Permalänk
Medlem

Boxer in i datorn

Om man vill kunna se Boxer på datorn.
Vad behöver man då för program till datorn?

Har tänkt mig gå ut från boxer scarten in i grafikkortet (S-VHS in).
Hur går jag vidare för att få TV-bild på monitorn??

Grafikkort: Asus 9600xt AIW utan tuner.

Visa signatur

TheLV

Permalänk
Medlem

använd video ut på boxern och en konverter till s-video.. Kanske..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
använd video ut på boxern och en konverter till s-video.. Kanske..

Japp det funkar.

Ett TV-kort med s-video ingång behövs, eller ett grafikkort med VIVO.

Sen är det bara att köpa en scart-adapter som kan växlas mellan in/ut och koppla s-video kabel från den till TV-kortet, och ljudkabel från scart-adaptern till ljudkortets line-in.

Det bästa programmet om du har ett analogt TV-kort är http://www.dscaler.org

Kan vara lite trixigt för nybörjare men när man kan det är det ett mycket bra program. Bättre än det skräp som följer med TV-korten.

Jag körde så ett bra tag, men tröttnade på att inspelning är så jobbigt med tanke på analog överföring. Blev aldrig riktigt bra.

Nu kör jag med digitalt TV-kort istället, Twinhan Ter-CI med plats för CA-modul (kortläsare). Ser alla mina boxerkanaler i datorn utan glitch, och inspelning är svinenkelt med MyTheatre, http://www.dvbcore.com . Kvaliteten på inspelningarna blir exakt samma som på utsändningen, eftersom det kopieras till disken utan omkomprimering. Med andra ord bättre bild än med en stationär inspelningsbar DVD t ex.

Spelade in "Hipp Hipp Paw Rihk-titt" och brände ut på DVD, sen kan man se det på projektorn i vardagsrummet

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk

AGV:

Jag ska bygga en HTPC nu och skall införeskaffa Boxer abonnemang (Har Canal Digital nu)
Kan man helt slippa digitalboxen och enbart köra på Twinhan kortet? Får man med en fjärrkontroll?

All hjälp uppskattas, blir ju en del pengar att hosta upp och vill göra rätt från början...

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

du har inte lust att skicka över den filmen till mig eller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Japp det funkar.

Ett TV-kort med s-video ingång behövs, eller ett grafikkort med VIVO.

Sen är det bara att köpa en scart-adapter som kan växlas mellan in/ut och koppla s-video kabel från den till TV-kortet, och ljudkabel från scart-adaptern till ljudkortets line-in.

Det bästa programmet om du har ett analogt TV-kort är http://www.dscaler.org

Kan vara lite trixigt för nybörjare men när man kan det är det ett mycket bra program. Bättre än det skräp som följer med TV-korten.

Jag körde så ett bra tag, men tröttnade på att inspelning är så jobbigt med tanke på analog överföring. Blev aldrig riktigt bra.

Nu kör jag med digitalt TV-kort istället, Twinhan Ter-CI med plats för CA-modul (kortläsare). Ser alla mina boxerkanaler i datorn utan glitch, och inspelning är svinenkelt med MyTheatre, http://www.dvbcore.com . Kvaliteten på inspelningarna blir exakt samma som på utsändningen, eftersom det kopieras till disken utan omkomprimering. Med andra ord bättre bild än med en stationär inspelningsbar DVD t ex.

Spelade in "Hipp Hipp Paw Rihk-titt" och brände ut på DVD, sen kan man se det på projektorn i vardagsrummet

Tack för hjälpen. Jag har idag ett ATI 9600XT vivo kort. Det jag inte riktigt förstår är vilket program som ska känna av signalen in i datorn (S-VHS in via vivo) från boxern.

Visa signatur

TheLV

Permalänk

dscaler bör väl känna av signalen. testa med det.

Permalänk
Medlem

-=AgV=-: Vad har du skaffat för CA modul? Det där kortet har jag också tittat på men inte vågat köpa änsålänge... Är det snabbt på att byta kanaler med eller?

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripleyonline
dscaler bör väl känna av signalen. testa med det.

Tack

Ska testa Dscaler. fick för mig att det bara var för analogt.

Det kortet -=AgV=- nämner Twinhan Ter-CI verkar vara kanon men svårt att få tag på.
Frågan är ju som sagt vad det ska vara för modul i för att det ska fungera med boxer.

Visa signatur

TheLV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
-=AgV=-: Vad har du skaffat för CA modul? Det där kortet har jag också tittat på men inte vågat köpa änsålänge... Är det snabbt på att byta kanaler med eller?

Jag kör med SCM-modulen, den billigaste. Funkar bra i programmet MyTheatre efter lite trixande med inställningarna. Kolla bara så att hårdvaru- och mjukvaruversion stämmer med det som står på Boxers hemsida.

Twinhans egen mjukvara är inte mycket att ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massemannen
Kan man helt slippa digitalboxen och enbart köra på Twinhan kortet? Får man med en fjärrkontroll?

Du behöver bara kortet och CA-modul (och en dator ). Fjärrkontroll följer med. Var däremot beredd på att det tar ett tag att få igång allting. Signal Watchdog måste stängas av i MyTheatre t ex, annars glitchar bilden ibland.

Om du vill göra det enkelt, med tanke på att du ska köra HTPC, så ta en titt på Welton Ways paket, med twinhankortet:

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e807334...

Glöm inte att köpa en CA-modul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLV
Det jag inte riktigt förstår är vilket program som ska känna av signalen in i datorn (S-VHS in via vivo) från boxern.

Om du kör analogt in så testa Directshow-läget i Dscaler, det ska funka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ojkroken
du har inte lust att skicka över den filmen till mig eller

"Hipp Hipp" är på 3,9GB

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk

Hrmmm verkar intressant... Tack för tips

Visa signatur

+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Jo då Dscaler fungerar. Än så länge har jag bara svartvit bild men det är ändå ett steg i rätt riktning. Är det någon som vet vad svartvit bild beror på?

Visa signatur

TheLV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLV
Jo då Dscaler fungerar. Än så länge har jag bara svartvit bild men det är ändå ett steg i rätt riktning. Är det någon som vet vad svartvit bild beror på?

Kolla så att programmet är inställt på PAL. Kör du NTSC blir det svartvitt.

En knasig lösning kan annars vara att välja composite i antingen Dscaler eller drivrutinen, även om du kör S-Video. har varit med om det en gång med VIVO.

Visa signatur

Permalänk

AgV:

Vad har du för spec på din HTPC? Det där Wellton du rekommenderade verkar vara precis vad jag är ute efter.

Visa signatur

+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massemannen
AgV:

Vad har du för spec på din HTPC? Det där Wellton du rekommenderade verkar vara precis vad jag är ute efter.

Jag kör Twinhankortet i min vanliga burk, med MyTheatre. Skillnaden med Welton Ways paket är att deras mjukvara följer med, som passar bra till HTPC, lätt att använda osv.

Det krävs ingen värstingdator, klarar den att spela upp DVD-film så funkar Digital-TV också. Inspelningen tar nästan ingen CPU-tid alls, eftersom den bara kopierar till hårddisken utan omkodning.

Min dator:

P4 2.6GHz (800 i buss)
1024MB dual channel minne
200GB WD SATA-disk
Leadtek 6800GT 256MB
Audigy2 Platinum eX
TwinhanDTV Ter-CI
SCM CA-modul (godkänd av boxer)

Har provat kortet i min Sempron 2200+ med 256MB minne också, och det funkade precis lika bra.

Visa signatur

Permalänk

Kollade på det där Wellton paketet... Enda kruxet är att man inte kan spela in på en kanal och titta på en annan. Men va fan då skulle man vara tvungen att skaffa 2 Boxer abonnemang.
Jag förstår ju att den här Digitala TV eran är i sin linda men va fasiken...

Visa signatur

+
[2 x Dell 38"]

Permalänk

Men ser ju trevligt ut det där Twinhan kortet, men ska bara ha 1 kort i datorn (justnu ialla fall)

Finns det något ställe som har ett vettigt pris på 1 sådant kort?

och för säkerhetsskull frågar jag, det är väll en sådan här som gäller för mig som sitter i villa.
http://www.twinhan.com/product_terrestrial_1.asp
eller mini varianten, ingen usb här usch!

eller är Terratec Cinergy 1200 DVB-T TV-kort för digital-TV ett bättre val?
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e816463&Refer...

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

hmm.. visst kan man koppla Boxern direkt till Twinhan kortet så man slipper en modul där?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
hmm.. visst kan man koppla Boxern direkt till Twinhan kortet så man slipper en modul där?

Förstår inte vad du menar.

Du använder ingen boxer-box när du har Digital-TV-kort i datorn. Kortläsare och allt sitter i
datorn. (Du sätter kortet i CA-modulen, som sen sätts i datorn (på twinhan-kortet)).

Visa signatur