XFX GF 6800Ultra fläktproblem

Permalänk
Medlem

XFX GF 6800Ultra fläktproblem

Jag kör på nvidias senaste drivers, dessa gör att fläkten trappas ner när den laddar drivrutinen.
Tänkte först inte mer på det, utan mer vad skönt det var att slippa ljudet.
Men efter testat lite avancerade spel, som nu sist farcry.
Efter kanske 20 min lir, så börjar det kännas mer o mer ostabilt, små små hack känns det som, som dyker upp stundtals.
Jag går ut och kollar tempen genom nvidias vanliga program.
Då ligger det uppemot 60 grader, i vanlig load ligger det runt 49-50.
Jag låter det svalna av lite, och går in igen. Då funkar det prima. Finns enligt mig två saker som kan vara boven, för varmt eller strömmen som inte räcker till. (550w tysk )
Ska kolla så jag kör molex kontakterna ensam till grafikkortet.
Strömsladden är delad till 2 st molex, dock med 3 pins i.
jag har väl gjort rätt genom att koppla dessa till nätagget?
Finns ju en strömkontakt på moderkortet med (ez plugg?)

Men iaf så vill jag veta hur man fixar så att fläkten körs på full hastighet?,
Har kollat på skivan, där fanns nått program om overklocking bara, inget direkt om temperatur.
Har också tankat hem senaste rivatuner, som jag aldrig använt innan.
Där står följande: Rivatuner 2.0 rc15.14 fan, samt fan current device…
Men som sagt ingen aning hur jag ska göra
Någon ?

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag upplever samma saker som dig.
Typ när man startar ett spel så är det Ok, och tempen i idle ligger ca:52.
När man spelar så känns det precis som du beskrev ovan lite laggigt.
När jag går ut ur spelet och kolla tempen så ligger den nära 60c, ifs så är det inga höga temps.
Jag har haft mitt kort några månader och har upplevt det hela tiden.
Pga det så har jag ominstallerat systemet 2 ggr och provat alla möjliga drivrutiner men nepp det hjälper inte .
Har tom funderar att gå tillbaka till säljaren i tro att det är ett hårdvaru problem, och det kommer jag att göra.
Det känns som att drivrutinernan inte alls är bra för 6800 korten iaf för GT och Ultra.
Bytte från ett underbart kort GF4 Ti 4400 och måste säga att jag ångrar köpet.
Har varit irriterad på det kortet sen jag köte det, och det blev inte bättre med nyare drivrutiner.
När man testar kortet så är allt ok. 3D mark 01/03/05, men när man spelar så upplever jag lagg/fps drop.
Finns en sista utgång är att ta bort flänsarna och sätta på AS5 kylpasta men det vill inte jag göra under garantitiden.
Kör föröverigt med en Antec 550w så det skall inte vara probs.

Hoppas nån har en ide hur man löser det.

Permalänk

Mitt Ultra drar upp i 80 grader under load. Det funkar hur bra som helst dock. Har inget speciellt agg.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Vafan så här får det fan inte va! då får vi fan ta och kontakta återförsäljaren, köpte mitt från komplett.
Men ska in i burken och kolla lite nu, om det nu är värmen som spökar, så måste det ju gå att fixa så man kör fläkten på full hastighet?...
Annars får det bli att testa med bordsfläkten.
Jag skickar ett pm till dig, det här ska vi fixa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerial
Vafan så här får det fan inte va! då får vi fan ta och kontakta återförsäljaren, köpte mitt från komplett.
Men ska in i burken och kolla lite nu, om det nu är värmen som spökar, så måste det ju gå att fixa så man kör fläkten på full hastighet?...
Annars får det bli att testa med bordsfläkten.
Jag skickar ett pm till dig, det här ska vi fixa!

Håller med dig. Jag gick tom ut på Leadteks hemsida och laddade ner den senaste biosen till mitt GK. Nope det samma sak.

P.M-a mig gärna om du kommer på nåt.
Tack.

Permalänk
Medlem

Mitt Ultra blir ca 75 grader med fläktarna på minimum i 2D-läge sen ca 85 grader med fläktarna i full-load i 3D-läge. Har 3 120mm fläktar men dock 6 st diskar och en fin processor som utgör lite värme men jag har beställt en Zalman-fläkt till grafik-kortet nu så får se om det ordnar till sig.....

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

var precis lika dant med mitt 6800le innan jag köppte ati x800xt pe. Men det blir ostabilt i längden för mig med me mitt nya kort första 20 min 110 fps tex efter 20 min till 80 fps, sen stannar den där sjukt skummt. Tror i mitt fall att det är mitt nätagg 450watt CE märkt från DATAPRINCE :S hahhahah. blir nytt nu i slutet av månaden

Visa signatur

amd64 3000+ @ 2000mhz,socket 939 MSI K8T NEO2, Radeon x800xt PE Powercolor 256 vivo Idle 35c~, 2x 512 DDR kingston 400mhz (Dualchannel), maxtor 80GB 7200rpm, Nec duallayer DVD-RW CPU- idle: 35 ~ cpu full: 51 ~ . 3dmark 05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=653428 NY: 61103dmarks

Permalänk
Medlem

Satte mina 2 strömkontakter från grafikkortet i var och en från nätagget, och helt ensamma dessutom. Nu fungerar det mycket bättre, inte alls dem där återkommande småhacken tillkommer ngt mer.
Tempen är densamma. Märkte förrästen att fläkten går för fulla muggar, konstigt att det låter mer när den inte gör det.
Nu kör jag 3 diskar och en dvd från en och samma strömkontakt hehe
men som sagt de fungerar bättre