Min vattenlösning i nya chassit [mkt bilder]

Permalänk

Min vattenlösning i nya chassit [mkt bilder]

Hej, vill bara visa min lösning på vattenkylning i ett lite mindre chassi.
Kanske skulle skrivit under "Kylning" med det är ju även chassit och lösningen runt jag vill visa. En hel del bilder.

Fått hem chassit: ett silverstone, lite tunna väggar och inte den här genuina kvalitetskänslan man vill känna, lite gängor som krånglar osv

Lägger mina 2 raptor hd's i dessa Silentstar:

Knåpar ihop vattenanordnigen, inte snyggt, men funktionellt

Fixar lite detaljer för att slippa ta hål i själva chassit

Denna använder jag för att få ström till 4x120mm på radiatorn

Tygon slangarna var lättare att arbeta med än dem jag använde utanför chassit (dem hade nån slags armering i sig)

Blocket till grafikkortet var jobbigt att få på, när jag tyckte det satt så hade det klämt fast den lilla kopparflänsen på bilden, men den gick att få loss med en liten mejsel

Mitt Chill 510W nätagg hade 20pin och tydligen rekomenderas inget annat än 24pin (ej adapter) till DFI Lanparty. Kännde mig inte så smart när jag insåg detta, köpte ett Antec Neo 480W

Så här blev det till slut, vatten in - cpu - gpu - hd1 - hd2 -ut

Och så här ser det ut på baksidan, vattnet in brevid "mus/tngbrd" kontakterna, och ut genom en fd "tfn-modems-pci-plåt"
Sladdarna är som sagt till radiatorfläktarna

På andra sidan väggen blev det enkelt men funktionellt

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

Re: Min vattenlösning i nya chassit [mkt bilder]

Ingen landator precis

Visa signatur
Permalänk

Trodde slangarna gick direkt till ett riktigt vatten-uttag i väggen först:p Men men, det där funkar väl också, men varför? Är det inte smidigare att fästa radiatorn på utsidan av chassit istället om det inte får plats innuti?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Trodde slangarna gick direkt till ett riktigt vatten-uttag i väggen först:p Men men, det där funkar väl också, men varför? Är det inte smidigare att fästa radiatorn på utsidan av chassit istället om det inte får plats innuti?

Blir ju grymt tyst om sakerna är på andra sidan väggen.

Alpha Blondy: Väldigt nice bygge!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Trodde slangarna gick direkt till ett riktigt vatten-uttag i väggen först:p Men men, det där funkar väl också, men varför? Är det inte smidigare att fästa radiatorn på utsidan av chassit istället om det inte får plats innuti?

Som Saitoh sa, vill ha det knäpptyst, och stilrent, nb fläkten är den enda som jag hör ibland, och den får jag anstränga mig för att höra (temp styrd), chassifläkten går på om cpu blir varmate än 35C, har inte snurrat ännu (ska klocka så då blir det nog lite rotation på den), nätagget går max vid 55C och börjar snurra vid 25C, ser att den snurrar nu, men kan inte höra något alls från den. Hör ibland nått knaster från raptorn, men bara ibland.
Om det är tyst i rummet och dörren är öppen kan jag höra pumpen, men inte mer än att jag överröstar den genom att andas genom näsan

(Saitoh: Tackar)

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

Det där var ett kool bygge gillar den ´pga att det är mycket aluminium snyggt.
Ser ut att vara kraftig vattenkylning och tillsammans med dom fina komponenterna så lär den prestera ganska bra med låg temp.
Kool helt enkelt ..
Grattis fint.

Permalänk
Medlem

Smart lösning att ha radiatorn i ett annat rum :). Fast hade varit coolare om du lyckats få in allt i det där lilla chassit. Men om man kan överrösta datorn genom att andas genom näsan så är den inte så tyst. Tyst är den om den är ohörbar från där man sitter när man jobbar med den i ett tyst rum anser jag :). Fast hur bra funkar hårddiskkylaren?

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
Fast hur bra funkar hårddiskkylaren?

Tips på bra prog för att kolla temp på hd's?

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

men, men... Inga cpu/graikkort temps? :'(

Permalänk

Temp idle: (Celcius)
Rumstemp: 18

GPU: 41 (från settings)
HD1: 25 (uppmätt med HDD Temp)
HD2: 26 (uppmätt med HDD Temp)
CPU: 24 (från bios, fläkt börjar snurra vid CPU temp >25, den står still)
Chipset: 44 (från bios)
PWM Area: 44 (från bios)

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten

Permalänk
Medlem

speedfan kollar alla temperaturer - inklusive hdd-temp.
man kan kontrollera alla fläktar med det också.
najs bygge btw

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alpha Blondy
Tips på bra prog för att kolla temp på hd's?

speedfan, dtemp, båda programen finns i filerna.

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt om man skall på lan

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk
Medlem

Visst kan man ha glykol istället för water wetter?
WW gör att vattnet blir rosa och som ni ser så passar det inte så bra i färg schema i datorer.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Trevlig dator. Men jag hade nog velat se två st 90graders-kopplingar mellan hddkylarna. Borde inte det varma vattent från cpu/gpu värma hårddiskarna mer än att kyla dem? Inte nu kanske, men om du överklockar.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Trevlig dator. Men jag hade nog velat se två st 90graders-kopplingar mellan hddkylarna. Borde inte det varma vattent från cpu/gpu värma hårddiskarna mer än att kyla dem? Inte nu kanske, men om du överklockar.

Vattnet kommer säkerligen inte bli så varmt, inte ens ifall han kör helt passivt.

Permalänk
Medlem

bästa hade ju varit om du hade kunnat fått grejjorna utomhus

Visa signatur

AMD Athlon 64 Newcastle 2800+ @ 2007 mhz * Adata pc 3200 2*256 ddr (512 mb) * 3 Stycken hårddiskar à 170 gb 7200 rpm * Radeon 9600 PRO @ 300/500 mhz * Samsung 52x CD/RW

Permalänk

Var får man tag i såndär hdd-kylning? Såg riktigt trevlig ut. Är det 1/2" anslutningar på dem?

Blev mycket vackert. Skolle nog själv gjort en liknande lösning med slangar genom väggen om jag inte drog på lan så ofta.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hjälpsam

Desktop Power! Mest kräm och påkostat destophårdvara jag sett på länge

GJ!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du inte har någon cd/dvd läsare/brännare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg
Hur gör du när du inte har någon cd/dvd läsare/brännare

Har en extern dvd brännare.
Har inte kvar grejerna i lådan i tråden, (liggen nu under fliken marknad) utan har köpt nytt chassi för att ha ett stående:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45572...
(anledningen var att jag vill ha burken i rummet brevid, tjat från frugan om att det låter..)

Visa signatur

3500 winchester, 6800gt, dfi, vatten