Var uppmärksam med faktura från Telia!

Permalänk
Medlem

Var uppmärksam med faktura från Telia!

Jag fick idag min faktura från Telia för mitt 8000 abonnemang.

Nu så skulle jag helt plötsligt betala endast för 2 månader istället för 3 som jag gjort innan.

Men dem hade också fyllt i fel avgift. 908kr tyckte dem att jag skulle betala, istället för dem 898kr som är mer riktigt.

Jag ringde till deras support och efter en lång kö så kom jag fram och dem kunde ju inte förklara varför det var så här, men dem ändrade fakturan så jag behöver "bara" betala 898kr.

Så ni andra som har Telia kolla noga era räkningar.

Hade jag inte sagt något så hade dem skitit i det.

När jag betalade för 3 månader så var fakturan på 1347kr vilket är riktigt.

Snudd på bädrägeri nästan.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk

Shit, så telia försökte blåsa dej på ofantliga 10:-? Antagligen satt de medvetet och ändrade just din faktura för att de behövde extra pengar, och kom på den extremt ondeskefulla planen att stjäla en tia från dig.

Big deal, nästan så man orkar sitta i telefonkö för en sån sak eller?

Visa signatur

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush

Permalänk
Medlem

visst det kan väll bli något strul på någon räkning någon gång. men det här betyder inte att alla som har telia kommer att få felaktiga räkningar. tror inte man gör så här med flit pga att man tappar kunder av sådana misstag

Visa signatur

aquaren

Permalänk

Konstigt att du inte fått följebrevet då... eller slängde du det?
Det är ingen som påpekat att Telia inte skickade ut fakturor för ett tag sen

Anledningen till detta belopp är att Telia haft fel i sina system och har inte skickat ut "förra fakturan". Istället för att kunderna får två stycken på 1347 att betala på en gång, så har dom valt att skicka ut varannan månad istället, så man betalar för två månader per faktura, tills det "kommit ifatt".

Så det är inte telia som lurar dig. Tvärtom, dom har haft fel på sina system och har all rätt (om dom velat) att skicka dig bägge fakturorna på en och samma gång.

Det konstiga är att folk klagar på denna lösning, men det var nog inte lika många som klagade när fakturan aldrig dök upp

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

VI fick också ett brev från telia idag om räkningen på telia 500 och dom tog bara 2 månader, men vi ringde upp och hörde å då sa dom att det var för abonemanget går ut i juni.

Permalänk
Medlem

Jag har fått en konstig faktura jag med.

Jag ser absolut INGEN anledning i att skänka extra pengar till Telia. Dom har nog så dom klarar sej ändå och om alla tänkte som Timvim så skulle det leda till stora pengar till Telia. Varför ska man ge bort pengar liksom...

Att det skulle ha med bortfall av fakturor att göra köper jag inte, jag kollade tillbaka och jag har fått korrekta räkningar sen december. Har dom upptäckt något fel som skett innan det utan att nämna det tidigare så tänker jag fasen hävda att dom får skylla sej själva, lite koll får dom ha på sej själva.

Mitt abonnemang har jag haft så pass länge nu att det inte kan "gå ut".

Men jag ska ringa till dom imorgon och se vad det är frågan om egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timvim
Shit, så telia försökte blåsa dej på ofantliga 10:-? Antagligen satt de medvetet och ändrade just din faktura för att de behövde extra pengar, och kom på den extremt ondeskefulla planen att stjäla en tia från dig.

Big deal, nästan så man orkar sitta i telefonkö för en sån sak eller?

Det är inte summan som är problemet, utan principen.

Tänk dig själv vilka stora summor dem skulle fått om alla fakturor vore fel.

Citat:

Konstigt att du inte fått följebrevet då... eller slängde du det?
Det är ingen som påpekat att Telia inte skickade ut fakturor för ett tag sen

Anledningen till detta belopp är att Telia haft fel i sina system och har inte skickat ut "förra fakturan". Istället för att kunderna får två stycken på 1347 att betala på en gång, så har dom valt att skicka ut varannan månad istället, så man betalar för två månader per faktura, tills det "kommit ifatt".

Så det är inte telia som lurar dig. Tvärtom, dom har haft fel på sina system och har all rätt (om dom velat) att skicka dig bägge fakturorna på en och samma gång.

Det konstiga är att folk klagar på denna lösning, men det var nog inte lika många som klagade när fakturan aldrig dök upp

Fick inget följebrev, och har inte fått något brev från telia om att dem har haft problem med sina fakturor.

Alla minda andra fakturor har varit korrekta

Och att betala 2 eller 3 månader spelar ingen roll för min del

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit i kö i 8 minuter, kom fram och personen lyfte och la på luren. Ringde upp igen, 26 minuter i kö och slutade med nåt knas med linjen så jag kom inte fram då heller.
Nu bryr jag mej inte längre, nu betalar jag 898:- istället för 908:- som det står på faturan. Jag ska inte behöva slösa min tid på deras misstag.

Permalänk

No offence men är du en sån där gammal tant som ringer och klagar på allt dem ser? Jag menar 10 :-? är det något att lägga energi på..

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellscream
No offence men är du en sån där gammal tant som ringer och klagar på allt dem ser? Jag menar 10 :-? är det något att lägga energi på..

Men du fattar ju inte. Det handlar inte om pengar, det är en principsak. Större förtroendeingivna företag som Telia ska skicka korrekta fakturor utan att man ska behöva lägga energi på kontrollera fakturorna. (Vilket jag nu rekommenderar er att ni gör, mitt förtroende för Telia är noll)

Det hände nämligen samma sak för mig, de försökte lägga på en månad extra på räkningen när jag bytte operatör. Självklart så ringde jag upp dem och jag blev vidareskickad till någon person i högre ställning som sa att "Vi kan inte göra mycket mer än att ursäkta misstaget" Jag fick sedan en ny faktura samt ett Postgiro med pengar på för en faktura som jag redan hade betalat för mycket på.

Permalänk

Du tänkte inte på att det var precis vad det kostade dig att sitta i telekö

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Telia har fri suport

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Jag skiter i 10 kronor sådär, som påpekat i tråden så är det en principsak. Telia skulle heller aldrig få för sej att bjuda mej på en tia, varför skulle dom...?

Rätt ska vara rätt.

Permalänk
Medlem

Kollade just min faktura.

Bredband Telia 8000, 050410 - 050710 : 1347:-
Rabatt "Ring Billigare": -89,77
Öresavrundning: -0,22

Att betala: 1257:-

10:e April - 10:e Maj = 1 månad.
10:e Maj - 10 Juni = 1 månad.
10:e Juni - 10 Juli = 1 månad.
Totalt 3 månader. Helt korrekt enligt mig.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

jag måste nog hålla med, att i princip är det ganska klantigt..

dock tror jag inte att det är såå många som haft problem?? sedan undrar man ju om de fixar det sjävla att de krediterar beloppet vid nästa tillfälle alltså att om du nu betalar extra 10 kr, kanske de märker det och "fixar" det..

nej, jag tror inte de försöker tjäna extra pengar, de gör det redar genom att ha det dyraste priset per abo.. men... stabiliteten kanske är bättre? fast det är kanske en helt ny tråd i sig

Permalänk

Det jag funderar på är varför vissa har så lågt förtroende för Telia? Är det för att dom levererar ruggigt stabila uppkopplingar eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Det jag funderar på är varför vissa har så lågt förtroende för Telia? Är det för att dom levererar ruggigt stabila uppkopplingar eller?

det är nog en principsak bara att man "ska" tycka illa om Telia liksom man "ska" tycka illa om Bill Gates onda imperium :p.

Sen att det blev fel på 10 kr gällandes fakturan är som påpekats en principsak och inte att man känner sig bestulen.

Permalänk
Medlem

som sagt, folk tycker illa om de för att man hörde hur svårt det var INNAN monopolet släppte..

Jag måste säga att Telia har blivit bättre just av att det blev FLER aktörer..

sedan, rent ekonomiskt, är det bättre att folk betalar SAMMA pengar till Telia än Dansk-Norsk-Svensköpta-sålda igen-sammanslagna stor företag. Jag menar Telia är statligt, och är deras tjänst minst lika bra, varför missunna de pengar de delvis förjtänar? Eller betala någon snubbe som hade pengar över från sin vinodling i Spanien, och tänkte "vänta, nu är jag trött på det här, startar ett bredbandsbolag i......." Kastar en pil på en karta av Europa...#Poock#
"Sverige!!! blev det"
Är det mycket bättre en Telia???

Och sedan slog bostream och bredbandsbolaget ihop--- SNACKA om monopolbildning.. och rent av dålig stil.. men visst, det var väl ekonomiskt försvarbart och så blev det som det blev..
Telia against the world

hur som helst, lite of topic kanske.

Permalänk
Medlem

Har också fått en räkning på 908 kr och inget som helst följebrev!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirez
Jag menar Telia är statligt, ...

Telia är INTE statligt utan har 822 306 olika ägare, varav Svenska och Finska staten stora aktieägare.

http://www.teliasonera.se/ts/teliasonera/sidtypTS_11.do?tabId...

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

okej, tack, varav

svenska Staten 2 118 278 261 45,31 %

Största ägare, men okej, inte Statligt i den "gammla" bemärkelsen

skulle du kunna hitta statistik på tex. BBB? skulle vara interessant hur det ser ut.

Permalänk

Dåligt av Telia.
Dem som inte fattar principen har ju sågspån i hjärnan.
Vi säger att 2 Miljoner telia kunder får denna räkning. med 10 kr för mycket .
Det blir ofantliga summor, 20 miljoner.
1 öre är också pengar som Joakim Von anka brukar säga

Permalänk
Medlem

Tänkte också precis på 10*XXXXXXXXX kunder

Blir en slant, men det kan vara så att ni får en 10 mindre att betala nästa månad isåfall.
Men klantigt som sagt.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Telia är riktiga ass med sina fakturer.. tur att man kollar igenom dem imellanåt... De ville dubbel debittera mig för februari o halva mars.. drygga 500kr... Tur att jag såg det...