Permalänk
Medlem

HD-Led funkar inte!

Datorn är ungefär 2 veckor gammal och under den tiden har jag inte fått HD-leden att funka den förska veckan bryde jag mej inte hade annat och göra spel å det. Men nu så vill jag verkligen att den ska börja funka så ja tog fram min moderkorts manual och koppa in den. Fast den vill fortfarande inte funka Power-Leden funkar men dock ej HD-leden vad kan vara fel skulle kännas skit jobbigt behöva montera bort allt ut chassit och skicka tebax det :S

Chassit är ett Beantech 3 och ett Neo4 Platinum moderkort.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Vänd på kontakten, så att kablarna byter sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Vänd på kontakten, så att kablarna byter sida.

troligtvis detta simpla men förhållandevis vanliga felet som många gör.

Permalänk
Medlem

Alla chassin borde ha såna HDD-LED och PWR LED som satt i ett par av mina tidiga chassin, dom har 2 färger, orange om dom är vända åt ena hållet och grön om dom är vända åt andra.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

men hur ska man koppla de HDD-LED, PWR LED, RESET SWITCH rätt?

vad händer om man kopplar de åt fel håll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buuuuu
men hur ska man koppla de HDD-LED, PWR LED, RESET SWITCH rätt?

vad händer om man kopplar de åt fel håll?

PWR och RST-switcharna spelar det ingen roll åt vilket håll de sitter. Om dioderna sitter åt fel håll så händer inte så mycket mer än att de inte lyser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
PWR och RST-switcharna spelar det ingen roll åt vilket håll de sitter. Om dioderna sitter åt fel håll så händer inte så mycket mer än att de inte lyser.

Eller så lyser dom fel

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Eller så lyser dom fel

Nej. De lyser inte alls.

Permalänk

fast om an sätter rst på någon red och trycker där när datorn är i gång så kan det få förödande konsikvenser.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buuuuu
men hur ska man koppla de HDD-LED, PWR LED, RESET SWITCH rätt?

vad händer om man kopplar de åt fel håll?

Om det ser ut såhär (uppifrån)

................
................

Så ska texten på kontakten inte vara in mot mitten.

Enda sättet jag orkat lära mig, funkat på alla moderkort jag haft.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Nej. De lyser inte alls.

Eeeeehh jo? Har hänt mig två gånger..

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Eeeeehh jo? Har hänt mig två gånger..

Åhå, vad har du för dioder? Sådana som leder ström i båda riktningarna? ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Åhå, vad har du för dioder? Sådana som leder ström i båda riktningarna? ;).

Man kan få lysdioder att lysa backspända. De går dock sönder av det. Vi hade det som labb på Fysikalisk Elektronik och Mätmetoder en gång.

Det krävs rätt bra med spänning, inget man får från LED utgångarna på ett moderkort

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Om det ser ut såhär (uppifrån)

................
................

Så ska texten på kontakten inte vara in mot mitten.

Enda sättet jag orkat lära mig, funkat på alla moderkort jag haft.

intressant teori... jag måste kolla om det stämmer med de moderkort jag har.

Annars brukar det vara bäst att kika i manualen till mk, och leta efter kontakten.
Det brukar finnas små plus tecken och minus tecken. Kika på den tvinnade kabeln och vänd den färg-gladaste sladden mot "+".
D.v.s har du en LED sladd bestående av röd o Vit så är röd plus. Har du en grön o vit så är grön +, har du svart och blå, så är nog blå +, har du en röd o grön tvinnad LED sladd så är troligtvis fel från fabrik.

Och har man inte manualen så tankar man hem den.....

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kerberos
Man kan få lysdioder att lysa backspända. De går dock sönder av det. Vi hade det som labb på Fysikalisk Elektronik och Mätmetoder en gång.

Det krävs rätt bra med spänning, inget man får från LED utgångarna på ett moderkort

Det finns lysdioder med 2 chip (die) i, oftast en gul, orange eller röd och en grön, jag har en bunt såna liggande här.

Om man kopplar dom åt ena hållet lyser röd, åt andra lyser grön.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!