Permalänk

Hur gör jag?

Jag hade tänkt mig att ominstallera windows och lägga det på en annan hårddisk. Men grejen är väl att man kommer få massviss med virus och skit precis i början? Hur gör jag för att undvika de?

MVH John

Permalänk
Gäst

Dra ut nätkabeln innan och sedan kör du formateringen.

Tips,innan du gör detta så hämtar hem patchar,drivrutiner,m.m till din maskin.Hämta hem SP2 om du nu kör med XP.Lägg sedan ner detta på brännbar rw.Sedan är det bara att köra på.

Du skriver, på en annan disk?
Ska du inte lägga operativsystemet på det klassiska stället C:

Permalänk
Medlem

1. Tanka ner SP2 och bränn på CD.

2. Dra ur nätverkskabeln

3. Installera windows

4. Installera SP2 från din brända skiva

5. Plugga i nätvekskabeln

6. Windows update

Klart

Edit: skrev för långsamt:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Dra ut nätkabeln innan och sedan kör du formateringen.

Tips,innan du gör detta så hämtar hem patchar,drivrutiner,m.m till din maskin.Hämta hem SP2 om du nu kör med XP.Lägg sedan ner detta på brännbar rw.Sedan är det bara att köra på.

Du skriver, på en annan disk?
Ska du inte lägga operativsystemet på det klassiska stället C:

Tack för svaren

Jo jag ska lägga det på C:, men jag har köpt en ny hårddisk som jag ska ha windows på. Sen ska jag kasta ut den gamla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyToy
Tack för svaren

Jo jag ska lägga det på C:, men jag har köpt en ny hårddisk som jag ska ha windows på. Sen ska jag kasta ut den gamla

Ett tipps, släng ut den gammla före installationen, ställ in den nya som master.
Sedan när installationen är helt färdig så stoppar du in den gammla igen som du har ställt på slave.
Kopiera över det du ska göra.

Gör du på detta sätt kan du undvika en h----e massa problem.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Ett tipps, släng ut den gammla före installationen, ställ in den nya som master.
Sedan när installationen är helt färdig så stoppar du in den gammla igen som du har ställt på slave.
Kopiera över det du ska göra.

Gör du på detta sätt kan du undvika en h----e massa problem.

Ahh det var nästan så jag tänkte göra. Den hdd jag har windows nu på är så kass så den kommer nog flyga ut för alltid
Sen har jag en till hdd som jag änvänder som jag sparar allt de viktiga på.

Men en fråga, jag såg att det finns en del nya Windows XP Pro med SP2 integrerat, det borde väl funka som smort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyToy
Ahh det var nästan så jag tänkte göra. Den hdd jag har windows nu på är så kass så den kommer nog flyga ut för alltid
Sen har jag en till hdd som jag änvänder som jag sparar allt de viktiga på.

Men en fråga, jag såg att det finns en del nya Windows XP Pro med SP2 integrerat, det borde väl funka som smort?

Det är oftast att föredra en installationsskiva med SP2 intigrerat.
Verkar funkar bättre av någon märklig anledning.

En stor fördel är att du automatiskt får en SP2 brandväggen igång direkt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |