Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Windows instalation cpar

Permalänk

Windows instalation cpar

Hej

Jag har ett problem det är att när jag ska instalera Windows på min sata hdd så (har gjort det 2 ggr tidigare på samma hdd och jag hittar den så jag behöver inte använda min diskett) formaterar jag den partitionen jag ska använda och börgar koppiera över de filer som behövs sedan ska datorn startas om och jag fortsätta instalationen efteråt men när datorn startas om så börgar instalationen om bara och kötar om formatering och så vidare.

Permalänk
Medlem

Varför provar du inte att lägga in SATA-drivarna från disketten för att se om det hjälper att bli av med omstarterna.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

men jag hittar hdd'n men jag har provat de men det står bara att jag ska sätta i disketten och det har jag gjort och jag hittar diskettläsare i bioseb

Permalänk
Medlem

Den hittar disken i installationen ja, men inte när den letar efter boot-enhet.
Att floppy´n hittas i bios behöver ju inte betyda att disketten är hel.
Testa den i en annan dator.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pliskjavel
men jag hittar hdd'n men jag har provat de men det står bara att jag ska sätta i disketten och det har jag gjort och jag hittar diskettläsare i bioseb

Menar du att när du trycker på F6 vid installationen så frågar den efter disketten men hittar den inte? Du skall ju ha drivrutiner till SATA-kontrollern på den disketten som installationen skall lägga in så SATA-disken bootar riktigt när den startar om vid installationen.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

nu hittar den disketten

jag lägger in alla grejjer som hör till xp från disketten och ändå har jag samma problem

Permalänk
Medlem

Är det endast SATA-drivrutinerna för din SATA-kontroller du lägger in då? Du har ju inte heller berättat vad du har för hårdvara.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

jag har abit an8 fatal1ty moderkort (nforce4)och en maxtor 10 300gig hdd

jag lägger till dessa drivers från min orginal diskett:

nvidia nforce storage controller for windows 2000/xp

Permalänk
Medlem

Tar du ut installations cdn innan omstarten vid installationen så den inte datorn bootar upp på den ingen då?

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk

jag har testat med att tu ut cdn men då står det "system fel tryck ctrl alt del för omstart"

Permalänk
Medlem

Prova att slänga in SCSI/SATA som 1:a bootenhet.

Lär finnas någon anna inställning i bios annars.
In i manualen och gräv. Prova nytt bios om det fortsätter att jävlas.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk

har fixxat det

Permalänk
Medlem

Har du fixat så det funkar nu? Skriv isåfall vad du gjort så det hjälper andra i samma sits som läser tråden.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W