Permalänk
Medlem

Vilket tv-kort gäller?

Tjena sweclockare
Nu behövs det tv-kort här så jag undrade om någon av er skulle kunna ge några bra förslag?!
Priset får väl ligga (helst) mellan 400-700kr men ge gärna förslag på prisvärda kort under tusenlappen.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du ska använda det till.

Ska du ta emot digitala marksändningar, med eller utan betalkanaler?

Eller vill du ta emot analog TV, eller köra video-in med s-video eller composite?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag vill ialla fall kunna kolla på tv med den, jag har comhem kabel tv, sen ska det helst stödja text-tv.
Sen vet jag inte om det beror på tv-kortet eller på programvaran men jag vill kunna spela in saker från tv på det också.

Permalänk
Medlem

Har inte så bra koll på digital kabel-TV men här är ett DVB-C kort iaf:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf...

Snikvarianten är annars att köra analogt ut från din digital-box till ett TV-kort i datorn. Sämre bild, och svårare att spela in.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

det är ju så att jag har ingen digital-box utan det går en koaxial direkt från väggen till tvn, så frågan är om det kan gå på nått sätt ändå

edit:
har nu sett på tomshardware lite info om sånt, jag ser iaf att jag behöver ett kort som stödjer DVB-C. sen ska det vara stöd för text-tv, den ska kunna spela in i bra kvalité och den ska ha en fjärrkontroll. http://www.tomshardware.se/forum/viewtopic.php?t=878

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sk0rpy
det är ju så att jag har ingen digital-box utan det går en koaxial direkt från väggen till tvn, så frågan är om det kan gå på nått sätt ändå

Går det direkt till TVn utan box så har du analog kabel-TV, inte DVB-C.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

då är frågan om man ska köpa ett som stödjer det analoga nätet eller om man ska köpa ett DVB-C med tanke på att allt ska bli digitalt inom en snar framtid.
Men tack för hjälpen, ska tänka lite på saken

Permalänk
Medlem

Comhem sänder grundutbudet analogt och resten digitalt. Vissa kanaler sänds både analogt och digitalt: SVT1, SVT2, TV4, Discovery mix, Eurosport och på en del ställen TV4+.

För DVB-C krävs ett digital-tv abonnemang hos comhem samt ett DVB-C kort med CI-interface och kortläsare. Dessa prylar hamnar inte inom din prisnivå och digital-tv abonnemang är dyrt i längden fast kvaliten på inspelningarna från digital-tv överträffar de analoga korten med hästlängder.

För de analoga signalerna använder jag ett Terratec Cinergy 400. Kortet har Philips SAA 7134 chip som ger väldigt bra bildkvalitet. Jag har även ett äldre ATI All-In-Wonder Radeon men jag får mycket sämre bild med ATI-kortet. Utöver detta så har jag ett Technotrend DVB-C med CI-interface och kortläsare. DVB-C kortet med alla tillbehör kostade mig uppemot 3500 kr exklusive digital-tv abonnmang.

Jag köpte Terratec Cinergy 400 från komplett. Kostar 545 kr plus frakt och är väldigt prisvärt tycker jag. För att spela in använder jag VirtualVCR som funkar bättre för inspelning än det medföljande programmet. Med VirtualVCR Scheduler (ett fristående gratisprogram) kan man ställa in timer för inspelningarna och automatiskt stänga av datorn m.m. Kortet klarar text-tv och stereo. Rekommederar detta! Då kan man även föra över VHS till datorn vilket man inte kan med ett DVB-C kort. För att titta på TV och text-tv i datorn funkar den medföljande programvaran till Terratec Cinergy 400 bra.

Permalänk
Medlem

ok tack för hjälpen ronnylov & -=AgV=-