windows står bakom dörren så känns det inte bra.. Han ska ju ha datorn i 3 år framöver och då måste väl 32 bitar vara rätt så "outdated". Under denna tid kommer datorn ej att uppgraderas!. Datorn kommer att användas främst för spel.
Vad tycker ni - Skall han slå till?

Kabinett: Midi Tower
• Moderkort: MB ATX I G P4/CelD 775 PCIe Intel 915P, Silent Fan, FSB800, Dual DDR400 (3 GB), USB, 1394, SATA RAID, HD Audio 7.1
• Processor: P4 560J 3.6 HT 800 1M 775
• Internminne: 1024 MB PC3200 (2 x 512MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)
• Hårddisk: 500GB SATA/7200rpm 8MB cache (2x250GB)
• Grafik: VGA ATI X850XT 256M/0M PCIe VIVO 2xDVI
• TV-Tuner: TV Tuner analog-digital DVB-T PAL
ink. fjärrkontroll för Pinnacle Media Center eller Win MCE 2005
• Ljud: PCI - CREATIVE Soundblaster AUDIGY 2 ZS PLATINUM
(PCI ljudkort plus Frontmodul med fjärrkontroll)
• Nätverkstöd: 10/100 MBit/sek (integrerat på moderkortet)
+ Trådlöst WLAN 54MBit/s (integrerat i PC:n via PCI, 802.11b/g)
• Modem: PCI, V.92 56k, Data/Fax
• Optisk enhet 1: 16x Multi-format

Permalänk
Medlem

Pris?

Rent allmänt bör man undvika P4...

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du anämner att datorn skall användas mestadels för spel så jag jag rekomendera att du tar en AMD prosessor istället.

Permalänk
Medlem

det är nog bättre om han köper en dator privat,, ahn kan juh kolla om företaget han jobbar för kan betala en % summa..

Visa signatur

"jag e en fatti bonndräng men jag sjunger ändå"

Permalänk

Tack för svaren... I detta fall blir det antingen eller... AMD finns, tyvärr, inte som ett val..

Datorn kostar: 293:- Nettokostnad per månad.

/Micke

Permalänk
Medlem

Då är det ett bra köp över 3 år....

Totalkostnad: 10600 för allt det där är prisvärt!

Permalänk

Jo, det stämmer.. 10600 är ett bra pris .. Denna dator ska ju användas i 3 år framöver .. är det någon som har koll på när spelindustrin kommer att gå över till 64 bitar?

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belgarn
det är nog bättre om han köper en dator privat,, ahn kan juh kolla om företaget han jobbar för kan betala en % summa..

Det är aldrig bättre att köpa privat. Fattar inte varför man uttalar sig när man inte vet bättre! Gång på gång så finns det förståsigpåare som inte begriper vitsen med hempc och dess fördelar. Specielt lönsamt blir det ju om man tjänar mycket.
Pensionen och sjuklönen påverkas så lite så att det är knappt värt att nämna. Det finns i princip bara fördelar. En nackdel är ju förstås att man oftast inte kan välja exakt vad man vill ha men det uppvägs oftast av att det är värstingprylar till oslagbara priser. Att datorn inte är värd så mycket om tre år spelar väl ingen roll det är ju inte en privatköpt heller.

Permalänk

Värdet med datorn har inget att göra med min frågeställning utan - Är det värt att i dagens läge satsa på ett 32 bitar system då 64 bitars windows står bakom dörren speciellt då man blir låst i 36 månader med den....

/Mikael

Permalänk

Ja, lätt värt. Bara vad jag tror, vet inte säkert, men 32 bitar lär hänga kvar ett bra tag framöver.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som ett bra erbjudande!

För egen del har jag ägt både AMD och Intel, det har alltid funkat bra med båda för spel. Just nu har jag Intel och det funkar alldeles utmärkt.

När det gäller 32 bitars så kommer det att funka utmärkt i åtminstone de 3 år avtalet löper. För det första så dröjer det ett litet tag innan 64 bitars ens kommer ut på marknanden och sen kommer det att dröja ett tag till innan man kan börja utnyttja det fullt ut.

Det kommer ju även att vara bakåtkompatibelt, så skillnaden blir nog försumbar för normalanvändaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaptainMike
Värdet med datorn har inget att göra med min frågeställning utan - Är det värt att i dagens läge satsa på ett 32 bitar system då 64 bitars windows står bakom dörren speciellt då man blir låst i 36 månader med den....

/Mikael

32-bitars program/spel lär finnas många år framöver och troligtvis ha överhanden närmsta 3-åren.
För ingen tror väl i sin vildaste fantasi att alla kommer skrota sina datorer och köpa nya?

Permalänk

Tack för allas synpunkter......Det kommer att bli ett köp....

/Mikael

Permalänk
Medlem

JA, vi köpte en dator på samma sätt för några år sedan, prestandan var så hög att den höll sig ända fram till slutdatumet i spel