XHTML: Få bakgrundsbilden över hela sidan?

Permalänk

XHTML: Få bakgrundsbilden över hela sidan?

Tjena

Har ett litet problem, när jag sätter background-image på min <body>-tag så vill den sig inte riktigt. Ni kan se för er själva här:

http://www.grendosa.com/temp/dfgsdfsd/index.xhtml

Som ni ser så blir bakgrunden bara en vis bit, altså där det finns innehåll. Jag vill att bakgrunden ska visas över hela sidan, även där det inte finns något innehåll.

Har fått det att funka förut, men verkar som att det har att göra med filen heter xhtml (konstigt nog). Filen måste dock heta detta, då det inte fungerar som det ska när jag använder den i min XUL-applikation.

Så gör jag något fel, eller går det att komma runt det?
Här är css-filen: http://www.grendosa.com/temp/dfgsdfsd/docs.css

Permalänk
Medlem

går det inte bara att sätt bg:n på html då istället för body?
alt sätta body's height till 100%.

Permalänk

"height: 100%" fungerar inte i xhtml, och att sätta bakgrunden direkt i taggen är samma sak som att sätta den i css-filen.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte height 100%? Finner jag faktiskt svårt att tro. släng in den i en div, placerade den med z-index: -1; och sätt height:100% på bilden.

Permalänk

Micket: Vadå svårt att tro? Testade det ju precis själv... Det där med z-index känns väldigt mycket som fusk, man tycker det borde fungera ändå. Får bli en sista utväg. Frågan är varför det fungerar om man kör med .html, och inte när man kör med .xhtml...

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det brukar fungera om man sätter height till 100% på både body och html.

Permalänk
Medlem

byt ut

background-image: url(data/layout/background.png); background-attachment: fixed;

mot

background: #fff url('data/layout/background.png');

Så får du bakgrunden att köra en repeat över hela skärmen.

Permalänk

Locke: Tack, men fungerade icke.

wIKLy: Också där, fortfarande samma problem.

Problemet är alltså att bakgrunden inte visar sig över hela sidan, utan endast där det finns innehåll. Har aldrig stött på något liknande förut..

Permalänk
Medlem

Det fungerar här hemma. Bara släng in

html, body { height:100% }

Edit: Personligen hade jag gillat en background-repeat: repeat-x samt en fullständig vit fadeout på bilden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Det fungerar här hemma. Bara släng in

html, body { height:100% }

Vad sjutton?... Tusen tack, det fungerade! Testade sätta height direkt i <html>-taggen, som inte verkade fungera? Hur som helst, tack som fan, har irriterat mig hela dagen.

Permalänk
Medlem

<html style="height: 100%">
Borde gå att sätta den direkt i html taggen så där med. Hur fick du det att inte fungera?