Internet användning trots att alla datorer är av?

Permalänk
Medlem

Internet användning trots att alla datorer är av?

Plötsligt går internet vääldigt långsamt och när jag stängt av alla datorer i nätverket så blinkar internet lampan på routern fortfarande frenetiskt. Jahapp tänker jag och startar om routern manuellt (dvs jag rycker kontakten och stoppar i den igen). Efter detta så fortsätter den blinka, jag blir nu lite orolig och aktiverar WPA över WLANet (har aldirg bryt mig om detta då vi bor mitt i skogen och närmaste granne bor 150 meter bort. Men ändå så fortsätter den blinka. Jag tycks även tappa kontakten med internet hela tiden Vad göra?

Har tidigare haft problem med att internet lägger ner i tid och otid men firmware upgrade på routern löste detta. Konstigt nog så verkar min upload funka väldigt bra medan min download tycks vara totalt värdelös.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ofast är det så. Har du Telia? Dem kan vara riktigt instabila ibland

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Jag har WebTechnord och det här har aldrig hänt förut

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

tjenare

vad är det för router du har, är det ett routermodem och "internet lampan" är dsl lampan eller?

Visa signatur

dont torture yourselfs, thats MY job!!

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear DG834GT och ja "internetlampan" är DSL lampan. Modemet är integrerat i routern.

Irriterande att jag glömde bort att ge så basic information i det första inlägget

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Jag har en Netgear DG834GT och ja "internetlampan" är DSL lampan. Modemet är integrerat i routern.

Irriterande att jag glömde bort att ge så basic information i det första inlägget

hehe no problem

Om jag skulle våga mig på en gissning vad som har hänt så tror jag att du kan ha något skit i ditt system, t.ex virus eller trojan.

Vad som händer när du stänger av datorerna är att du fortfarande har en IP adress till routern och den/dom som utnyttjar det som har tagit sig in i ditt system försöker komma åt dom och att det är därför som DSL lampan blinkar fortare än vid vanlig internet trafik.

Mitt råd är att du söker igenom dina datorer med antivirus och anti spyware program för att leta efter det som någon kan tänka sig försöka koppla upp sig mot

Hoppas du hittar problemet och att detta kanske hjälpte dig lite

Visa signatur

dont torture yourselfs, thats MY job!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krefting
hehe no problem

Om jag skulle våga mig på en gissning vad som har hänt så tror jag att du kan ha något skit i ditt system, t.ex virus eller trojan.

Vad som händer när du stänger av datorerna är att du fortfarande har en IP adress till routern och den/dom som utnyttjar det som har tagit sig in i ditt system försöker komma åt dom och att det är därför som DSL lampan blinkar fortare än vid vanlig internet trafik.

Mitt råd är att du söker igenom dina datorer med antivirus och anti spyware program för att leta efter det som någon kan tänka sig försöka koppla upp sig mot

Hoppas du hittar problemet och att detta kanske hjälpte dig lite

Jag tror inte att det är problemet...men det har tydligen slutat nu. dock bara en dator igång atm. Virus tror jag inte på då vi har fullt uppdaterade antivirus på alla datorer i nätverket. De enda två datorer som varit igång har dessutom min far som "säkerhetschef" och han är bland den mest spyware medvetne person jag känner. Kan ju ha varit något som bara hände men just nu är bara en dator igång och jag ska kolla den som verkar vara problemet senare. Routerns logg visar inga konstiga försök att nå annat än de portar jag öppnat själv.

Men jag tackar för din hjälp och ska testa med lite anti-spyware igen bara för att vara på säkra sidan

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |